Strony: [1] 2 3 ... 6   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: zbieżność, geometria, bicie kierownicy  (Przeczytany 76543 razy)
0 użytkowników i 11 Gości przegląda ten wątek.
pablotor Mężczyzna
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Toruń
Samochód: Seat Ibiza 1.4MPI 2000r.

« Piątek, 03.11.2006, 19:15:33 - NIEPRZECZYTANA »

Witam wszystkich.

Proszę o wyjasnienie różnicy pomiędzy geometrią a zbieżnością.

Czy któreś z powyższych może powodować bicie kierownicy podczas wolnego prostowania jej ze skrętu ? (kierownica nie idzie płynnie lecz tak jakby skokowo)

Czy na hamowni wyjdzie ewentualna przyczyna (jeśli takowa istnieje) złego ustawienia zbieżności lub geometrii (zakładając że są źle ustawione) ?

Z góry dziekuję za odpowiedzi.

Pozdrawiam.
Zapisane

Seat Ibiza 1.4 MPI 60KM
peter174 Mężczyzna
niezależny
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Białystok
Samochód: ASZ

« Odpowiedz #1 - Piątek, 03.11.2006, 19:51:06 - NIEPRZECZYTANA »

zacznij od sprawdzenia wywazenia koł oraz felgi czy nie pokrzywiona ...
Zapisane

jeżeli szukasz jakiejś instrukcji o swoim Seacie to
KYS Mężczyzna
~ KYS ~ ?
Moderator

Offline Offline



Skąd: Warszawa / Julianów
Samochód: był -> Seat Ibiza TDI (6L)

« Odpowiedz #2 - Piątek, 03.11.2006, 20:17:29 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "pablotor"
Proszę o wyjasnienie różnicy pomiędzy geometrią a zbieżnością.

Geometria jest to ustawienie kół w stosunku do karoserii i w stosunku do siebie, a zbieżność (zawiera się także w geometrii) to ustawienie kąta kół w stosunku do siebie...
(patrząc od góry koła powinny być ustawione równolegle do siebie)

Cytat: "pablotor"
Czy na hamowni wyjdzie ewentualna przyczyna (jeśli takowa istnieje) złego ustawienia zbieżności lub geometrii (zakładając że są źle ustawione) ?

Jeżeli zbieżność będzie bardzo źle ustawiona to trzeba 'walczyć' z samochodem, żeby jechał prosto i pod tym względem będzie to czuć na hamowni, ale jeżeli ustawienia są minimalnie różne od poprawnych to nie wyczujesz tego...
Zapisane

:tazior:   ASZ + FJW = TDI  :los:
peter174 Mężczyzna
niezależny
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Białystok
Samochód: ASZ

« Odpowiedz #3 - Piątek, 03.11.2006, 20:35:07 - NIEPRZECZYTANA »

sprawdz przednie felgi czy któraś nie ma bicia ... oraz wywaz porzadnie koła a  przypuszczam ze objaw zniknie ... jezeli auta ci nie sciaga na którąś ze stron ani nie zdziera nierównomiernie opon to odpusc sobie zbieznosci i geometrie (zawsze jeszcze zdąrzysz to zrobić  ;-) ) ... zacznij eliminowac mniej kosztowne ewentulane przyczyny  :hmm:
Zapisane

jeżeli szukasz jakiejś instrukcji o swoim Seacie to
NATHAN
Świeżak
Offline Offline



Skąd: KRAKÓW

« Odpowiedz #4 - Piątek, 03.11.2006, 21:58:10 - NIEPRZECZYTANA »

Hmm jak kiera Ci nierówniernie odbija to może być zbieżność,ale to skokowe odbijanie to mogą być też zużyte elementy zawieszenia np. końcówki drążków czy też łożyska Mc Personów,przekładnia kierownicza albo np. wspornik drążków który znajduje się po drugiej stronie przekładni kierowniczej (o ile to w ogóle w seatach występuje ? )
Jeśli się myle to mnie poprawcie :)
Geometria to generalnie tak jak napisali koledzy czyli kąty pochylenia kół + ich zbieżność...
Wg mnie nie ma sensu robić samej zbieżności bez sprawdzenia też kątów pochylenia kół...

A ja mam do Was Panowie trochę inne pytanie,otóż czy w Ibizach 6K (93-99) kąty pochylenia kół są regulowane niezaleznie od wysokości zawieszenia ?
Czy zmieniają sie one właśnie wraz z wysokością zawiasu ?
Uściślając czy są STAŁE czy REGULOWANE...
Dzięki z góry
Pozdro :)
Zapisane
qsin
Gość



« Odpowiedz #5 - Sobota, 04.11.2006, 15:15:50 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "NATHAN"
A ja mam do Was Panowie trochę inne pytanie,otóż czy w Ibizach 6K (93-99) kąty pochylenia kół są regulowane niezaleznie od wysokości zawieszenia ?
Czy zmieniają sie one właśnie wraz z wysokością zawiasu ?
Uściślając czy są STAŁE czy REGULOWANE...


Z przodu sa regulowane, a z tylu stale...
Zapisane
pablotor Mężczyzna
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Toruń
Samochód: Seat Ibiza 1.4MPI 2000r.

« Odpowiedz #6 - Sobota, 04.11.2006, 17:03:29 - NIEPRZECZYTANA »

Podjechałem do kumpla mechanika który obadał końcówki drążków. Ten od strony kierowcy podobno jest wybity i niezbędna jest wymiana. Tak więc pewnie to jest przyczyną tego skokowego odbijania kierownicy...
Zapisane

Seat Ibiza 1.4 MPI 60KM
KYS Mężczyzna
~ KYS ~ ?
Moderator

Offline Offline



Skąd: Warszawa / Julianów
Samochód: był -> Seat Ibiza TDI (6L)

« Odpowiedz #7 - Sobota, 04.11.2006, 17:35:07 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "NATHAN"
np. wspornik drążków który znajduje się po drugiej stronie przekładni kierowniczej

Co to za część o której tu piszesz :?:  :?:
Zapisane

:tazior:   ASZ + FJW = TDI  :los:
NATHAN
Świeżak
Offline Offline



Skąd: KRAKÓW

« Odpowiedz #8 - Sobota, 04.11.2006, 18:01:21 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "KYS"
Cytat: "NATHAN"
np. wspornik drążków który znajduje się po drugiej stronie przekładni kierowniczej

Co to za część o której tu piszesz :?:  :?:


W niektórych autach znajduje sie tzw. wspornik drążków (albo coś o podobnej nazwie) który znajduje się tak jak przekładnia kierownicza,z tym że po prawej stronie,i pomaga on wracać kierze do pierwotnego położenia,ale nie wiem czy w ogóle takie coś w nowszych autach występuje,więc pisząc to mogłem zwyczajnie dać plamę :)
Pozdro
Zapisane
raby Mężczyzna
Klubowicz
Moderator

Offline Offline



Skąd: Krasnystaw
Samochód: Leon Cupra 4 2002 1.9 ARL+++ 240KM/460Nm

« Odpowiedz #9 - Poniedziałek, 06.11.2006, 19:44:17 - NIEPRZECZYTANA »

Co do zbierznosci i geometrii...
Moge sie pochwalic ze bez ustawiania to z samochodem sie rozne cuda dzieja...
np. przy hamowaniu jedzie gdzie chce (raz w prawo raz w lewo) az strach hamowac  :hmm:

Wiec przed dalczymi poszukiwaniami przyczyny radze zaczynac od dokladnego ustawienia.
Zapisane


>>> Sprzedam <<< >>> Ibiza <<< >>> Foka <<< >>> Leon <<<
?Proste są dla szybkich samochodów a zakręty dla szybkich kierowców"
KYS Mężczyzna
~ KYS ~ ?
Moderator

Offline Offline



Skąd: Warszawa / Julianów
Samochód: był -> Seat Ibiza TDI (6L)

« Odpowiedz #10 - Piątek, 17.11.2006, 22:36:41 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "Shizo"
- czy jest sens robic geometrię jak zachodzi podejżenie że sa krzywe felgi?

Urządzenia pomiarowe (tzw. głowice) do ustawiania geometrii mocuje się na kołach, więc przy krzywych felgach pomiar może być błędny...

Cytat: "Shizo"
- czy tylne koła mogą mieć wpływ na ściąganie auta w jakąś stronę? (jak sa krzywe felgi) Czy raczej dotyczy to tylko kół na przodzie?

Tylne koła też stanowią geometrie samochodu...

Zastanawiam się, czy krzywe felgi nie objawiają się raczej 'biciem' niż ściąganiem  :niewiem:
Zapisane

:tazior:   ASZ + FJW = TDI  :los:
Shizo
Gość



« Odpowiedz #11 - Sobota, 18.11.2006, 16:18:48 - NIEPRZECZYTANA »

Kumpel miał krzywą felgę z tyłu i wogóle nie było tego słychać a jak przełożył na przód od razu zaczęło coś pukać - myslelismy nawet że to zacisk trze o felgę ale nie - była krzywa. U mnie natomiast po zmianie całego kompletu kół na zimowe auto zaczeło lepiej jeździć - wcześniej ściągało dość mocno w prawo i kierownica była lekko przekrzywiona. Zastanawiam sie teraz czy zrobic geometrię teraz jak jest lepiej czy jak znowu założe wiosną letnie alusy? Problem ogólnie lezy w kosztach prostowania alu min.60zł chciałbym tak zakombinować żeby nie prostowac wszystkich 4 za 240zł! Może jak przełożę tył z przodem to będzie git. Mam te niby krzywe alu w "przydomowej lakierni" i na oko wydaja sie wszystkie proste ale na pewno conajmniej jedna jest krzywa...
Zapisane
peter174 Mężczyzna
niezależny
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Białystok
Samochód: ASZ

« Odpowiedz #12 - Sobota, 18.11.2006, 16:23:39 - NIEPRZECZYTANA »

a po co prostować od razu wszystkie ... przecież to jest do sprawdzenia u wulkanizatora ktora felga ma bicie ... poza tym dluzsza jazda na krzywej feldze moze rozwalić łożysko, itp ...  :los:  :los:
Zapisane

jeżeli szukasz jakiejś instrukcji o swoim Seacie to
woj Mężczyzna
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Lublin
Samochód: VW Sharan TDI 130KM+VIR + Cordoba Vario 1.6+LPG

« Odpowiedz #13 - Niedziela, 19.11.2006, 00:26:23 - NIEPRZECZYTANA »

Potwierdzam, że krzywa felga rozbije najpierw łożyska kół, następnie końcówki drążków polecą, magiel, amory, silentbloki i wszystko po kolei ucierpi w aucie. Krzywą felgę sprawdzisz na samochodzie (podniesiesz samochód -tył założysz koło, pokręcisz i widzisz -przytrzymaj nieruchome "coś" przy feldze oparte np. o błotnik), a najlepiej u wulkanizatora wrzucić na wyważarkę. Mnie w tym roku prostowanie alu kosztowało prawie 80 zł zwyważeniem.
Cytat: "KYS"
Zastanawiam się, czy krzywe felgi nie objawiają się raczej 'biciem' niż ściąganiem

Według mnie krzywa felga nie będzie ściągać raczej nierówno zużyta opona będzie ściągać. Krzywą felgę najbardziej czuć na małych prędkościach -20-50km/h oczywiście na przednim zawieszeniu bo na tylnym można wcale nie wyczuć. Warto sprawdzić jeszcze czy opona jest cała (czy nie jest wybulona z boku od strony wewnętrznej) :pub:  :pub:
Zapisane

VW SHARAN TDI \\\\\\\\\\\\\\\'01 130 KM+vir  :bounce: i SEAT CORDOBA VARIO 1,6 \\\\\\\\\\\\\\\'98 :seat:
Shizo
Gość



« Odpowiedz #14 - Niedziela, 19.11.2006, 10:38:00 - NIEPRZECZYTANA »

No to wychodzi na to że mam tylko złą geometrię bo jeżdzę 1,5roku na  tych samych felgach a nic mi nie bije, bieżnik równo zużyty, żadne tam łożyska, amorki i inne sie nie posypały - a auto wyraźnie ściąga w lewo. Tyle ze po zmianie na zimówki na stalowych obręczach znacznie się poprawił tor jazdy i to jest troche zastanawiające...
Zapisane
Strony: [1] 2 3 ... 6   Do góry
  Drukuj  
 
+  Internetowy Klub Seata
|-+  Techniczne» Zawieszenie, układ hamulcowy i kierowniczy» zbieżność, geometria, bicie kierownicy
Skocz do: