+  Internetowy Klub Seata
|-+  Techniczne» Felgi, opony» Opony a spalanie i przyspieszenie przy małym silniku.
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Strony: [1] 2 3 ... 7   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Opony a spalanie i przyspieszenie przy małym silniku.  (Przeczytany 64850 razy)
0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.
PrzemoPL
Użytkownik
Offline Offline



Skąd: Szklarska Poręba
Samochód: Ibiza 1.0 1996r.

« Piątek, 20.10.2006, 16:39:31 - NIEPRZECZYTANA »

Witam, od momentu kupna moja Ibi 96 r. ma oponki 195/55 R15 przy obnizonym zawieszeniu, jezdze nią juz miesiac czasu i nic nie obciera, nie zachaczam o krawezniki (ale przyznam tez ze unikam wjezdzania na nie). Jednak zawsze jest jakies ale, silnik o pojemnosci 1043 bardzo odczuwa te szeroki opony, dzis na chwile zalozylem zimowki 165/80 R13 i orzy jego mocy naprawde jest roznica w przyspieszaniu, zbieraniu sie spod swiateł itp. To jest logiczne szersza opona = wieksze opory toczenia i wyzsze spalanie przy tym silniczku zauwazalne. Widocznie poprzedniemu wlascicielowi to nie przeszkadzalo, mi jednak tak. Dlatego tak się zastanawiam bo na przyszly rok chcialbym zmienic te oponki, czy lepiej byloby zalozyc opony (wiadomo węższe) o szerokosci 185 czy 175 ? Bo chcialbym zeby jednak opopny nie stwiały takiego duzego oporu i troche mniej palił, dlatego czy zmniejszenie ze 195 do 185 starczylo by czy raczej dopiero przy 175 faktycznie bedzie zrywniejszy i oszczedniejszy ? Druga sprawa to rozmiar felgi czy zostawic 15 czy zmienic na 14 ? Chodz z tego co slyszalem roznica miedzy 14 a 15 oraz spalaniem i przyspieszeniem chyba nie jest tak wielka, wiecej ma do znaczenia szerokosc opony. Jezeli ktos ma jakieś doświadczenia w tym temacie to prosze o opinie.
Zapisane
KYS Mężczyzna
~ KYS ~ ?
Moderator

Offline Offline



Skąd: Warszawa / Julianów
Samochód: był -> Seat Ibiza TDI (6L)

« Odpowiedz #1 - Piątek, 20.10.2006, 19:04:05 - NIEPRZECZYTANA »

Ja sądzę, że przy takiej pojemności spokojnie możesz założyć 175... tylko pytanie, czy nie będą za wąskie na felgi od 195mm opon :?:

Zwiększając średnice felgi/opony zwiększasz powierzchnie styku opony z podłożem (nawet przy oponach tych samych rozmiarów), więc też wpływasz na spalanie i przyspieszenie, ale także na przyczepność...  :ok:
Zapisane

:tazior:   ASZ + FJW = TDI  :los:
Kant1242
Gość



« Odpowiedz #2 - Piątek, 20.10.2006, 19:12:11 - NIEPRZECZYTANA »

Jak bym miał możliwość to zmieniłbym z 15" na 14" bez zastanowienia. Oczywiście głównie przyczyny ekonomiczne :grin:  Teraz stać mnie tylko na najtańsze oponki a na 14" mógłbym już sobie kupić uniroyal-ki lub goodyear-y lub Nokian-y a tak to bieżnikowane lub używki  :cry:  :mad:  ewentualnie coś z najniższej półki :sad:  oj tęsknię za mniejszymi kółkami :razz:  ;-)
Zapisane
NATHAN
Świeżak
Offline Offline



Skąd: KRAKÓW

« Odpowiedz #3 - Piątek, 20.10.2006, 21:18:27 - NIEPRZECZYTANA »

hehe ale niestety nie możesz,bo tarcze i zaciski Ci na to nie pozwalają :)
Zapisane
Kant1242
Gość



« Odpowiedz #4 - Sobota, 21.10.2006, 19:14:27 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "NATHAN"
hehe ale niestety nie możesz,bo tarcze i zaciski Ci na to nie pozwalają :)

Niestety taka jest prawda  :mad:  :razz:
Zapisane
Tominator
Gość



« Odpowiedz #5 - Poniedziałek, 20.11.2006, 09:13:35 - NIEPRZECZYTANA »

175 to max jak na taką moc auta,oczywiście jak kolega wyzej napisał musisz brać pod uwagę szerokośc felgi.Spalanie będzie dużo mniejsze a przyspieszenie też znacznie wzrośnie.Ja mam 1.9 TDI 130KM i jeżdzę jak narazie na 185/55R15 i jest ok. Jak podniosę moc to wrzuce dopiero 195/45R16 bo teraz mi trochę szkoda :ok:
Acha, felgi zostaw 15".PZDR
Zapisane
Nice Mężczyzna
Beka musi być!!!
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Gdynia
Samochód: Dacia Duster 1,6 wcześniej: Ibiza SE '97, 1.4 AEX i Renault Scenic 1.9 dCi Sport Way

« Odpowiedz #6 - Poniedziałek, 20.11.2006, 10:04:31 - NIEPRZECZYTANA »

a co powiecie na 195/55 R15  w ibizie 1,4  ???
Zapisane

gld
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Tychy

« Odpowiedz #7 - Poniedziałek, 20.11.2006, 10:16:20 - NIEPRZECZYTANA »

ja mam 195/50R15 rocznik '95 pojemność 1.4 (teoria mówi 60 koni)  pali mi średnio 7,3 (prawie wyłącznie miasto). Na światłach spokojnie daję rade fabii 1.4 na wielopunktowym wtrysku. W moim przypadku niema mowy o zaniżaniu osiągów przez szerokie oponki  :mrgreen:
Zapisane
Tominator
Gość



« Odpowiedz #8 - Środa, 29.11.2006, 22:25:49 - NIEPRZECZYTANA »

Cytuj
a co powiecie na 195/55 R15 w ibizie 1,4 ???

chyba do lansowania się 40km/h przez miasto bo do jazdy się nie nadają w 1.4
Tragiczne dla przyspieszenia i dla spalania
Zapisane
Leemarvin Mężczyzna
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Kraków
Samochód: Cordoba '99, 1.4 AEX + Gofer BMN

« Odpowiedz #9 - Środa, 29.11.2006, 23:40:55 - NIEPRZECZYTANA »

Coś wam sie tu delikatnie pomyliło.
195/50/R15 jest minimalnie mniejsze koło od seryjnych 185/60/R14, więc dlaczego ma wzrosnąć zużycie paliwa?
Szerokośc opony w niewielkim stopniu wpływa na opory toczenia, bardziej srednica koła.
A poza tym opona 195/50/R15 jest tańsza lub w takiej samej cenie co 185/60/R14, bo ten pierwszy rozmiar jest najbardziej popularny i dostępny, trzeba wiedzieć gdzie kupować.
Poza tym im niższy profil tym mniejsze opory toczenia, bo promień toczny koła jest praktycznie równy promieniowi dynamicznemu, potwierdzone przez badania na PK i instytut sądownictwa drogowego i rekonstrukcji wypadków.
Więc wniosek jest taki, że różnicy wielkiej nie bedzie w zużyciu paliwa i w osiągach gdy zmienisz koła na 175 szerokie.
Jeśli byś zmniejszym średnicę do 13 cali i szerokość 175, to owszem pomogło by, ale znów bedzie wyglądało jak wóz drabiniasty.
Jednak co do komfortu jazdy, to na wyższym profilu zaoszczędzisz zawieszenia i nie bedzie taczek.
Zapisane

Nowe części do Seat`a i innych aut, tel. 500-48-10-10
Tominator
Gość



« Odpowiedz #10 - Czwartek, 30.11.2006, 00:00:00 - NIEPRZECZYTANA »

Cytuj
Więc wniosek jest taki, że różnicy wielkiej nie bedzie w zużyciu paliwa i w osiągach gdy zmienisz koła na 175 szerokie

Zmien na 175 i zobaczysz czy nie ma różnicy :mrgreen:  kopa dostanie takiego że nie bedziesz wiedział co to za auto(oczywiscie w porównaniu z 195) a spalanie tez spadnie spokojnie 0,5l możesz liczyć
Zapisane
Leemarvin Mężczyzna
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Kraków
Samochód: Cordoba '99, 1.4 AEX + Gofer BMN

« Odpowiedz #11 - Czwartek, 30.11.2006, 00:10:47 - NIEPRZECZYTANA »

Przecież jeżdziłem długo na 185/60/R14 i nie widze żadnej różnicy w przyspieszeniu i zużyciu bzyny. Sam załóż 175 i zobacz ile szybciej bedzie sie zbierać twój starter.
A widze natomiast dużą różnice w hamowaniu na suchym, w przyczepności na zakrętach, ogólnie w prowadzeniu samochodu, poprawiła się trakcja, kontrola nad autem.
Również zamiana gum z 185/R14 na 195/R15 ale na alusy powoduje że silnik musi obrócić mniejszy ciężar, felga aluminiowa ma mniejszą wagę niż stalówka, więc jest ja łatwiej obrócić, a to również wpływa na zużycie bzyny, jeśli już jesteśmy dokładni.
Takich argumentów moge wymieniać sporo, i chętnie podyskutuje na ten temat z osobą która podobnie jak ja napisze prace przejściową na temat współczynników przyczepności kół do różnych nawierzchni, oporów toczenia kół i warunków trakcyjnych samochodów.
Czekam na chętnego :satan:
Zapisane

Nowe części do Seat`a i innych aut, tel. 500-48-10-10
abdul
Klubowicz
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Kraków

« Odpowiedz #12 - Czwartek, 30.11.2006, 08:44:49 - NIEPRZECZYTANA »

Po pierwsze alu wcale nie są takie lżejsze niż stalowe a po drugie jak juz o mase i zapewne o moment się rozchodzi to 195 będzie cięższa niż 185 i to w dodatku głównie na największym promieniu...

Ja kiedyś czytałem, że zwiększenie szerokości o 10% powoduje zwiększenie spalania o 5% także różnice nie sa wielkie.

PS: Ktoś kiedyś pisał, że jak zmienić opony ze 185 na 195 to max mu spadł z 200 do 185... nie zapomnijmy, że opory toczne dochodzą a one jak i inne rosna do kwadratu
Zapisane

Na co dzień Mazda6 2.0 LF, w weekendy RDR Full Team, kiedyś Cordoba SX 1.6 AFT
Tominator
Gość



« Odpowiedz #13 - Czwartek, 30.11.2006, 10:20:45 - NIEPRZECZYTANA »

Cytuj
Po pierwsze alu wcale nie są takie lżejsze niż stalowe

Zgadzam się , alu felgi nie są z czystego aluminum tylko ze stopów, a kto miał w życiu taką felge w ręku to wie że nie ma praktycznie żadnej różnicy między salu a stalową.

Cytuj
Ja kiedyś czytałem, że zwiększenie szerokości o 10% powoduje zwiększenie spalania o 5%

Tu się nie zgodzę, wszystko zależy od mocy silnika -wyobraźcie sobie dwóch gości jeden napakowany drugi placek.Mają przenieść 2 walizki po 30 kg na jakimść dystansie.Wiadomo jak ktoś jest silny to przeniesienie tych walizek nieznacznie zwiększy energie potrzebną do przejścia tego dystansu, a jak ktoś jest placek to nawet te dwie walizki go wykończą i energia potrzebna na przeniesieni ich jest kilkukrotnie większa od energii potrzebnej na normalne przejscie dysatansu przez placka :mrgreen:
Mój kolega miał szersze gumy w matizie to palił mu nawet 8l, inny jak wrzucił do Tico szerszeto paliło 1l więcej a przyspieszenia to już wogóle nie miało - miał problem z objechaniem CC 900
Zapisane
abdul
Klubowicz
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Kraków

« Odpowiedz #14 - Czwartek, 30.11.2006, 10:39:50 - NIEPRZECZYTANA »

No a wracając do tego alu to nawet nie do końca tak jest... To jest dural zapewne i mase jednostkową ma podobną do czystego alu ale przeca grubość ścianek jest dużo większą niż w stalówce i stąd te różnice zanikają...
Zapisane

Na co dzień Mazda6 2.0 LF, w weekendy RDR Full Team, kiedyś Cordoba SX 1.6 AFT
Strony: [1] 2 3 ... 7   Do góry
  Drukuj  
 
+  Internetowy Klub Seata
|-+  Techniczne» Felgi, opony» Opony a spalanie i przyspieszenie przy małym silniku.
Skocz do: