Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Przeróbka radia w Seat Ibiza 2000  (Przeczytany 59234 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Kobi07
Użytkownik
Offline Offline



Skąd: Blachownia

« Piątek, 28.04.2006, 09:15:11 - NIEPRZECZYTANA »

Witam wszystkich.
Chciałbym przedstawić sposób w jaki zamontowałem “normalne” radio w Seacie Ibiza 2000r. Jak wszyscy wiedza Seat w tych modelach montował seryjne radyjko zintegrowane z kaseciakiem i centralnym wyświetlaczem w jednym panelu. Żeby wstawić tam nowe radio należy znaleźć gdzieś miejsce. Długo sie zastanawiałem i doszedłem do wniosku że najlepsze miejsce to miejsce kaseciaka.

1.Robimy miejsce...
Po ściągnięciu panela naszym oczom ukazuje sie wielka metalowa skrzynka, w której znajduje się kaseciak oraz pytka scalona która “zarządza” radiem, wyświetlaczem, nawiewami, klimatyzacja itd. Ja niestety zniszczyłem skrzyneczkę ale Wy możecie spróbować odciąć boczne ścianki zaraz poniżej płytki, oraz od góry powiedzmy do wysokości radiatora. Wtedy przymierzcie, być może znajdzie sie miejsce na normalne radio.
Jeżeli tak jak ja zniszczycie skrzyneczkę to nie pozostaje nic innego jak zrobić ją samemu. Ja wybrałem do tego celu blachę z obudowy komputerowej.



Wycinam, wyginamy, formujemy, przymierzamy aż do skutku. Należy również pamiętać o wywierceniu dziurek przez które przymocujemy płytkę do blachy. Dodatkowo aby sobie ułatwić oddciołem gniazdo anteny bo i tak nam nie będzie do niczego potrzebne. Jeżeli mamy juz wszystko dopasowane, kładziemy dodatkowo jakiś karton na blachę oraz dystanse tak aby płytka w żadnym razie nie stykneła się nigdy z blacha bo wtedy... wiadomo.





Teraz możemy sprawdzić czy wszystko pasuje montując nasza skrzyneczkę do samochodu, oczywiście sprawdzamy tez czy “nowe” radio się zmieści.



U mnie na zdjęciu widać już blaszkę którą przykręcone jest radio do samochodu, ale to na razie zostawmy na później.

2.Kabelki...
Żeby radio grało trzeba je jakoś zasilić. Należy również zasilić płytkę w naszej skrzynce. Seat wyprowadził standardowe kostki ISO dla głośników oraz dla prądu. Jedyne co musimy zrobić to zrobić rozdzielacz kostki od prądu. W tym celu kupujemy sobie kostkę ISO prądową żeńską oraz dwie męskie. Żeńska idzie “do samochodu” a męskie podłączamy do nowego radia i płytki. Pamiętajcie że jak będziecie lutować to później zaizolujcie dobrze lub jeszcze lepiej załóżcie opaski termokurczliwe aby nie doszło do jakiegoś zwarcia. Kostkę głośnikową “z samochodu” podłączamy od razu do nowego radia, stare to w skrzynce przecież i tak juz nie będzie potrzebne.  Podłączamy wszystkie urządzenia i sprawdzamy czy wszystko działa. Jeżeli coś jest nie tak to sprawdźcie połączenia i luty.

3.Panel...
Kolejnym krokiem jest wycięcie miejsca na nowe radio w panelu konsoli środkowej. Najpierw trzeba poodkręcać wszystkie te malutkie śrubeczki i delikatnie zdjąć tył. Plastyku pod przyciskami nawiewów nie musimy odkręcać. Jak widzicie ten plastyk który odkręciliście spod wyświetlacza LCD jakby naturalnie jest podzielony na dwie części, właśnie pod LCD i mniejsza na kaseciaka. Wiec tniemy właśnie w tym miejscu i zostaje nam takie cos.



Kolejnym krokiem jest wycięcie dziury w panelu konsoli. Jeżeli odwrócimy to górna granice cięcia stanowić będzie taki wystający plastyk (daszek) dla kasety. Ja robiłem to tak ze przymierzyłem metalową ramkę radia, odrysowałem i ciąłem. Trochę takimi kombinerkami do cięcia kabli, trochę brzeszczotem. Pamiętajcie lepiej jest przyciąć więcej do dołu niż u góry bo od góry miejsce będzie blokować płytka LCD.





Następnie zabieramy sie za lutowanie, cięcie i spawanie :-).

A więc tak płytkę należy delikatnie ściąć od dołu tak aby zaoszczędzić trochę miejsca. Trzeba to zrobić bo inaczej będzie bardzo ciężko wepchnąć nowe radio. Ja robiłem to bardzo delikatnie na szlifierce, ale wiem ze chłopaki na hiszpańskich i francuskich forach również odcinali to nożykami itp. Należy pamiętać żeby nie przeciąć, lub przerwać ścieżki idącej tuż pod wyświetlaczem, jeżeli jednak przerwiemy to trzeba będzie połączyć dwa końce ścieżki kabelkiem tak aby zamknąć obwód. Ścieżki idące po lewej stronie można spokojnie ściąć, ponieważ idą one do złącza które łączy płytkę LCD z płytka od kaseciaka.



Płytkę od kaseciaka w ogóle wywalamy i nie będzie nam już potrzebna. Dlatego teraz trzeba przedłużyć kabelek od płytki klimatyzacji / nawiewów. Możemy sobie prześledzić jak idą ścieżki na wszystkich trzech płytkach i dojdziemy do wniosku ze można po prostu większość z nich przedłużyć.



Na powyższym rysunku widzimy kabelek który wychodzi z płytki klimatyzacji / nawiewów. Proszę zwrócić uwagę jak ponumerowałem żyły oraz to ze czerwony jest jako 1.



Kabel od płytki LCD do skrzyneczki. Uwaga czerwony kabelek jest na rysunku powyżej na pozycji 1. Interesujące nas kabelki to 15, 16, 17, 18. Rozdzielamy je żeby nam było łatwiej i lutujemy przedłużke wg schematu zamieszczonego poniżej. Pamiętajmy nie przerywamy tych kabelków a jedynie dolutowujemy przedłużki.

Kabelki należy dolutować wg schematu:
1 – 18
2 – 15
3 – 16

17 zostaje wolna i nic z nią nie robimy

Kabelek 4 lutujemy bezpośrednio do płytki LCD. Najlepszym miejscem będzie tuż koło miejsca skąd ucięliśmy złącze.



Czyli mamy teraz już wszystko podłączone jak należy i na pewno działające. Teraz trzeba się zająć tym nieszczęsnym przyciskiem programowania. Umieścimy go pod przyciskiem basu. Aby to zrobić należy zlokalizować ten przycisk na płytce LCD i przerwać mu obecna ścieżkę bo przecież basu już nie będziemy musieli regulować w tym radiu.



Ścieżkę przerywamy w miejscu w którym zaznaczyłem czerwona linia. Aby przycisk mógł działać musimy dolutować do niego opornik 820 Ohm tak jak jest to pokazane na rysunku powyżej i połączyć dalej w obieg.
W tym momencie wszystko już powinno działać. Jeśli tak nie jest sprawdźcie czy na pewno są styki na waszych lutach itp.

Jak wszystko ładnie zrobimy skręcamy, przymierzamy, ewentualnie podcinamy po prostu wszystko ma być ładnie i spasowane.

4.Montaż...
Na początku od razu piłujemy taki wypustnik nad pokrętłem nawiewów. Piłujemy do białego :-) i staramy się aby powierzchnia była jak najbardziej płaska i równa.





Na rysunku pokazałem zaczepy do których przykręciłem radio. Trzeba je delikatnie podpiłować po bokach i cały czas sprawdzać czy mieści już nam się radio. Jak widzicie mnie trochę pociągnęło i to w prawej strony w ogóle odciąłem. Minus tego czynu to tylko to ze musiałem inaczej wyciąć blaszki mocujące. Poniżej na zdjęciu widać sposób w jaki zamontowałem blaszki do radia. Tutaj naprawdę jest wredna robota, bo trzeba nie dość że bawić się przy dopasowywaniu blaszek to jeszcze trzeba przykręcić je w odpowiednich miejscach tak aby radio nie wystawało ani nie było za głęboko. A więc za każdym razem trzeba tez zakładać panel... Należy też pamiętać żeby sobie przedłużyć śrubę podtrzymującą tył radia, wtedy radio nie będzie nam sie ruszać i będzie nam znacznie łatwiej.











Radio troszeczkę musi wystawać żeby można było zamontować ramkę ozdobną radia.

Na koniec zakładamy panel i możemy podziwiać efekt naszej pracy...



Jak widzimy radio z przodu ładnie się komponuje. Niestety trochę odstaje jak popatrzymy po bokach i od dołu ale nie jest to jakaś tragedia. Teraz myślę nad tym jak zrobić żeby go jeszcze głębiej wpuścić do środka. Wiemy że konsola jest pół okrągła dlatego albo sam sobie zrobię z waty szklanej (czy jak to sie nazywa) taką ramkę albo postaram się zaadoptować od innego samochodu (np. Megane), ale tu też trochę przeróbek będzie potrzebnych.
A może Wy macie jakieś pomysły.... Pozdrawiam i życzę owocnej pracy...
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
+  Internetowy Klub Seata
|-+  Techniczne» Instrukcje, poradniki, informacje» Przeróbka radia w Seat Ibiza 2000
Skocz do: