Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Montaż FMIC do Ibizy 96-99 po taniości by Tominator  (Przeczytany 18234 razy)
0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.
Tominator
Gość



« Piątek, 31.08.2007, 21:13:00 - NIEPRZECZYTANA »

Dzisiaj skończyłem montaż IC do Ibizy. Dużo jest z tym zabawy, ale warto. W zakładach, które się tym zajmują, cena IC z montażem i orurowaniem pod wymiar, waha sie od 1600-2000zł. Niemniej jednak mój IC jest moim zdaniem dużo wydajniejszy niż przeciętny custom.
Potrzebne do tego będzie:
- IC od T5 1.9 TDI 2.5 TDI o wymiarach rdzenia 720 x 194 x 32
- 1m rury aluminiowej lub kwasówki
- 4 kolanka z kwasówki  
- 1m węża fagumit olejoodpornego fi 50
- 0,5m płaskownika szerokiego na ok 2,5cm
- 15 obejm metalowych
- śrubki, nakrętki, podkładki
Najgorszy w tym wszystkim jest montaż samego IC, jest dużo zabawy z docinaniem zderzaka, który trzeba ostro pokroić. IC od T5 jest bardzo cieńki i posiada dużą powierzchnię nawietrzną dzieki temu spełnia swoje zadanie idealnie, jest równy z dokładką dolną wiec nie urwiesz go jak nie przydzwonisz  :satan:  . Dolną dokładkę trzeba powycinać tak jak na zdjeciu żeby nie zasłaniala IC, ja juz miałem tak zrobioną bo mi sie ori nie podoba. :mrgreen: Cofanie chłodnicy u mnie nie wchodziło w rachubę z uwagi, że mam klime, poza tym zabawy z tym dużo. Dociąłem płaskowniki i przykręciłem na śrubki, do nich IC który jest podobnie jak chłodnice przekrzywiony w jedną strone. Potem przymierzanie zderzaka i wycinanie. Jak już pasuje zabieramy sie za wloty IC. Odcinamy końcówki do których wkłada sie ori węże od T5, ucinamy przy samej szyjce aby zostawić fure tylko o fi 58. Musimy zmniejszyć wloty do IC - pukamy delikatnie młotkiem (alu to wdzieczny materiał) az 2-3 cm górne wlotu do IC zmniejszymi do fi 54. Nie miałem wtedy jeszcze możliwości spawania alu wiec postanowilem zrobić zgrubienia młotkiem. Zaraz za miejscem na rurze gdzie zmniejszałem wloty do IC jest dalej fi 58, i tam młotkiem robię zgrubienie poprzez wgniecenie blachy do wewnątrz. Zakładamy wąż Fagumita, przycinamy itp. Reszte widać na zdjeciach, na każej rurze i kolanku trzeba zrobić zgrubienia poprzez naspawanie z 1,5mm i ładne wyszlifowanie tych zgrubień, za którymi wszędzie zakładamy obejmy. Jak nie będzie zgrubień to przy nodze w podlodze, zwali każdy wąż i każdą obejmę - nie ma bata.  Na koniec trzeba jakoś przywiesić IC bo troche waży, mimo że materialy lekkie. Fajnie to wyglada na koniec ale to kupa roboty, najdłużej idzie myślenie co i jak, przymierzanie i przycinanie zderzaka. Sam montaż gotowych części to zabawa.

Ibi z duuużym IC :mrgreen:

Widok z kanału

Orurowanie lewa strona - brak jednej obejmy

Orurowanie prawa strona

Tak wygląda pokrojony zderzak do Ibi

Tak prezentuje sie moje auto z nowym IC i zderzakiem przykręconym na 4 śrubki - narazie próby i jak wszystko bedzie elegancko to zakładam resztę( na dole po lewej wystaje mocowanie ori IC które zostało już ucięte.
Nie robiłem całego orurowanie do IC bo myśle że w Ori węzach bedzie tak samo a jak ktoś chce, żeby fajnie wyglądało to niech robi sobie całe z nierdzewki polerowanej :mrgreen: Ja chcialem dobrze i tanio, i tak jest! Zachęcam wszystkich TDIków do takiej zabawy. W razie pytań służę pomocą. PZDR
« Ostatnia zmiana: Niedziela, 07.10.2007, 22:30:22 wysłane przez Tominator » Zapisane
spons Mężczyzna
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Siewierz
Samochód: Ibiza TDI+ 170KW

« Odpowiedz #1 - Piątek, 31.08.2007, 21:59:44 - NIEPRZECZYTANA »

Gratki, super wyszlo :!: Jezeli chodzi o wydajnosc to smiem podwazac Twoje zdanie, duzy nie znaczy wydajny, wazna jest tez konstrukcja rdzenia, niemniej jednak nie powinno byc problemu z dostarczniem luftu. Wszystko zalezy od tego na ile planowany jest mod. Wazna rzecza jest tez to, ze IC nie zastawia calosci chlodnic jak to sie ma w przypadku montazu IC z laguny. Na ile starczy siem okaze, osoboscie czekam na niusy po strojeniu :ok: Jezeli chodzi o orurowanie to jezeli nie ma przewezen to w sumie nie ma co sie wciagac w koszta, z drugiej strony znow wszystko zalezy od tego ile chcesz docelowo osiagnac, ale rurki zawsze mozna zmienic ;-)

Nie bardzo rozumiem watek z zaklepywaniem wlotow do srodka, zreszta wogole nie jarze co tam moza mlotem tluc :ok: Masz jakies foty?

Tak czy siak jeszcze raz gratki, naprawde fajnie wyszlo, oby zdalo egzamin i sluzylo dlugo.  

PS. Ile ci zeszlo z tym wszystkim?
Zapisane

Tominator
Gość



« Odpowiedz #2 - Piątek, 31.08.2007, 22:17:52 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "spons"
ezeli chodzi o wydajnosc to smiem podwazac Twoje zdanie, duzy nie znaczy wydajny, wazna jest tez konstrukcja rdzenia

spons co wedgług Ciebie znaczy wydajnośc? dla mnie jest to temperatura powieterza wylatujaca z IC, prze miałem ponad 70 stopni przy ostrym deptaniu, teraz jak sprawdze to dam znać. Ten IC myśle że do 200KM styknie
Cytat: "spons"
Nie bardzo rozumiem watek z zaklepywaniem wlotow do srodka, zreszta wogole nie jarze co tam moza mlotem tluc  Masz jakies foty?

No fakt zamotałem :zakrecony: . Wlot do IC ma 58mm i długość ok 9cm. Po ucieciu zostaje jakieś 5,5cm. żeby wąż fi 50 wszedł na tą rure trzeba zmniejszyc średnice, obijająć ją młotkiem dookoła zmiejszymy spokojnie, to alu nie peka. Zmniejszamy srednice tak do 54mm na długości 2-3cm z tej nieodcietej szczęsci wlotu co zostala czyli 5,5cm. Potem poniżej tych 2-3cm srednica wlotu rosnie znowu do 58, zostawiamy z 1cmszerokoci 58mm i potem walimy młotkiem aby blache wbić do srodka i zrobić takie wgłebienie na obejme - tworzu sie wtedy zgrubienie tam gdz ejst 58mm -jutro zrobie fotki to zobaczysz
Cytat: "spons"
Ile ci zeszlo z tym wszystkim?

No pare dni wyszlo bo to raz przymierzłem IC, potem robiłem plaskowniki, potem jeden dzień na krojenie zderzka itp . Jak masz materialy to zrobisz w 1 dzień jeśli oczywiście ktoś powie Ci jak bo na myślenie najwiecej wyszło. :mrgreen:
Zapisane
spons Mężczyzna
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Siewierz
Samochód: Ibiza TDI+ 170KW

« Odpowiedz #3 - Sobota, 01.09.2007, 09:40:07 - NIEPRZECZYTANA »

70C na ori coolerze przy bucie to i tak super wynik ;-) Chodzi o to ile cooler zdola przepchac przez siebie powietrza, do ilu C to powietrze zchlodzi i jak dlugo bedzie w stanie to robic przy 30C upalu ;-)

Z tym zaklepywaniam to lepiej daj foty :ok:  ;-)
Zapisane

Tominator
Gość



« Odpowiedz #4 - Sobota, 01.09.2007, 13:45:21 - NIEPRZECZYTANA »


Na rysunku masz 2 przekroje poprzeczne IC, zakladajac ze długości ich są takie sam dostosowałem tak wymiary aby te IC mialy identyczną pojemność.
Na górze jest IC taki jak w T5 duża czyli cieńki, na dole jest taki jak w wielu innych autach-typowy
Objaśnienie od rysunku. Powietrze wpada i przepływa przez blaszki IC które oddają mu ciepło, tyle oddają ciepłą ile pobiera powietrze przez co staje sie cieplejsze. Cieplejsze powietrze z założenia słabiej chłodzi tzn dmuchając na jakiś przedmiot o temperaturze 80stopni powietrzem o temperaturze 10 da lepszy efekt chłodzacy niż powietrzem o temperaturze 60 stopni. Im dalej powietrze przeplywa przez IC(im jest on grybszy) tym jest cieplejsze ponieważ pobiera podczas przeplywu ciepło tzn w pierwszym cm ma 10 C ale ochładza metal o temperaturze 90 C o np 40 C i wtedy metal schałdza sie do 50 C (90-40 C) a powietrze pobierajac ociela sie (10+40C) do 50 C. Pomijająć straty i przyjety przezemni wspólczynnik oddaawania ciepła grube IC są kiepskie, zwróćcie uwage na to ze pod koniec temperatura powiwetrza przepływające i teperatura powietrza w IC na dolnym rysunku jest praktycznie taka sam i wystepuje efekt zmniejszania pojemności IC bo jeżeli temperatura powietrza ma na rysunku blisko 90C a temperatura w IC 90C to nie ma schałdanie i nawet jezeli przedłuzyc ten IC o 1m to mimo wzrostu pojemnosći temperatura w IC sie nie zmieni a lag bedzie straszny
Zapisane
spons Mężczyzna
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Siewierz
Samochód: Ibiza TDI+ 170KW

« Odpowiedz #5 - Sobota, 01.09.2007, 18:36:58 - NIEPRZECZYTANA »

Zgadza sie, wez tylko pod uwage wielkosc kanalikow przez ktore przeciska sie powietrze(te owalne rurki pomiedzy blaszkami, a raczej odwrotnie :wink: ), w coolerze ktory zalozyles te "profile zamkniete" sa cienkie przez co kanaliki wewnatrz tez sa b. waskie, w srodku wyglada to mniej wiecej tak:



W customach te profile sa raz takie, przez co cooler nie hamuje tak powietrza, a i sam przeplyw na zewnatrz przez blaszki jest duzo wiekszy. Kolejna sprawa jest to jak boczki coolera rozprowadzaja powietrze na rdzen, co rowniez moze sporo ograniczyc wydajnosc, powietrze latwiej wpadnie w wiekszy otowr, nie beda tworzyc sie zawirowania ktore przekladaja sie na jeszcze wieksze ograniczenie przeplywu itp.
Jak znajde chwile poszukam na necie calego wykladu n/t budowy coolerow.
Zapisane

Tominator
Gość



« Odpowiedz #6 - Sobota, 01.09.2007, 20:07:03 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "spons"
w coolerze ktory zalozyles te "profile zamkniete" sa cienkie przez co kanaliki wewnatrz tez sa b. waskie, w srodku wyglada to mniej wiecej tak:

Im cieńszy kanalik tym chłodniejsze powietrze
Cytat: "spons"
Kolejna sprawa jest to jak boczki coolera rozprowadzaja powietrze na rdzen, co rowniez moze sporo ograniczyc wydajnosc, powietrze latwiej wpadnie w wiekszy otowr, nie beda tworzyc sie zawirowania ktore przekladaja sie na jeszcze wieksze ograniczenie przeplywu itp.

Nie bardzo rozumiem, o jakie zawirowania Ci chodzi?
Zapisane
spons Mężczyzna
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Siewierz
Samochód: Ibiza TDI+ 170KW

« Odpowiedz #7 - Sobota, 01.09.2007, 23:51:44 - NIEPRZECZYTANA »

Jasne ze latwiej jest schlodzic mniejsza ilosc powietrza w dodatku kiedy radiator jest wiekszy, z tym tylko ze gdy powietrza jest za malo, nie ma z czego zrobic tlenu. Wiadomo ze im chlodniejsze powietrze tym wiecej tlenu, tylko to powietrze rowniez musi byc dostarczone w odpowiedniej ilosci, ograniczajac przeplyw, ilosc powietrza na dana chwile moze byc niewystarczajaca nawet jezeli cooler schlodzi je do 25-30C. Efekt - za duzo paliwa, za malo tlenu, brak (odpowiedniej) mocy i dym. Maly przeplyw moze rowniez powodowac zwiekszenie laga, turbinie bedzie trudniej zapelnic uklad powietrzem w wymaganej ilosci i dostarczyc go do cylindrow.

Co do zawirowan, powietrze wpadajac z rur dolotowych do coolera rozbija sie o jego scianki (boczki) - im lepiej wyprofilowane tym latwiej powietrze wpadnie do kanalikow, dlatego najlepiej jest gdy powietrze wpada prosto do rdzenia i gdy rozklada sie rownomiernie na calosc rdzenia. Najbardziej wydajne coolery maja zazwyczaj boczki w ksztalcie trapezu, a wloty usytuowane sa centralnie.
Zapisane

Tominator
Gość



« Odpowiedz #8 - Niedziela, 02.09.2007, 09:46:54 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "spons"
Jasne ze latwiej jest schlodzic mniejsza ilosc powietrza w dodatku kiedy radiator jest wiekszy, z tym tylko ze gdy powietrza jest za malo, nie ma z czego zrobic tlenu. Wiadomo ze im chlodniejsze powietrze tym wiecej tlenu, tylko to powietrze rowniez musi byc dostarczone w odpowiedniej ilosci, ograniczajac przeplyw, ilosc powietrza na dana chwile moze byc niewystarczajaca nawet jezeli cooler schlodzi je do 25-30C. Efekt - za duzo paliwa, za malo tlenu, brak (odpowiedniej) mocy i dym. Maly przeplyw moze rowniez powodowac zwiekszenie laga, turbinie bedzie trudniej zapelnic uklad powietrzem w wymaganej ilosci i dostarczyc go do cylindrow.

spons laga nie ma żadnego, co do ograniczonego przepływu to wydaje mi sie że przesadzasz,pojemność samego IC to około 2 litów - wiem bo przed załozeniem czyściłem benzyną go dla pewności, wiec w jednej chwili można napompować tam 2 litry powietrza i podczas schłodenia robi sie go wiecej. Poza tym jedynym dla mnie znaczącym czynnikiem IC jest możliwość schłodzenia powietrza jaką daje, to że hamuje przepływ to moim zdaniem bajka albo naczej mówiąc trzecia cyferka po przecinku nie mająca żadnego zastosowania w praktyce.

Poniżej policzyłem jaka jest róznica w ilości powietrza dzieki zastosowaniu wydajniejszego IC, z załozenia licze przy temperaturze jaką miałem na starym IC (70C) i jaką mam zamair osiągnać na nowym IC (25C). W nawiasie podalem wartość jeżeli bierzemy pod uwage tak jak w Vagu 2,35bara = cisnienie atmosferyczne + ciśnienie zadane ale nie wiem czy tak jest w rzeczywistości, może jest jakiś fizyk na forum to zweryfikuje.
Zresztą różnice przy uwzględnieniu ciśnienia atm. są rzędu 1% i nie mają wielkiego wpływu na wynik. Jak wychodzi z obliczeń to dzieki nowemu IC będzie ok 14% powietrza więcej co przełoży sie na moc oraz brak dymienia
Zapisane
spons Mężczyzna
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Siewierz
Samochód: Ibiza TDI+ 170KW

« Odpowiedz #9 - Niedziela, 02.09.2007, 12:13:40 - NIEPRZECZYTANA »

Tak jak pisalem na poczatku, wszytsko zalezy od tego na ile planujesz moda, nie twierdze ze cooler z t5 jest zly tylko mocno watpie zeby byl wydajniejszy od customowego ;-) Okaze sie w praktyce, wydusic pierwsze 70-80ps to jeszcze pikus, walka zaczyna sie dalej ;-) Ile masz kuni obecnie i o ile walczysz :?:
Zapisane

Tominator
Gość



« Odpowiedz #10 - Niedziela, 02.09.2007, 13:45:27 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "spons"
Okaze sie w praktyce, wydusic pierwsze 70-80ps to jeszcze pikus, walka zaczyna sie dalej  Ile masz kuni obecnie i o ile walczysz  

Moc ostanio mierzona dosć kiepska 128/309 , wtedy jeszcze spora dziura w IC była i myśle że to troche paprało sprawe, docelowo 160/380 jezeli pompa pozwoli
BTW Wszyscy piszą że mój IC jest do dupy i customy 100 razy lepsze na SR koleś ostanio zrobił customa w Ibizie 130 PD, zapłacił ponad 2 tyś i zobacz jak to wyszło he he, nie chce sie tam wypowiadać nawet bo jakiś konfliktowy chyba z natury jestem ale sam zobacz i oceń
Jeden z kumpli na gg napisał mi tak:
Cytuj
heh ale popatrz zapodales temat na streetracing eeeee druciarnia a wczesniej koles zapodawal ze niby custom to kazdy malo konia nie wali jak zajebiscie a jeszcze gorzej wygladal tamten jakis krzywo powieszony wystaje za zderzak ja to nie kumam czasami tych ludzi :)

Na tym forum też tylko Ty ze mną piszesz o tym jak wyszło, jak sie sprawdza na drozde itp. Ludzie jak widzą że za mała kase to lipa, jakbym napisał ze za 2000zł i dorobił wloty z innej strony to już byłoby super :mrgreen:
Zapisane
spons Mężczyzna
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Siewierz
Samochód: Ibiza TDI+ 170KW

« Odpowiedz #11 - Niedziela, 02.09.2007, 16:04:30 - NIEPRZECZYTANA »

To dlatego ze sami wydali po 2k za coolery i teraz im szkoda :ok: Ja generalnie uwazam ze jak cos da sie zrobic taniej, a w przypadku coolera jest to lekko 1k pln to czemu nie, sam u siebie mam rzezbe  i drutem zalatuje ale mam to gdzies, dziala i to sie liczy ;-) Jak mam za same rurki placic 1200zl to wole zeby straszylo, a za ta kase kupic np. wieksze wtryski... To tylko samochod ktory kiedys i tak sie rozsypie, ale gdybym mial robic to jeszcze raz to na pewno zrobilbym custom + swoje rurki, mniej roboty, mniej nerwow, a koszt niewiele wiekszy. Jezeli 160ps to juz ostateczna decyzja to ten cooler wydoli bez najmniejszego problemu.
Zapisane

rob555
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Gdańsk

« Odpowiedz #12 - Niedziela, 02.09.2007, 22:17:57 - NIEPRZECZYTANA »

Tommi super Ci to wyszlo.
Napewno wystarczy do 170KM.
Gratulacje !!!!
Zapisane

hybrydowe turbiny, wtryski, chipy na ulice i do sportu
Diagnostyka i serwis mechaniczny aut koncernu VAG

Nowa siedziba  - Przemian 2 (boczna od Starogardzkiej)
www.tune-up.pl
Tominator
Gość



« Odpowiedz #13 - Niedziela, 02.09.2007, 22:57:56 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "rob555"
Tommi super Ci to wyszlo.
Napewno wystarczy do 170KM.
Gratulacje !!!!

Dzieki rob :mrgreen:, wszyscy mi mówią że pierwsze razy mamy bardzo udane :mrgreen:

[ Dodano: 2007-09-08, 23:58 ]
No to tak wykresy wkrótce ale z hamowania wyszło +3KM, gtech pokazał 7.60 przy skopanym troche starcie w dwie osoby :mrgreen:  Myśle że jakbym dobrze wystartował i jechał sam to spokojnie w 7.20-7.30 mogę zrobić :mrgreen:
Temperatura ostatnio w IC była ponad 70C, dzisiaj przy deptaniu max jaką mi sie udalo uzyskać to 28C :mrgreen:  
Tak jak wcześniej wspomniałem cena zamontowania IC w zakładzie wraz z częściami to 1600-2000zł i nie ma owy o jakiejś negocjacji bo każdy mówi że to dużo roboty i że mu sie i tak mało opłaca taka zabawa.
Jezeli ktos byłby za interesowany to mogę sprzedać gotowy KIT (IC,orurowanie,węże olejoodporne ciśnieniowe,obejmy) czyli komplt do założenia za 750zł lub jesli ktos jest z okolicy to za 950zł mogę gotowe auto oddać z zamotowanym IC. Polecam osobom szykującym swoje TDI pod wieksze moce, bo myśle że osobom którym seria wydaje sie szybka nie bedzie takie cacko potrzebne.Info na gg,.PZDR
Zapisane
Tominator
Gość



IC
« Odpowiedz #14 - Niedziela, 25.10.2009, 17:27:38 - NIEPRZECZYTANA »

IC do mojej nowej Ibizy 99-02:




Poniżej IC od T5 założyłem do golfa 4(dużo pracy ale się opłaca, o puchnieciu teraz nie ma mowy)
Właśnie skończyłem zakładać IC koledze do golfa IV i tak to wygląda już po robocie:

Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
+  Internetowy Klub Seata
|-+  Techniczne» Instrukcje, poradniki, informacje» Montaż FMIC do Ibizy 96-99 po taniości by Tominator
Skocz do: