+  Internetowy Klub Seata
|-+  Techniczne» Diesel» Tuning starych TD 75KM
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Strony: [1] 2 3 4   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Tuning starych TD 75KM  (Przeczytany 37858 razy)
0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.
EagleEye
Gość



« Sobota, 16.09.2006, 13:52:17 - NIEPRZECZYTANA »

Cześć!

Ostatnio zaczyna mi doskwierać słaba moc ojego silnika. Niby 1.9, ale pojemność nie przekłada się na moc. Mam 75KM i jak wiozę trzy osoby, to już jest marny pociąg, a jak włączę klimę, to juz w ogóle boję się wyprzedzać na trasie.

Czy jest jakaś opcja, by bez niebezpieczeństwa dla silnika podkręcić jego moc?
Zapisane
mar85ibiza95
Gość



« Odpowiedz #1 - Sobota, 16.09.2006, 14:26:08 - NIEPRZECZYTANA »

Mozna zwiekszyc dawke paliwa, oraz doladowanie turbiny - ale wzrosnie tez spalanie
Mozna wymienic tez bot-spin'a ,na takiego jaki jest w 1,6 TD, ale przed jakimi kolwiek modyfikacjami nalezy pierw wsadzic intercoler!! i wskaznik doladowania  od tego wszyscy zacynaja.
Dziwna sprawa jest to ze 1,6TD ma wieksza moc niz 1,9 bo ma 80koni z mniejszej pojemnosci wlasnie za sprawa bot-spina. Duzo czytalem na ten temat na forum VW gdzie ludize pisza o tych modyfikacjach. Ponoc 1,9td byl celowo zdlawiony przez fabryke zeby lepsze wejscie na rynek mialo TDI, jedyny plus tego jest taki ze silnik nie jest w ogole wysilony co to jest 75koni z pojemnosci 1,9:)
Wpisz na googlach "forum vw" i napewno znajdziesz pozniej na forum w opcji szukaj wpisz "TD albo 1,9td" jest masa postow.
Osobiscie tez mam 1,9td ale nie zamierzam go "podkrecac" ze wzgledu ze mam go w ibizie ( ibiza lzjesza niz golf, passat, toledo czy audi b4 gdzie te silniki tez byly montowane na poczatku lat 90) wiec z ibiza wazaca 1005kg radzi sobie nie najgorzej a i spalanie bardzo niskie)    
pozdrawiam :P :)

[ Dodano: 2006-09-16, 15:50 ]
aha... zapomnialem.. !! co do bezpieczenstwa nie powinno sie nic stac tak od razu.. tzn ze przeprowadzisz te modyfikacje... przycisniesz gaz i nagle cos Ci strzeli, o to bym sie nie martwil, ale rzecza logiczna jest to ze jezeli z jakiejs jednostki mamy 75 koni a pozniej  ta sama jednostka ma generowac 100-105 koni ( tyle niektorzy maja po tych modyfkacjach) na tych samych czesciach, to logiczne jest to ze spada nam wytrzymalosc takiego silnika te same czesci musza wykonywac wieksza prace, przez co sa bardziej obciazone no i zuzywaja sie szybciej... hm.. no ale mysle ze najwazniejsza rzecza jest odpowiednie obchodzenie z takim sinlnikiem (z kazdym silnikiem diesla) nie wkrecac na wysokie oboroty i delikatnie z gazem  jak nie zagrzany, po odpaleniu nie ruszac od razu, po szybszej jezdzie nie gasic od razu zeby turbina miala czas sie schlodzic.. Mysle ze o takiego podkreconego 1,9td trzebaby bylo bardziej dbac tzn czesciej wymieniac olej i filtry  mysle ze co 7 tys km, bylo by warto...
Zapisane
heartless Mężczyzna
Moderator

Offline Offline



Skąd: Olsztyn
Samochód: Ibiza '94 AAZ

« Odpowiedz #2 - Sobota, 16.09.2006, 16:34:34 - NIEPRZECZYTANA »

Dokłądnie tak jak mar85ibiza95 pisze, z małym wyjątkiem nie bot-spin, tylko BOOST-PIN, a forum, o którym pisał, że jest dużo wiadomości na temat podkręcania tego silniczka to TUTAJ. Instrukcja zrób-to-sam po angielsku TUTAJ. NA polskim forum znajdziesz gdzieś przetłumaczoną i wymiary BOOST-PIN'a - jakbyś chciał wytoczyć. Podstawa to Boost-pin, wskaźnik ciśnienia turbo (przy podkręcaniu ciśnienia musisz wiedzieć ile daje, żeby nie przesadzić) i intercooler - 100KM można wyciągnąć bez problemu, jednak wiąże się to już z rzeźbą - np nie wiem czy w tolku znalazłbyś miejsce na IC, skoro jest już klima.. Pozdrawiam i powodzenia! Też mam plan pomęczyć swoją Ibi, ale jeszcze nie teraz..
Zapisane

Ibiza 1,9 TD (AAZ) '94                               
mar85ibiza95
Gość



« Odpowiedz #3 - Sobota, 16.09.2006, 21:26:04 - NIEPRZECZYTANA »

no BOOST-PIN dokladnie tak :P sorki za blad ( wiedzialem ze cos pokrecilem :P ) dzieki za poprawke :) pozdro
Zapisane
heartless Mężczyzna
Moderator

Offline Offline



Skąd: Olsztyn
Samochód: Ibiza '94 AAZ

« Odpowiedz #4 - Sobota, 16.09.2006, 23:41:08 - NIEPRZECZYTANA »

:ok:
Zapisane

Ibiza 1,9 TD (AAZ) '94                               
EagleEye
Gość



« Odpowiedz #5 - Niedziela, 17.09.2006, 10:07:14 - NIEPRZECZYTANA »

Dzięki, Panowie!  ;-)

To dla mnie świetna wiadomość! Zastanawiam się tylko, czy te instrukcje są tak samo przydatne w Seatach i czy rzeczywiście "u nas" silniki również zostały zdławione.

Cała operacja wygląda na prostą. A co jeśli zamontować intercooler bez zmian w LDA? Albo na odwrót - zmienić tylko LDA, nie dodając IC?
Zapisane
heartless Mężczyzna
Moderator

Offline Offline



Skąd: Olsztyn
Samochód: Ibiza '94 AAZ

« Odpowiedz #6 - Niedziela, 17.09.2006, 10:46:54 - NIEPRZECZYTANA »

Sam boost-pin podobno też dużo daje - zresztą są świeże relacje użytkowników na forum vwgolf.pl Był tam nawet 1 na sprzedaż, poszedłza 110 złotych. Reszta chyba kombinuje z toczeniem. Wymiary też gdzieś są. Intercooler to faktycznie największy problem z tego wszystkiego, ale skoro jesteś z Wawy, to może się zaloguj i pogadaj z kimś kto to ma w golfinie swojej - może Cię przewiezie i sam zadecydujesz czy warto :) Sam IC da Ci tyle, ze nie będzie Ci auto muliło jak będzie gorąco (zimne powietrze lepsze niż ciepłe w dolocie, bo jest go więcejw jednostce objętości, co daje więcej tlenu, a co za tym idzie możliwość spalenia większej ilości paliwa). Tyle, że przy modyfikacjach LDA może Ci skoczyć temp. w dolocie i IC może być koniecznością..
Zapisane

Ibiza 1,9 TD (AAZ) '94                               
EagleEye
Gość



« Odpowiedz #7 - Niedziela, 17.09.2006, 11:03:55 - NIEPRZECZYTANA »

Przejrzałem tamten temat i widziałem Twoje pytanie o wzrost spalania. Mówili, że niewiele.

Modele TDi mają podobno możlwiość hamowania silnikiem i spadku spalania. Czy wprowadzając powyższe zmiany w moim TD będę miał opcję hamowania silnikiem?
Zapisane
heartless Mężczyzna
Moderator

Offline Offline



Skąd: Olsztyn
Samochód: Ibiza '94 AAZ

« Odpowiedz #8 - Niedziela, 17.09.2006, 11:32:16 - NIEPRZECZYTANA »

Hamowanie silnikiem, żeby zmniejszyć spalanie - u nas to nie działa, bo mamy mechaniczną pompę wtryskową. oni (TDi ;)) mają komputer-sterownik, gdzie przy zdjętej nodze z gazu i obrotach silnika powyżej 2000/min odcina dopływ paliwa. U nas tego nie ma i.. nie będzie :( Spalanie się podnosi niewiele, bo mieszanka jest lepiej dobrana - jak turbinka daje ciśnienie, to zwiększa sią dawka paliwa. Z tej zależności jak się trochę pokombinuje, to można wywnioskować, że spalanie może spaść - co zresztą część użytkowników zaobserwowała. Na początku pewnie rośnie spalanie większości z prostego powodu - autko się lepiej zbiera, to cisną - bo mogą ;)
Zapisane

Ibiza 1,9 TD (AAZ) '94                               
mar85ibiza95
Gość



« Odpowiedz #9 - Niedziela, 17.09.2006, 11:50:49 - NIEPRZECZYTANA »

hmm.. ciekawe ile ten boost-pin faktycznie daje.. najlepiej bylo by wskoczyc na hamownie zwyklym TD a pozniej TD z boost-pin'em. Zastanawiam sie troszke czy to nie jest na zasadzie efektu psychologicznego:) ze wsadzasz cos nowego wciskasz gaz do dechy i sobie podswiadomie wmawiasz ze zbiera sie lepiej... :) :D
ja mialbym wsumie mozliwosc wytoczenia takiego boost-pin'a na tokarce CNC :)
Zapisane
heartless Mężczyzna
Moderator

Offline Offline



Skąd: Olsztyn
Samochód: Ibiza '94 AAZ

« Odpowiedz #10 - Niedziela, 17.09.2006, 12:39:48 - NIEPRZECZYTANA »

możesz wytoczyć z "mimośrodem"? Moim zdaniem może to coś dać, bo podstawy teoretyczne ma - zwiększa dawkę paliwa w zależności od ciśnienia doładowania.. Tylko kwestia dymienia się jeszcze pojawia. Poniżej animacja z zasadą działania:

Zapisane

Ibiza 1,9 TD (AAZ) '94                               
mar85ibiza95
Gość



« Odpowiedz #11 - Niedziela, 17.09.2006, 21:38:37 - NIEPRZECZYTANA »

jakbym mial dokladne wymiary mozna by sprobowac, tylko czy ten boost- pin jest calkowicie symetryczny ? patrzac na dol widac ze nie, mam na mysli dolna prawa strone porownujac do dolnej lewej, na tej animacji widac ze z lewej jest o wiele mniejszy odstep. Ponoc na tym boost- pinie jest jakies wciecie i to chyba wlasnie wystepuje z prawej strony na dole. Macie jakas fotke tego?

Z drugiej strony tak sobie pomyslalem ze co to jest za problem isc na szrot dorwac taka pompe od 1,6td (najlepiej zepsuta) mysle ze nie kosztowalaby duzo.

Powiem wam szczerze ze bylem do tego sceptycznie nastawiony, ale teraz zaczynam sie zastanawiac... tylko ze podsumowujac calosc tych modyfikacji to troszke to bedzie kosztowne...
IC + rury ( te grube przewody przez ktoreby szlo powietrze:P )
wskaznik cisnienia turbiny
boost-pin
mocniejsze sprzeglo ( jesli z 75koni mialoby byc 105 to bez tego sie nie obejdzie)
mocniejsze hamulce ( jesli chcemy to zrobic chodz troche profejonalnie to nalezaloby o tym pomyslec) w koncu z takiej ibizki mogloby sie zrobic cos na rowni z 100 PS w TDI, moim zdaniem seryjne hamulce beda mialy ciezko.

Nowa ibi 1,9TDI (100koni i 240Nm)  wedlug producenta ma do 100km/h  10,8s   wazy 1144kg
czyli na kazde 100kg masy auta przypada 8,74 konia :)

a nasza ibizka wazy 1005kg i gdyby miala 105koni to na 100kg masy auta przypadaloby 9,95 PS'a :D tylko pewnie slabszy moment obortowy ale mysle ze te 10,8 do 100 powinna wtedy robic... co o tym myslisz heartless ?? mysle zbyt pozytywnie? :D :)
Zapisane
heartless Mężczyzna
Moderator

Offline Offline



Skąd: Olsztyn
Samochód: Ibiza '94 AAZ

« Odpowiedz #12 - Niedziela, 17.09.2006, 21:55:53 - NIEPRZECZYTANA »

Myślę, że dałoby radę.. O tym boost-pinie to pisałem właśnie, że trzeba mimośrodkowo wytoczyć..

>>> TUTAJ <<< masz wymiary bolca. Chłopaki na vwgolf.pl piszą, że znalezienie tego na szrocie graniczy z cudem. IC trochę kosztuje- jak dobrze pójdzie za 100PLN się kupi przy odrobinie szczęscia. Rurki jakieś 200PLN razem z kolankami, bo musisz brać olejo- i temperaturoodporne. Dochodzi rzeźba przy zakłądaniu IC - moim zdaniem w Ibi wejdzie tylko przed chłodnicę, chyba, że aku wywalimy gdzieś.. Wskaźnik ciśnienia koło 50 PLN. Bez wymiany sprzęgła i hamulców może się zamknie w 1/2 kpln. Sprzęgło przy 100KM na pewno do wymiany na mocniejsze, a hamulce? I tak zmieniam w listopadzie tarcze i klocki, ale chyba zostanę na razie przy standardzie - u mnie wentylowane tarczki są. W sumie jak masa się nie zmienia i Vmax też nie (skrzynia zostaje ta sama) to czy faktycznie to takie ważne?

Podobają mi się Twoje obliczenia. Jeden gość golfiną miał po wymianie pinu 9,5-10 s do setki, brzmi miło..
Zapisane

Ibiza 1,9 TD (AAZ) '94                               
mar85ibiza95
Gość



« Odpowiedz #13 - Niedziela, 17.09.2006, 22:42:25 - NIEPRZECZYTANA »

jutro powinnienem wiedziec czy uda mi sie to wytoczyc, a raczej czy bede mogl.
Co do hamulcow fakt ze Vmax sie nie zmieni ale moim zdaniem samo przyspieszenie o 4,5-5 s lepsze to duzo... zalozmy taka sytuacje chcesz ruszyc szybciej spod swiatel (seryjnym td) powiedzmy ze ciszniesz na maxa i w 5s robisz 50km/h  ( to tylko zalozenie)  nagle sytuacja Cie zmusza do naglego hamowania hamujesz na maxa i zalozmy ze zatrzymujesz sie na styk... zalozmy ze droba hamowania wyniosla 20m (nie wiem ile by wyniosla:P to tylko zalozenie)
teraz taka sama sytuacja tylko ze w 1,9 td podkreconym do 105koni... tak samo przyspieszasz na maxa tylko ze w 5s robisz nie 50km/h tylko 65.. nagle ta sama sytuacja hamujesz w tym samym momencie... no i logiczne ze na tych samych hamulcach droba hamowania bedzie dluzsza bo osiagnelismy w tym samym czasie wieksza predkosc. Rozne sytuacje na drodze sie zdazaja, a takim podkreconym TD mysle ze niktby wolniej nie jezdzil :P :D :D :D

[ Dodano: 2006-09-17, 23:49 ]
aha... jeszcze co do tego boost-pina na tej fotce widac na nim wciecia nie wiesz jak glebokie, szerokie i dlugie maja byc ?? i wymiary tego rowka na dole?  
czy mialbym to zrobic na oko ??
Zapisane
heartless Mężczyzna
Moderator

Offline Offline



Skąd: Olsztyn
Samochód: Ibiza '94 AAZ

« Odpowiedz #14 - Niedziela, 17.09.2006, 22:54:15 - NIEPRZECZYTANA »

Masz rację z tym hamowaniem - dla mnie to na razie jedyna sytuacja, gdzie faktycznie by się przydały lepsze hamulce. Z drugiej strony zawsze mogą być lepsze ;) ABSu nie mam :( Na pewno swojego bym na razie nie robił na 100KM, bo po prostu bym się bał, że się zacznie sypać, a póki co to moje jedyne auto i może jeszcze mnie na wczasy zawiezie gdzieś daleko ;) Tak z ciekawości: też masz wnetylowane tarcze?
Zapisane

Ibiza 1,9 TD (AAZ) '94                               
Strony: [1] 2 3 4   Do góry
  Drukuj  
 
+  Internetowy Klub Seata
|-+  Techniczne» Diesel» Tuning starych TD 75KM
Skocz do: