Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Czyszczenie przepustnicy na bazie Cordoba 1.4 AEX / Adaptacja  (Przeczytany 69601 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
punchoo Mężczyzna
Come Back
Moderator

Offline Offline



Skąd: Kraków
Samochód: Honda Civic IX 1.8 HB, Renault Megane 2 CC 2.0 16V, YAMAHA Majesty YP400 '11 była Cordoba '97 1.4 AEX

« Czwartek, 21.02.2008, 08:34:14 - NIEPRZECZYTANA »

Czyszczenie przepustnicy ma za zadanie pozbycia się falujących obrotów silnika, czyli oczyszczenie przepustnicy z nagaru.

Potrzebne narzędzia:

- śrubokręt krzyżak + płaski (opcja)
- klucz imbusowy "5"
- benzyna ekstrakcyjna (zwana teraz w sklepach "rozpuszczalnikiem ekstrakcyjnym")
- pędzelek
- szmatka
- pojemniczek, miseczka na przepłukanie benzyną

Czas operacyjny jak na pierwszy raz to 20min

1. otwieramy pokrywę silnika



2. po lewej stroni odkręcamy rurę doprowadzającą powietrze do filtra powietrze za pomocą śrubokrętu (krzyżak lub płaski)
3. odkręcamy filtr powietrza w miejscach oznaczonych na pokrywie numerami 1,2,3,4 za pomocą śrubokrętu krzyżakowego. Nie ma potrzeby odkręcać pozostałych śrub, gdyż nie chcemy zaglądać do obudowy filtra ;)
4. pod filtrem z lewej strony jest gumowy wężyk, który odczepiamy, aby ściągnąć obudowę filtra



5. odpinamy linkę gazu rys.1 po przez przekręcenie w prawo i wyciągnięcie jej z prowadnicy
6. odpinamy wężyk rys.2 - może się okazać , że jest zapieczony, więc warto nim poruszać w prawo i w lewo, lub ściągnąć go po odkręceniu całej przepustnicy
7. odpinamy wtyczkę od silniczka krokowego rys.3



8. za pomocą klucza imbusowego odkręcamy mocowanie przepustnicy - 4 śruby. W górnym prawym rogu zwróćcie uwagę na zmasowanie silnika, aby go nie zniszczyć a przy przykręceniu przepustnicy go nie pominąć.
Po ściągnięciu przepustnicy - dobrze zatkać dziurę pod niej w silniku, żeby nie wpadło tam coś niepowołanego , oraz, żeby do niego nie leciał kurz, brud , pył ;)

Tak wygląda zdjęta przepustnica i jej bród  :respect:





9. za pomocą pędzelka i benzyny ekstrakcyjnej myjemy dokładnie przepustnicę z nagaru. Warto również przemyć dokładnie brzegi łopatek przepustnicę. Dobrze mieć jakieś naczynko nad którym będziemy przeprowadzać kąpiel. Za pomocą suchej szmatki czyścimy dokładnie środek i miejsca których "pędzelek" nie doczyścił, po wcześniejszym zmoczeniu ich benzyną. Gdy wszystko jest już suche ścianki dobrze zmoczyć benzyną i odczekać aż odparuje.





10. następnie montujemy wszystko w odwrotnej kolejności pamiętając o zmasowaniu pod śrubą przepustnicy prawy górny róg



11. po zamontowaniu wszystkiego zaczynają się schody (jestem właśnie w fazie testów) z adaptacją przepustnicy.

W dalszej części instrukcji - czysto teoretycznie naświetlę sprawę sugerując się cytatami:


Jak przepustnica jest OK to VAGiem adaptuje się odrazu, a bez, trzeba troszkę pojeździć. Tylko taka jest różnica.


PRZYPADEK nr 1

Cytuj
Wichtig:

Nach dem Reinigen der Drosselklappe kann  es vorkommen, das das Standgas bis zu 2.000rpm hoch geht, das ist aber "normal". Die Drosselklappe muss erst vom Steuergerät wieder richtig angelernt werden. Das dauert ein paar km ist aber nicht tragisch!


W wolnym tłumaczeniu:

Silnik będzie pracował w przedziale 2000 obr/min co jest "normalnym objawem". Przepustnica musi się zaadoptować do poprawnej pracy. Może to potrwać przez parę kilometrów i nie ma tragedii.


PRZYPADEK nr 2

Adaptację należy przeprowadzić za pomocą VAG wg poniższej instrukcji:

Cytuj
ADAPTACJA NASTAWNIKA PRZEPUSTNICY

Opisane poniżej czynności nie mogą być utożsamiane z oficjalnymi instrukcjami
serwisowymi i chociaż dołożyliśmy wszelkich starań, aby zebrane tu informacje były
prawdziwe i aktualne - nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za ewentualne
straty czy uszkodzenia powstałe na skutek zastosowania się do naszych wskazówek.

Poniżej opisano sposób przeprowadzenia adaptacji nastawnika przepustnicy. Procedura dotyczy wielu pojazdów VW/AUDI/SEAT/SKODA wyposażonych zarówno w przepustnicę typu Drive-By-Wire (sterowaną całkowicie elektrycznie) jak też posiadających przepustnicę sterowaną za pomocą tradycyjnej linki połączonej z pedałem gazu. W tym ostatnim przypadku (gdzie między pedałem gazu i przepustnicą jest linka), adaptacja przepustnicy może być przeprowadzona pod warunkiem, że pojazd nie jest wyposażony w zawór regulacji biegu jałowego (ISV). Pojazdy wyposażone w ten zawór nie posiadają elektrycznych silniczków sterujących pracą przepustnicy.
Z informacji bardziej oczywistych: silniki TDI nie posiadają nawet przepustnicy :-)

 

Oto wybrane przykłady sytuacji, po których powinno się przeprowadzić omawianą tu procedurę:

? Akumulator pojazdu został odłączony, ponownie podłączony lub się rozładował.

? Sterownik silnika został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.

? Zespół przepustnicy został przeczyszczony, wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.

? Pedał przyśpieszenia został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.

 



Przed wykonaniem kalibracji nastawnika przepustnicy muszą być spełnione następujące warunki:

   1. silnik nie pracuje,
   2. w pamięci sterownika nie ma błędów (funkcja: [Odczyt kodów błędów]),
   3. napięcie zasilania w instalacji samochodu nie jest niższe niż 11V,
   4. wszystkie odbiorniki elektryczne wyłączone,
   5. przepustnica musi być w pozycji biegu jałowego,

Uwagi.

Adaptacje nastawnika przepustnicy mogą zostać przerwane gdy:

    * przeputnica nie osiąga charakterystycznych punktów pomiarowych,
    * napięcie w instalacji samochodu jest zbyt niskie,
    * sterowanie przepustnicy jest nieprawidłowe.
    * Jeśli wystąpiło przerwanie adatacji nastawnika przepustnicy w pamięci sterownika generuje się kod błedu określający powód przerwania (sprawdź za pomocą funkcji [Odczyt kodów błędów]). Po następnym włączeniu zapłonu procedura adaptacji nastwnika przepustnicy uruchomi się automatycznie.

Procedura dla:
Seat z silnikiem 1.6 AEE, ALM (Magneti Marelli)
Seat z silnikiem 1.6 AFT, 2.0 ADY (SIMOS),
Skoda Felicja 1.3 (SIMOS),
VW Polo z silnikiem: AEE, AFH.

Procedura kalibracji przepustnicy przebiega w następujący sposób:

   1. włączamy zapłon,
   2. w programie DeltaScan wybieramy opcję [Silnik],
   3. po poprawnym połączeniu ze sterownikiem wybieramy [Nastawy podstawowe],
   4. w okienku z zapytaniem o numer bloku wpisujemy 1 i zatwierdzamy przyciskiem {Przejdź do bloku},
   5. sterownik otworzy przepustnicę przechodząc przez trzy charakterystyczne punkty. Wartości te zostaną zapamiętane w pamięci centralnej jednostki sterującej. Proces ten trwa około 10 sekund. Następnie przepustnica zatrzyma się w pozycji gotowej do uruchomienia silnika.
      Proszę obserwować parametr nr 4 (znajdujący się w prawym dolnym rogu ekranu). Jest to 8 pozycyjny blok wartości bitowych. Jeśli kalibracja przepustnicy zakończyła się powodzeniem to na miejscu 2, 3 oraz 5 tej wartości (licząc od prawej strony) musi być wskazanie 0.
      Jeśli tak nie jest oznacza to:
      wskazanie 1 na pozycji 2 - silnik nie pracuje równo, zanotowano obroty powyżej 2000 obr/min,
      wskazanie 1 na pozycji 3 - nastawnik klapy przepustnicy nie zamyka się,
      wskazanie 1 na pozycji 5 - nie przełącza się przełącznik końcowy obrotów silnika.
   6. klawiszem {Wyjdź} można wyjść z [Nastaw podstawowych],
   7. kolejne naciśnięcie klawisza {Wyjdź} kończy transmisję ze sterownikiem,
   8. wyłączamy zapłon po odczekaniu 15 sekund.

Procedura dla:
VW Polo z silnikami: AEX, AER, AKV, ALL, ANX, APQ;
Seat z silnikiem 1.4 AEX, APQ (Motronic).

Procedura kalibracji przepustnicy przebiega w następujący sposób:

   1. włączamy zapłon,
   2. w programie DeltaScan wybieramy opcję [Silnik],
   3. po poprawnym połączeniu ze sterownikiem wybieramy [Nastawy podstawowe],
   4. w okienku z zapytaniem o numer bloku wpisujemy 98,
   5. sterownik otworzy przepustnicę przechodząc przez pięć charakterystycznych punktów oraz wartości min i max. Wartości te zostaną zapamiętane w pamięci centralnej jednostki sterującej. Proces ten trwa około 10 sekund. Następnie przepustnica zatrzyma się w pozycji gotowej do uruchomienia silnika,
   6. Klawiszem {Wyjdź} wychodzimy z [Nastaw podstawowych],
   7. Kolejne naciśnięcie klawisza {Wyjdź} kończy transmisję ze sterownikiem,
   8. wyłączamy zapłon po odczekaniu 15 sekund.

PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.


Linki dyskusyjne: 
--->Adaptacja przepustnicy na VAG u<---









Napisano: Środa, 06.02.2008, 19:39:22


Poniżej screeny z VAG'a na wszytkich blokach pomiarowych, po ustawieniu wszystkiego



















Zapisane

Cordoba 1.4 '97/98 AEX
Nie Jeździj Szybciej, Niż Twój Anioł Stróż Potrafi Latać :satan: - SEAT Cordoba 1.4 '97/98 AEX - HONDA Civic IX 1.8 '14

Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
+  Internetowy Klub Seata
|-+  Techniczne» Instrukcje, poradniki, informacje» Czyszczenie przepustnicy na bazie Cordoba 1.4 AEX / Adaptacja
Skocz do: