Internetowy Klub Seata

Techniczne => Zawieszenie, układ hamulcowy i kierowniczy => Wątek zaczęty przez: rudnik Czwartek, 18.01.2007, 09:59:20



Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: rudnik Czwartek, 18.01.2007, 09:59:20
Przeczytałem juz sporo postów na ten temat i nadal nie potrafie dokładnie odpowiedzieć sobie na pytanie czy podczas naprwy hamulców bębnowych powinno sie wymieniac również łożyska? Czy ona sa w jakis sposób zintegrowane z bebnem ? Wymieniłem same szczęki ale to nie dalo zbyt wiele -hamulców jak nie bylo z tylu tak nie ma a do tego pojawil sie straszny szum w tylnych kolach (okropnie mnie drazni). czasem na zakretach tak wali ze mam wrazenie ze mi kolo odpadnie. Co powiniem wymienic bo pytalem juz o wymiane bebnow na nowe razem z lozyskami , ale na forum znalazlem cos o tym ze dolna bieznia łozysk sa czopy i ze jezeli to czopy sa wyjechane to naprawa jest strasznie droga. Prosze o pomoc bo nie chce usmiercic ibizki a kasa tez nie grzesze....


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: DeDeK Czwartek, 18.01.2007, 10:28:28
wymiana bebnow nie ma wplywu na wymiane lozysk

w przypadku nie ktorych modeli ktore posiadaly hamulce tarczowe z tylu lozyska wymieniane sa razem z piasta i jest to dosyc drogie

u CIebie sa bebny wiec uklad w ktorym wystarczy wymienic samo lozysko stozkowe
wymiana bebnow nie wiaze sie z wymiana lozysk kazda z tych rzeczy wymienia sie na podstawie zuzycia wymiana samych szczek tez neijednokrotnie nie pomaga beben nalezaloby przetoczyc zeby zebrac ranty i wyrownac jesli pozwala na to jego grubosc jezeli nie to wymiana na nowe a co do hamulcow i a dokladniej jego braku z tylu przyczyn moze byc kilka
1) siada Ci sekcja w pompie haulcowej
2) padl korektor sily hamowania na tylnej belce
3) nieszczelny cylinderek w tylnym kole
4) zuzyte bebny

a co do lozysk i szumu to podnies auto do gory i sprawdz luzy na kolach jesli sa to warto sprobowac lekko dokrecic ale mysle ze warto wymienic lozyska czy halas nasila sie na zakretach ?


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: spons Czwartek, 18.01.2007, 10:34:54
Lozyska wymienia sie gdy zaczynaja doslownie wyc, jest to taki staly zajebiscie drazniacy dziwiek, takie luuuuuuu :mrgreen:

Po wymianie szczek hamulec powinien sie poprawic, moze masz cylinderki zapieczone?


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: rudnik Czwartek, 18.01.2007, 10:36:58
Tak hałas nasila sie strasznie, boje sie ze w pewnym momencie kolo tego nie wytrzyma. Na poczatku myslalem ze to te nowe szczeki ocieraja o beben i musza sie dopasowac ale tak juz sie dzieje od jakiegos czasu i jest coraz gorzej. Podworkowy mechanik jak to rozebral to powiedizal ze wystarczy podtoczyc ranty na bebnie i bedzie ok. ale widzialem te ranty -kazdy mial kolo 1,5 mm , a w sklepie z czesciami sprzedawca mi powiedizal ze to juz bardzo duzo i ze nalezaloby wymienic bebny ale nie koniecznie z lozyskami. O te lozyska sam sie martwie, bo szum skads sie bierze a szczesi nie ocieraja o beben.

[ Dodano: 2007-01-18, 10:42 ]
co do cylinderkow to jeden byl wyminiony bo sie zapiekl, teraz oba dzialaja, uklad hamulcowy jest szczelny, podejrzewam ze kolo ma luzy ale sam nie boje sie dokrecac bo moge to zrobic za mocno i wtedy to na bank lozysko padnie/ jedyne co moze powodowac brak hamowania teraz to pomijaja oczywiscie korektor hamowania -wywalone bebny/ chcialem wiedziec jak to wyglada ale chyba kolega DeDeK juz chyba wyjasnil mi wszstko/ nie wiedzialem czy nie trzeba wymienic takze czopa


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: uszek Czwartek, 18.01.2007, 10:51:17
czopa wyminiasz jesli łozysko slizga sie po czopie i na nim bedzie slad zuzycia, na czopie ooczywisciee i wtedy wymiana na nowy bo lozysko nie moze siee slizgac po nim co do luzu na łozysku koolo poowinno miec luz to sa lozyska stozkowe i powinny miec minimalny luz inaczej beda padac po 20tys km tak to juz jest  z łozyskamii!!to nie ejst łozysko walcowe ze sie je dociska tak zeby nie miało luzu


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: rudnik Czwartek, 18.01.2007, 11:00:15
Nie rozumiem do konca, wydaje mi sie ze czop jest dolna bierznia lozyska-chyba ze sie myle(a gorna jest beben), wiec to lozysko chyba powinno sie po czopie toczyc, a co do sladów zuzycia to ja tam nic nie wiedzialem ale nie ogladalem tego dokladnie. Co do luzu to nie mam odpowiednich narzedzi zeby go ustawic , ale dziwi mnie fakt ze na zakretach huczy bardzo mocnoprzy pochylaniu na prawa strone(czyli zakret w lewo).


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: uszek Czwartek, 18.01.2007, 11:06:53
łozysko ma biezniee swoje takie pierscionki na gorze i na dole i własanie dolny pieerscionek wkłada sie na czopa a gorny w beben i o to chodzi zeby te pierscionki sie nie obracaly na czopie i bebnie bo wyrobiaa sobie liz i włąsanie do wymiany cały czop lub beben a stozki lozyska biegaja po tych łąsni pierscionkach

[ Dodano: 2007-01-18, 11:09 ]
(http://pcws.zis.ia.polsl.gliwice.pl/bearings/img/teoria/03/01_czesci_skladowe.gif)

[ Dodano: 2007-01-18, 11:13 ]
i dodam zee nie mozna dociiskac bez luzu lozyska stozkowego bo ono ma taka inna konstrukcje i jk je sciskasz to zwiekszasz opory toczzenia i lozysko szybko wysiadziee


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: rudnik Czwartek, 18.01.2007, 11:16:57
No takiej odpowiedzi to sie nie spodziewalem  :rock: /podoba mi sie /dziekuje jeszcze raz za informacje -bezcenne:)


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: uszek Czwartek, 18.01.2007, 11:19:32
to proste jaak budowa cepa i podstawy konstrukcji maszyn :D

[ Dodano: 2007-01-18, 11:39 ]
(http://pcws.zis.ia.polsl.gliwice.pl/bearings/img/teoria/03/06_stozek.gif)

wytarczy si przyjrzec budowie łozyska stozkoweego i wszytsko jasnee lepiej jak bedzie miało luz niz je docinac na maksa


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: rudnik Piątek, 19.01.2007, 10:21:03
Co sie okazalo pozniej wine za takie zachowanie łozysk w samochodzie ponosila rozbieznosc kol. Glupia sprawa ale stalo sie tak po drobnej stluczce (koles wjechal mi w kolo) no i musialo cos szczelic w lozysku a dodatkowo zbieznosc kol poszla w cholere. Dzieki za lekcje mechaniki(elektronikiem jestem).


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: uszek Piątek, 19.01.2007, 11:14:22
przydasz ssiee kolego jak bedee zakladał komputer:P


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: DeDeK Piątek, 19.01.2007, 11:20:23
a odnosnie dokrecania lozysk mam jedna sprawdzona metode:D
dokrecam jak idzie luzno i w ostatniej fazie lekko cofam klucz do gory odkrecajac i pozwalam mu na swobodne opadnecie potem leciutko dociagam to trzeba wyczuc zadnych luzow na kole i ma sie leciutko krecic
i warto po jakis 500-1000 km sprawdzic luz i dociagniecie jak lozysko sie ulozy wtedy mozecie jezdzic i jezdzic

a co do 1,5 rantu na bebnie to czlowiek ze skelpu ma racje sporo juz zjechany spradz czy nie masz juzczasem bebnow do wymiany


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: rudnik Piątek, 19.01.2007, 12:12:32
Jak tylko bede potrafil bardzo chetnie pomoge (mam na mysli komuter w aucie), co do bebnow to orientowalem sie no i koszt za sztuke to 79zl (Brembo)wiec marka dobra do tego lozyska SKF za 45 zl za szt. moze nie duzo ale jak dodac do tego ustawienie zbieznosci to juz sie spora sumka robi ,ale nic nie poradze :niewiem:


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Piątek, 19.01.2007, 12:25:57
Cytat: "rudnik"
Co sie okazalo pozniej wine za takie zachowanie łozysk w samochodzie ponosila rozbieznosc kol. Glupia sprawa ale stalo sie tak po drobnej stluczce (koles wjechal mi w kolo) no i musialo cos szczelic w lozysku a dodatkowo zbieznosc kol poszla w cholere.

Cytat: "rudnik"
dodac do tego ustawienie zbieznosci to juz sie spora sumka robi ,ale nic nie poradze

Z tylu sie nie ustawia...


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Stan Piątek, 19.01.2007, 13:36:51
:rock: Jak mówi Raby, z tyłu nie ustawia się zbieżności. Przy regulacji łożyska krecisz cały czas koło ręką  i dociągasz do oporu śrubę. Potem cofasz 1/4 obrotu. Pod śrubą masz podkładke zabezpieczającą (z języczkiem w rowku). Jest dobrze jak ta podkładka da się obrócić  śrubokrętem  opartym o jej rant. Wiadomo,że minimalnie bo języczek nie pozwala. Zakładasz potem zabezpieczenie koronowe na srube i po ptokach.  :papa:  :chytry:


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: rudnik Piątek, 19.01.2007, 13:51:34
Czy to znaczy ze mechanik chce mnie naciagnac na kase ?


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: uszek Piątek, 19.01.2007, 14:28:39
oj obawiam sie ze kolego sie ustawia zalezy w jakim aucie a u nas mamy belke skretna i sie nie ustaawia  albo belka do wymiany albo do prostowania choc z tym beedzie problem


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Piątek, 19.01.2007, 14:31:27
Cytat: "rudnik"
Czy to znaczy ze mechanik chce mnie naciagnac na kase ?

Chyba ze chce ustawiac z przodu bo to jasno nie wynika z Twojej wypowiedzi...
Da sie ustawiac tylko z przodu ale pisales ze szum jest z tylu i to wina zbierznosci z tylu tak?  :zakrecony:
Z tylu to tylko wymiana belki jezeli krzywa lub kombinacje jakies przy nadwoziu (mocowaniu belki)


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: rudnik Piątek, 19.01.2007, 14:43:55
Mechanik powiedzial ze musi ustawic zbieznosc i zmienc lozysko bo to jest przyczyna dudnienia z tylu. Po stluczce nie ma sladu na blotniku niemniej jednak walniecie bylo bo koles  mnie przesunal w bok  o kilka ladnych cm. Co do opinii mechanika to stwierdzil ze nie tak latwo skrzywic belke. Nie mam doswiadczenia w takich przypadkach, a o te dziwne dziweki z tylu to podejrzewalem juz lozysko ,zle zamocowane szczeki, beben i tak kazdy dodaje tu swoja opinie a ja jestem coraz bardziej skolowany :zakrecony: .Mam nadzieje ze cos sie wyjasni w najblizszym czasie jak odbiore auto z warsztatu.


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: kacperix Piątek, 19.01.2007, 18:10:17
a można wiedzieć gdzie naprawiasz auto?.. mam nadzieje że nie na Żmirgrodzkiej


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: woj Sobota, 20.01.2007, 00:02:50
Cytat: "rudnik"
Co do opinii mechanika to stwierdzil ze nie tak latwo skrzywic belke.

Nawiet nie wiesz kolego jak bardzo łatwo skrzywić belkę. W poprzednią zimę jechałem paskiem z kolegą i wpadł w poślizg - udeżył tylnym kołem w krawężnik niemal przy zerowej prędkości - belka do wymiany i nigdy bym nie przypuszczał, że od takiego małego udeżenia można zrąbać belkę tym bardziej, że udeżenie było dodatkowo amortyzowane przez oponę. A z tyłu nie ustawia się zbieżności.
 :pub:  :pub:  :pub:


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: rudnik Sobota, 20.01.2007, 13:03:14
Cytat: "kacperix"
a można wiedzieć gdzie naprawiasz auto?.. mam nadzieje że nie na Żmirgrodzkiej


Oddałem autko do goscia na ul Rakowej /to na przeciwko Korony:)/sam mieszkam na psiaku

30.01.2007
Juz po naprawie. Czlowiek z kazdym dniem jest madrzejszy:). Wymiana lozysk i czopow. koszt 300(z robocizna-czesci 170). Teraz wszystko gra. Co do belki to nie tak latwo ja skrzywic. Poza tym ibi '95 ma belke do ktorej przysrubowane sa czopy co w razie czego moze zminimalizować koszt tego typu napraw.


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: kaszeszczuk Czwartek, 21.06.2007, 17:58:52
Witam
Ja ma problem z tylnymi hamulcani. Już raz miałem piłowany rant. Mam nowe okładziny i nowy płyn a tył w ogóle nie hamuje. Pompa pompuje płyn. Wymieniony jeden cylinderek i oba działają. Przejechałem 110 000 km, czy juz trzeba wymieniac bębny?


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: p4sst00h Czwartek, 21.06.2007, 18:00:51
zalezy jak wygladaja.. :> zdjemij beben i zobacz czy rozpieracz jest maksymalnie rozwarty (takie ... BADZIEWIE .. jest na maxa na dole) .. jak tak.. to znaczy ze szczeki moga juz nie dotykac bebna i przez to nie hamuje..


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: kaszeszczuk Czwartek, 21.06.2007, 18:09:03
Ten rozpieracz zchodzi na 3/4 w dół.


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: p4sst00h Czwartek, 21.06.2007, 18:12:04
no to mozesz jeszcze przy zdjetym bebnie wcisnac hamulec i zobaczyc czy ma prawo zejsc nizej.. czy juz nie ma szans... ja nie wiem jakie jest jego maxymalne polozenie..

potem musisz go 'wbic' na gore z powrotem bo nie zalozysz bebna :)

ps. polecam to robic w 2 osoby.. niech jedna trzyma szczeki.. np. srubokretami.. zeby nie pospadaly.. (musza miec jakis opor)


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: rudnik Piątek, 22.06.2007, 07:53:26
Jesli miałeś piłowany rant to moze być juz problem. Ja u siebie mialem rant ok. 1,5 mm i mi powiedzial mechanik ze to juz duzo ale na razie starczy zmienc okladzimy i moge tak pojezdzic do nastepnej zmiany ale juz kompletu. U mnie tyl tez juz slabo bierze ale jezdze tak a najwazniejsze ze przeglad przeszla:)


Tytuł: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mdavid Niedziela, 24.06.2007, 22:06:42
Kurczę tyle się napisałema mnie wylogowało i nie przesłało tego co spłodziłem.Ok to tak na szybko.Sam jestem mechanikiem w ASO tylko tyle że w Anglii, i polecam przy przebiegu 110 tyś wymianę bębnów, okładzin,płynu hamulcowego,no i sprawdzenie tłoczków.Przyokazji wymiany bębnów to nowe łożyska bo raczej starych nie wkładać.Jak to wszystko zrobisz to spokuj na kolejne 100 tyś.Tylko te wszystkie części nie jakieś tanie a szczególnie bębny dobrej firmy bo te podruby to potem są źle wyważone i nawet jak wszysko będzie nowe to pedał ci będzie skakał.Najlepiej orginały albo jakieś brębo lub Lukasy, poprostu coś z górnej półki.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Wtorek, 05.02.2008, 15:37:58
>>>Wymiana bebnow hamulcowych, szczek i lozysk<<< (http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=6966.0)


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: punchoo Sobota, 24.05.2008, 18:22:45
Stare

(http://img294.imageshack.us/img294/2081/byowb0.th.jpg) (http://img294.imageshack.us/my.php?image=byowb0.jpg)(http://img515.imageshack.us/img515/8290/byo2gf9.th.jpg) (http://img515.imageshack.us/my.php?image=byo2gf9.jpg)(http://img294.imageshack.us/img294/8620/byo3qy2.th.jpg) (http://img294.imageshack.us/my.php?image=byo3qy2.jpg)(http://img515.imageshack.us/img515/9323/byo4uv4.th.jpg) (http://img515.imageshack.us/my.php?image=byo4uv4.jpg)
(http://img118.imageshack.us/img118/2875/byo5jl8.th.jpg) (http://img118.imageshack.us/my.php?image=byo5jl8.jpg)(http://img118.imageshack.us/img118/7725/byo6kp2.th.jpg) (http://img118.imageshack.us/my.php?image=byo6kp2.jpg)(http://img515.imageshack.us/img515/8901/byo7xh8.th.jpg) (http://img515.imageshack.us/my.php?image=byo7xh8.jpg)


Nowe

(http://img134.imageshack.us/img134/8336/bbenfv7.th.jpg) (http://img134.imageshack.us/my.php?image=bbenfv7.jpg)(http://img386.imageshack.us/img386/7465/oyskaut8.th.jpg) (http://img386.imageshack.us/my.php?image=oyskaut8.jpg)(http://img134.imageshack.us/img134/1324/szczkicylinderekge8.th.jpg) (http://img134.imageshack.us/my.php?image=szczkicylinderekge8.jpg)(http://img514.imageshack.us/img514/5840/zestawnaprawczywm9.th.jpg) (http://img514.imageshack.us/my.php?image=zestawnaprawczywm9.jpg)

Na autku

(http://img118.imageshack.us/img118/5975/gotowe1fn3.th.jpg) (http://img118.imageshack.us/my.php?image=gotowe1fn3.jpg)(http://img515.imageshack.us/img515/9448/gotowe2kh1.th.jpg) (http://img515.imageshack.us/my.php?image=gotowe2kh1.jpg)


Kosztorys:

Bębny 4Max - 2szt 68,85PLN
Szczęki Ferodo - komplet - 34,42PLN
Linka hamulca ręcznego - 2szt 33,20PLN
Sprężyny szczęk (komplet naprawczy na 2 koła) - 13,72PLN
Cylinderki - 2szt 38,18PLN
Łożyska EVR - 2szt 31,69PLN
===================================================
RAZEM: 220,10PLN
+
Robocizna: 100PLN





Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: kaszeszczuk Sobota, 24.05.2008, 19:13:08
Piekna robota.
I jak poprawa? Zauważalna?
Czy poprawiałeś regulator siły hamowania? W książce, którą posiadam w pdf jest instrukcja jak to zrobić.
Opisz proszę spostrzeżenia na forum, bo też się zastanawiam nad taką kompleksową wymianą.
Dosyć niskie ceny, gdzie się zaopatrywałeś ( internet czy sklep )?
pozdrawiam


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: punchoo Sobota, 24.05.2008, 19:34:47
Żeby zauważyć zmianę hamowania - szczęki muszą się ułożyć. Potrwa to do około 200km. Jak na razie staram się hamować delikatnie. Hamulec ręczny zaczyna np. blokować od 3 ząbka - na ostatni są kłopoty z ruszeniem - więc jak ktoś nie miał przez pół roku ręcznego - to ogromny postęp.

Co do zakupów - robiłem je w InterCars'ie. W każdym większym mieście mają swój oddział.
W przypadku zarejestrowania firmy (można nawet Swoją w której się pracuje), dają do 30% zniżki na artykuły.

Dodam od Siebie - że po mimo szczegółowej instrukcji by raby - nie podołałbym tej wymianie (tak mam - rozłożyć łatwo, gorzej złożyć).
To są hamulce i dobrze, żeby ktoś to wymieniał, kto się na tym zna i mu można zaufać - w końcu chodzi o Nasze bezpieczeństwo.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Niedziela, 25.05.2008, 22:39:04
Cytat: punchoo
Dodam od Siebie - że po mimo szczegółowej instrukcji by raby - nie podołałbym tej wymianie (tak mam - rozłożyć łatwo, gorzej złożyć).
To są hamulce i dobrze, żeby ktoś to wymieniał, kto się na tym zna i mu można zaufać - w końcu chodzi o Nasze bezpieczeństwo.
ja tam sobie ufam :-X
czy mechanik robil to jakos inaczej niz ja? :-\

Cytat: punchoo
Żeby zauważyć zmianę hamowania - szczęki muszą się ułożyć. Potrwa to do około 200km.
pozniej moze byc konieczna korekta recznego
kasuje sie wtedy luz na szczekach i nozny tez szybciej reaguje na wcisniecie


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: kaszeszczuk Wtorek, 03.06.2008, 14:57:28
Ciekawe jaka jest jakość bębnów, żeby nie trzeba było ich zmieniać tak jak okładzin albo jeszcze klocków :)
Cena dosyć niska, sam teraz się przymierzam. Może się ktoś wypowie o jakości bębnów? Może Mikoda ( ok. 150zł za 2 szt.) było już troche na forum.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Wtorek, 03.06.2008, 15:15:48
Cytat: kaszeszczuk
Ciekawe jaka jest jakość bębnów, żeby nie trzeba było ich zmieniać tak jak okładzin albo jeszcze klocków :)
nie mozliwe aby tak sie dzialo - bebny nie sa tak bardzo obciazone jak przednie hamulce i wystarcza na bardzo dlugo
szczeki tez szybko sie nie scieraja ale mechanizm regulacji rdzewieje i trzeba zagladac do hamulcow raz na te 3 lata
a wtedy wiekszosc wymienia szczeki i sie nie bawi w reanimacje starych


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: kaszeszczuk Czwartek, 19.06.2008, 18:54:49
A regulowaliście może kiedyś regulator siły hamowania? Znajduje się on przy lewym tylnym kole, w instrukcji jest pokazane jaka ma by odległość śrubki od sprężynki przy pełnym baku. Mam wrażenie, że mi za słabo hamuje tył. Wiem, że kiedyś mechanik mi próbował to regulować


Napisano: Środa, 04.06.2008, 16:39:30


No i jak Panowie po dłuższej jeździe z nowymi bębnami?


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Sobota, 21.06.2008, 12:50:08
Korektor siły hamowania to Ty zostaw w spokoju, bo jego się nie da wyregulować, można co najwyżej spieprzyć. Dlaczego uważasz że za słabo hamuje?? Bo przód się blokuje, a tył nie?
Tak ma być, po to aby w czasie hamowania utrzymać stateczność i kierowalność pojazdu. Jak doładujesz komplet pasażerów i bagaż, to wtedy napewno Ci zablokuje tylne koła.
To jest zwykły korektor siły hamowania o działaniu uzależnionym od obciążenia tylnej osi pojazdu, tak że musi dzielić ciśnienie dość mocno na lekkim samochodzie, bo byś w czasie hamowania na zakrecię latał po rowach.
A co do bębnów, to polecam Lucasy, zresztą cały komplet ze szczękami, cylinderki również są dostęne z lucasa, zestawy naprawcze bardzo dobre są QBK, quick brake.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: woj Sobota, 21.06.2008, 20:15:15
Z tym korektorem w pełni popieram Leemarvin. Jest regulacja, ale tego nie rób bo Cię kiedyś tył auta wyprzedzi na śliskiej nawierzchni. :pub:  :pub:  :pub:


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: kaszeszczuk Sobota, 21.06.2008, 22:12:51
Doskonale zdaję sobie sprawę z działania korektora.
Wiem, że tył nie hamuje, bo mam porównanie do innych aut.
Wcześniej czułem pulsowanie od nierównego bębna, w tej chwili tego nie ma.
Niebawem wymieniam bębny i szczęki, sprężynki i linki od ręcznego, na przód zakładam klocki lukasa.

Jestem ciekaw jaką poprawę odnotowali przedmówcy, wymieniający ostatnio cały tył.

Pozdrawiam


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: punchoo Niedziela, 22.06.2008, 09:08:40
Hamuje lepiej i jest ręczny - dla pewności możesz sobie pojechać na rolki - niech ci zobaczą jak Ci hamulce biorą i czy mieszczą się w normie


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: kaszeszczuk Poniedziałek, 23.06.2008, 18:31:33
Byłem na przeglądzie i nie mam w ogóle hamulca w którymś kole:)


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Poniedziałek, 23.06.2008, 19:48:17
Ja robiłem ostatnio hamulce tył, ale na starych bębnach, i też nie mam hamulca w prawym kole, ale wiem dlaczego, bo nie chciało mi się wymienić rozpieraka, bo nie lał. To teraz znów czeka mnie rozbiórka koła, a zmontowanie tych sprężynek trochę czasu zajmuje niestety i to własnie jest problem:(


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: kaszeszczuk Poniedziałek, 23.06.2008, 21:15:00
Ja robiłem sobie zdjęcia cyfrówką, i złożenie szczęk zajęło mi 15min.
Czyli, możliwe, że trzeba wymienić cylinderek?


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Poniedziałek, 23.06.2008, 21:58:48
Złożenie może i tak, ale całe przygotowanie, zdjęcie koła, wymiana rozpieraka itd, plus regulacja łożyska, to wszystko zajmuje trochę czasu i w 15 minut tego nie zrobisz, choćbyś chciał.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: punchoo Wtorek, 24.06.2008, 05:19:38
Panowie - przypominam, że to są hamulce - i tu się nie należy spieszyć, tylko robić precyzyjnie i z głową.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Wtorek, 24.06.2008, 11:23:21
Ja robiłem sobie zdjęcia cyfrówką, i złożenie szczęk zajęło mi 15min.
Czyli, możliwe, że trzeba wymienić cylinderek?
A zresztą tak jak punchoo dobrze mówi, robiłeś szybko, to teraz nie działa, bo coś pewnie pomieszałeś.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: kaszeszczuk Środa, 25.06.2008, 21:00:28
Kolego wszystko robiłem dokładnie, przesadziłem z 15-stoma minutami.
Prawdą jest, że trzeba się przykładać, i można zamknąć tą dyskusje.

Napisano: Wtorek, 24.06.2008, 21:55:32


Leemarvin, co oznacza, że "rozpierak nie lał"?
Na co zwrócić uwagę?


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Środa, 25.06.2008, 21:50:24
Patrz uważnie czy przypadkiem nie ma miejsc zatłuszczonych, mokrych, zalanych płynem. Drugie to delikatnie naciśnij tłoczki rozpieraka do wewnątrz, czy gdzieś się nie blokują, lub nie chodzą za lekko.
A wogóle to wypadało by sprawdzić ciśnienie jakie podawane jest na tylne hamulce, skoro coś jest nie tak z tyłem.
A może poprostu nie założyłeś klina blokującego na rozpieracz, ten od luzowania szczęk do zdjęcia bębna, wtedy takie cuda się dzieją właśnie.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: kaszeszczuk Piątek, 27.06.2008, 08:29:16
Na 99% jest to kwestia wyrobionego bębna, już w sobotę będzie wszystko wiadomo:)

Napisano: Czwartek, 26.06.2008, 16:50:07


Witam
A więc nie wytrzymałem do weekendu i wymieniłem z kolegą bębny i szczęki wczoraj wieczorem.

Łożyska wbijaliśmy sami ( posłużyły na do tego tuleje i rury o odpowiedniej średnicy).
Sprężynki zostały wyczyszczone, cylinderki nie ciekły więc również zostały.

Pedał stał się twardszy ( nie zapada się tak w podłogę). W sobote zmieniam klocki z przodu na ATE, ponieważ też mam już zużyte, spodziewam się wtedy, że pedał będzie jeszcze twardszy.

Zakupiłem również nowy płyn hamulcowy, będziemy  odpowietrzać.

Po wymianie również napisze jakie zmiany. Koszt wymiany ( bębny 100zł+szczęki 60zł+smar do łożysk 10zł)
Nie odnotowałem objawów pulsowania tylnych hamulców, w tej chwili samochód hamuje płynnie i jednostajnie.
Pozdrawiam


Tytuł: Jakie sczęki hamulcowe do Cordoby 1.4 - 1998 r. ?
Wiadomość wysłana przez: pados Wtorek, 21.10.2008, 08:14:43
Jakie polecacie szczęki do Cordoby Vario  1.4 z 1998 r. ?
Dodatkowo mam jeszcze jedno pytanie czy są tam szczęki 180-tki czy 200-tki ? :'(

Edit by aboz: Scalone. Opcja szukaj się kłania.


Tytuł: Odp: Jakie sczęki hamulcowe do Cordoby 1.4 - 1998 r. ?
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Wtorek, 21.10.2008, 08:40:02
Różnie były dawane, najłatwiej zmierzyć bęben. A szczęki to TRW możesz kupic.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Kozak Wtorek, 21.10.2008, 17:35:55
Pytanie, czy pzy wcisnietym hamulcu noznym, mozna obrocic kolo, beben rekami ? Mialem ostatnio problem z hamulcami bo mi sie grzaly tylne kola, przeczyscilem wszystko, odpowietrzylem, ale wlasnie po wcisniecu hamulca noznego beben moge obkrecic rekoma, a kolo to juz wogole lekko chodzi. Na szczekach jest jeszcze troche miesa, bo jakies 4mm, poza tym reczny trzyma jak żyleta. Co moze byc przyczyna tak slabych hamulcow ?

Dodam, ze cylinderek rozpiera najpierw tylna czesc, a po mocnym przytrzymaniu hamulca dopiero wychodzi czesc blizej srodka auta. Cylinderki do wymiany ?


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Wtorek, 21.10.2008, 19:10:36
Cytat: kozak
czy pzy wcisnietym hamulcu noznym, mozna obrocic kolo, beben rekami ?
nie ma takiej opcji :-X
Cytat: kozak
Co moze byc przyczyna tak slabych hamulcow ?
cos zle poskladane :-\
Cytat: kozak
reczny trzyma jak żyleta
na 3 zabku juz lapie?


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Wtorek, 21.10.2008, 19:11:49
RAczej stawiam na korektor. Cylinderki są do zmiany gdy leją, co widać po zdjeciu bębna. A kwestia czy można obrócić kołem, to też nie do końca tak jest, jeśli miałeś auto w górze, belka poszła mocno w dół, korektor ustawił się w pozycji praktycznie zamknięcie dopływu ciśnienia do hamulców kół tylnych, więc mogło tak być, chyba że miałeś auto na ziemi.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Kozak Wtorek, 21.10.2008, 21:34:03
Auto bylo w gorze gdy obracalem kolem. Co do recznego to trzyma na 3 zabku, po zwolnieniu auto chodzi leciutko, poskladalem wszystko dobrze, cylinderki nie leja, ubytkow plynu nie ma.
Chyba podjade na jakas stacje obslugi i sprawdze jak hamuja te tylne kola, skoro ma znaczene czy podniose belke.

Chyba, ze macie jakis inny sposob.

pzdr


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Środa, 22.10.2008, 09:21:41
Podnieś auto, niech koła będą w górze i wtedy podnieś belkę razem z kołami do góry, żeby korektor mógł zwiększyć ciśnienie na koła tylne.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Semir Wtorek, 31.03.2009, 20:18:10
i czas odgrzebać trochę temat...  :)
w moim aucie wczoraj okazało się, że tylne prawe koło hamuje o 50% słabiej niż lewe. Rzecz jasna, że koło trzeba zdjąć i zobaczyć co się dzieje. Linki ręcznego zmieniałem na nowe pół roku temu. Jakiś czas temu ręczny podchodzi nieco wyżej. Wstępnie wygląda na to, że cały mechanizm nadaje się do czyszczenia, a przede wszystkim do smarowania.
Po przeczytaniu całego wątku mam kilka pytań i proszę o wskazówki w odpowiedziach:
1. Jakim smarem smarować elementy ruchome i które elementy można smarować?
2. Co to znaczy zużyte bębny? Co jest zużyte? Te okrągłe dekielki od środka są już mocno wytarte, czy mechanizm rozpierający od środka? Po czym poznać, że są zużyte, lub jeszcze się nadają?
3. Auto ma przejechane ponad 110 tys. czy wymieniać cały zestaw jak sugerował mdavid lub tak jak zrobił punchoo?


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: daniels81 Wtorek, 31.03.2009, 20:21:24
Cytat: Semir
Rzecz jasna, że koło trzeba zdjąć i zobaczyć co się dzieje
to chyba wiadomo a jak już ktos Ci to rozbierze bo nie myślę żebyś był w stanie to zrobić..to niech wymieni Ci szczęki i jak nie wymieniałeś bębnów nigdy to koniecznie i sam bęben...


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Wtorek, 31.03.2009, 20:48:17
Bęben jak sama nazwa wskazuje, to ten duży "dekielek" zaraz za felgą, dość mocno pewnie zardzewiały. Zdejmujesz bęben z czopka, macasz paluchem powierzchnię cierną bębna, czy jest mocnooo wytarty rant na brzegu. Potrzysz na szczęki, w jakim są stanie, czy są mocnoo zdarte z jednej strony. Jesli sa, to do zmiany.
Polecam kupić sobie zestaw naprawczy hamulców QuickBrake, masz tam wszystkie sprężynki, kołki, podkładki nowe, trzeba to zmianić. Rozpierak czyścisz szczotą, żeby się świecił jak psu jajca.
Montujesz wsio do kupy, tylko sobie najpierw popatrz dobrze przed rozebraniem jak to jest złożone, bo się pogubisz.
Zakładasz bęben, regulujesz łożysko, sprawdzasz na kole, regulujesz ponownie i bedzie. Nie zabrudź czopa pod łożysko, zasmaruj dobrze łożysko w bębnie, zasmaruj elementy metalowe ruszające się po sobie, czyli rozpieram na szczękach, tyle, więcej nic nie smaruj, bo się tylko więszky syf robi.
Powodzenia, bo trochę roboty jest.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Semir Piątek, 03.04.2009, 18:38:04
trochę roboty jest... stąd auto pojechało dzisiaj na warsztat z nowymi klockami i kompletem nowych bębnów. Diagnoza? Hmmm... do końca to okaże się w poniedziałek co tam jeszcze jest do wymiany  :o 


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: choodini Sobota, 04.04.2009, 15:45:32
ja tam z bębnami bym do warsztatu nie pojechał, to nic trudnego. czasochłonne jest czyszczenie, ale jeśli szcżęka, bęben i sprężynki sie kładzie nowe to naprawde chwila moment :)


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Semir Sobota, 04.04.2009, 21:18:12
Gdybym miał na to czas to czemu nie... ale dla świętego spokoju dałem auto w dobre ręce i wiem, że będę miał przy okazji dobrze naciągnięte linki ręcznego.
Do tego klocki hamulcowe... kuzyn niestety nie miał fachowych narzędzi, a tego nie fachowego skręcił i był do wywalenia.
Przy okazji cały przegląd mechaniki w przednim i tylnym zawieszeniu... zobaczymy co tam słychać...


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Piotro Niedziela, 02.05.2010, 11:31:29
Wczoraj zabrałem się za wymianę łożyska w kole(tył) bo lekko zaczyna wyć.
Zakupiłem łożyska choć w sklepie nie byli pewni czy można u mnie same łożyska wymienić czy całą piastę trzeba.
Ściągnąłem bęben, odkręciłem śrubę i szok :ninja:  łożyska są za małe czyli czeka mnie jednak wymiana całej piasty z łożyskami :o
Myślałem, że skoro z tyłu mam bębny to same łożyska się wymienia.
Może ktoś z was wymieniał w Ibizie FL łożyska z tyły i wie czy można same łożyska czy całą piastę?
Chcę się upewnić


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: aboz Niedziela, 02.05.2010, 11:38:15
Cytat: Piotro
Może ktoś z was wymieniał w Ibizie FL łożyska z tyły i wie czy można same łożyska czy całą piastę?
Wymieniasz całą piastę. Koszt spory.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: benelli Niedziela, 02.05.2010, 11:39:42
Całą piastę trzeba wymienić, rok temu ojciec płacił ok. 250zł + robocizna


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Piotro Niedziela, 02.05.2010, 12:00:49
no cóż jak mus to mus. Piasta już zamówiona cena 200zł.
dzięki chłopaki za potwierdzenie tej smutnej dla mojego portfela wiadomości


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Endriu Niedziela, 09.05.2010, 01:31:20
hej
w sob. wymieniłem szczęki plus bębny - tak chwale się :) dzieki Raby (Technogod Tobie też za asystę przy tworzeniu) za instrukcje.Mega przydatna.

Pytanie mam tylko do Tematu 'Zakładanie bębna'

"pkt. 4.Trzymając koło od góry szarpiemy nim do siebie i dokręcamy nakrętkę (palcami) tak aby był wyczuwalny lekki luz, ja ten krok pominąłem. Luz dokładnie ustawię za kilka dni po kilkudziesięciu kilometrach jak łożyska się ułożą."

Po co ten luz na nakrętce? Przecież łożysk nie pogniotę tą nakręteczką :) Dokręciłem grzechotka tak do pierwszego oporu.Nałożyłem smaru i ..hula.

Pozdrawiam i dzieki jeszcze raz za profi instrukcje b.przydatna


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Niedziela, 09.05.2010, 09:43:59
Łożyska stozkowe muszą mieć luz bo za kilka tys. Będziesz znów wymieniać.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Endriu Niedziela, 09.05.2010, 14:14:57
aha ok zrobie pare km.żeby się wszystko ładnie poukładało i poluzuje tą nakręteczkę.Dzieki pozdrawiam


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: MEGI313 Wtorek, 23.11.2010, 21:03:14
Witam wszystkich jestem tu nowy i mam takowe pytanko czy ktos by mogl mi powiedziec gdzie sie montuje te blaszki z samoregulatora szczek ktore sa na zdjeciu?

http://www.intercars.com.pl/dynamic/uni/ws_show_pic.php?ax=F&pro=636&art=835766&pic=0&lang_id=PL (http://www.intercars.com.pl/dynamic/uni/ws_show_pic.php?ax=F&pro=636&art=835766&pic=0&lang_id=PL)

Osobiscie sam kiedys wyjolem jedną gdyz wyleciala z bebna a nie moge nigdzie nic znalesc na ten temat..


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Wtorek, 23.11.2010, 21:24:54
to nie pomoglo?
http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=6966.msg87435#new


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: MEGI313 Wtorek, 23.11.2010, 21:32:29
Własnie nie bardzo bo tych okrągłych  blaszek nigdzie na zdjeciach nie ma:/ A mi sie wydaje ze u mnie ta zapadka zawsze spada na sam dół i jest ok przez jakis czas a potem musze znów reczny podciagać na linkach a role tego powinien pełnić samoregulator... Chyba ze ja mam jakieś dziwne odczucia a swego czasu wymieniłem bębny, linki i szczęki mimo to po pewnymczasie trza było podciągnąć reczny na śrubkach. A tak jak mówie wyjołem te blaszki przy pierwszej zmianie szczęk tyle że były troche zniszczone i nie wiedziałem gdzie je założyć. Mowa o Seat Ibiza 98 1.4. Chyba że te blaszki są do jakiegoś innego modelu auta?


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: pawello Środa, 20.07.2011, 20:36:44
Pozwolę sobie odświeżyć wątek.

Otóż moje hamulce skrzypią w momencie kiedy zdejmuję nogę z hamulca. Wiem już, że mam posmarować te elementy ruchome. Tylko pytanie: czy muszę luzować linki ręcznego? Chciałbym zdjąć tylko tę bębny i posmarować elementy bez wyciągania szczęk. Dam radę to tak zrobić czy muszę wyciągać całe szczęki?


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mac456x9 Środa, 20.07.2011, 20:47:30
Możesz spróbować z tymi linkami.
Wiesz jak to zrobic?


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: pawello Środa, 20.07.2011, 21:22:59
Szczerze mówiąc to nigdy tego nie robiłem. Niby to nie jest trudne...

Biorąc pod uwagę to, że nieźle zabuliłem za ostatnia naprawę (szczęki ATE+linki TRW+płyn+robocizna ~400 zł, najwyraźniej bez smarowania, bo mechanik stwierdził, że "tam się nic nie smaruje" i że szczęki są głośne) to wolę już przesmarować sobie sam.

Pytanie tylko, czy zdejmę bęben bez luzowania ręcznego? Nie chciałbym czegoś spierniczyć.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Środa, 20.07.2011, 21:50:45
Nie luzuje się linek do demontażu bębna.
Na rozpieraczu szczęk jest tzw klin, który należy podciągnąć do góry śrubokrętem przez otwór śruby koła w bębnie.
Weź mocną latarkę, odkręć koło i świeć w otwór, który będzie mniej więcej w poziomie z tyłu. Widać tam klin wchodzący w mechanizm szczęk. Po podciągnięciu klina w górę bęben schodzi bez problemów, po odkęceniu oczywiście nakrętki centralnej.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mac456x9 Środa, 20.07.2011, 22:14:21
Leemarvin, oczywiście masz racje. Jest teraz drugi podobny temat. Przeczytałem tamten odpisałem w tym.
Do zdjęcia bębnów linek się nie rusza.

Ewentualnie jak nie będziesz mógł tak jak pisze Leemarvin, to przez niektórych dopuszczalne jest też zdjęcie bębna "na chama" z tym, że mogą Ci wypaść np talerzyki z bębna. Przykręcasz delikatnie koło i ciągniesz.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: pawello Czwartek, 21.07.2011, 10:01:07
Ok panowie, dzięki za odpowiedzi. Dzisiaj jadę kupić smar, ale smarowaniem zajmę się jutro. Także dam jeszcze znać jak mi poszło. :)


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Czwartek, 21.07.2011, 11:14:03
kup miedziowy w sprayu


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: pawello Czwartek, 21.07.2011, 12:17:53
Kupiłem biały w sprayu kierując się opisem.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Czwartek, 21.07.2011, 12:24:58
tez bedzie dobry


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mac456x9 Sobota, 23.07.2011, 14:13:23
No i mnie dopadło grzebanie przy kole.
Huczy mi jedno z tylnych łożysk. Znalazłem instrukcje raby'ego.
http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=6966.0
Kupiłem już zestaw łożysk Fag'a.
Niestety nie wiem w jaki sposób mam ściagnąć łozysko które jest w "środku". Bo wyjąć łożysko zewnętrzne z bębna jest banalnie, ale nie wiem jak ruszyć to drugie (na czopie/śrubie).
Napisałem nieskładnie i bez profesjonalnej terminologii ale mam nadzieje, że wiecie o co mi chodzi :)
Pozdrawiam.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: punchoo Sobota, 23.07.2011, 16:25:27
mac456x9, - powiem Ci wprost weź sobie do pomocy kogoś kto się zna lub to robił choć raz


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mac456x9 Sobota, 23.07.2011, 18:41:21
punchoo, to to ja już wiem. Problem w tym, że nikogo takiego nie mam "pod ręką". Sezon urlopowy  :eye:

Ale już wiem z kilku fotoporad co i jak wyciągać.
Z drugiej strony to jest forum. Jeżeli coś robiłem przy samochodzie i ktoś się o to pyta to zawsze się staram pomóc.  :)


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: punchoo Sobota, 23.07.2011, 19:08:51
Powiem szczerze, że jakieś 2 miechy temu wymieniałem bębny i łożyska w bębnach i do pomocy wziąłem DURA - kolega który robił to kilka razy, to nie obyło się bez problemów / brak odpowiednich narzędzi. Ale z racji, że koło siebie miałem mechanika - to za piwo wspomógł praktyką i brakującymi patentami. Stąd moje przesłanie, że każdy przypadek auta jest indywidualny i szkoda, żeby zostać na lodzie w połowie pracy.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Sobota, 23.07.2011, 22:47:42
Szlifierka i naciąć szalkę wewnętrzną łożyska na czopie, lub mały ściągacz z dobrymi ostrymi łapkami i też da radę, ale najszybciej to flex i szlifierka... a później przecinak i młotek i zawsze idzie.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: pawello Poniedziałek, 25.07.2011, 18:25:21
Ok, dzisiaj się w to bawiłem. Posmarowałem elementy ruchome i nic już nie skrzypi. Teraz mam przyjemność z hamowania.  :ok:   W sumie problem to tylko miałem z zawleczką, ale kupiłem nowe.

Mam jeszcze takie pytanie: czy to wystarczy jak ręką dokręciłem nakrętkę przy łożysku zewnętrznym? Dokręciłem ją do oporu, ale bez większego wysiłku i tak, żeby ją odkręcić trzeba mocniej ścisnąć.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Poniedziałek, 25.07.2011, 19:12:49
Nakretki dokreca sie z wyczuciem - z luzem


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mac456x9 Poniedziałek, 25.07.2011, 23:48:07
pawello najpierw dokręcasz (bez przesady, po kluczu nie skacz  :eye: ) a później luzujesz do chwili gdy beben będzie Ci się luźno obracał.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: pawello Wtorek, 26.07.2011, 20:21:04
Kurde, czyli w końcu jak mam to przykręcić :?:  Myślałem, że ta nakrętką ma być luźno? Tzn. dokręciłem ją do tego momentu, w którym stawia opór. W ogóle nie używałem klucza - dokręcałem lekko palcami.

Czyli co z tego, co widzę, znowu mam rozkręcać te bębny? :P


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Wtorek, 26.07.2011, 20:29:04
Cytat: raby
3.   Zakładamy koło, pamiętaj żeby przykręcić wszystkie 4 śruby :P. Opuszczamy podnośnik.
4.   Trzymając koło od góry szarpiemy nim do siebie i dokręcamy nakrętkę (palcami) tak aby był wyczuwalny lekki luz, ja ten krok pominąłem. Luz dokładnie ustawię za kilka dni po kilkudziesięciu kilometrach jak łożyska się ułożą.
ma byc delikatny luz po opuszczeniu a przy podniesieniu kolo ma obracac sie lekko


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mac456x9 Wtorek, 26.07.2011, 20:45:33
Ogólnie to musisz wykonać takie działanie w stylu "bez sensu".
Najpierw dokręcasz i zaraz odkręcasz. Odkręcasz aż będzie Ci się luźno obracało koło/beben.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: pawello Wtorek, 26.07.2011, 21:05:32
Ok, czyli teraz zrobię tak:

1. Podnoszę auto, zdejmuję dekielek, odkręcam nakrętkę
2. Opuszczam samochód, szarpię kołem od góry, dokręcam nakrętkę kluczem do oporu
3. Podnoszę auto, sprawdzam czy koło się kręci, odkręcam nakrętkę tak, aby koło się kręciło

Tak zrozumiałem, z tego co piszecie. (Sory, że tyle razy o tym piszę, ale w tej chwili nie ma mi kto pomóc przy tym, a sam nigdy tego nie robiłem).


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: dj.skorpion88 Wtorek, 26.07.2011, 21:20:51
klucz dynanometruczny i 175Nm przerabiałem ostatnio bo robiłem chamulce :-X


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Wtorek, 26.07.2011, 21:34:14
klucz dynanometruczny i 175Nm przerabiałem ostatnio bo robiłem chamulce :-X
na lozysko stozkowe? :o jaja sobie robisz

pawello, na opuszczonym dokrecasz aby dalo sie wyczuc luz kola, podnosisz i sprawdzasz czy lekko sie obraca


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: dj.skorpion88 Wtorek, 26.07.2011, 22:20:53
Cytat: raby
na lozysko stozkowe? :o jaja sobie robisz
tak podaje Auto data w brew pozorom to nie jest aż taka duża siła


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Wtorek, 26.07.2011, 22:30:43
Cytat: raby
na lozysko stozkowe? :o jaja sobie robisz
tak podaje Auto data w brew pozorom to nie jest aż taka duża siła
a ile podaje na dokrecenie kola, szpilek?  :huh:

czy to aby ten sam moment na lozyska 96 i 00?


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Wtorek, 26.07.2011, 22:42:35
Taki moment dokręcenia to jest dla nakrętki na piastę w modelach od 1999 wzwyż, z tym że ja znów z Etosa i serwisu VW wiem, że dokręcenie tej nakrętki to 240Nm. Odkręcając sprawdzałem nawet na kluczu dynamometrycznym, przy jakim momencie nakrętka puści i poszła dopiero przy 220Nm, z tym, że przy odkręcaniu nie ma aż takiego tarcia na gwincie.
Regulacja luzu łożysk raczej powinna się odbywać na zamontowanym kole, nie na samym bębnie.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: punchoo Środa, 27.07.2011, 06:08:00
Cytat: raby
na opuszczonym dokrecasz aby dalo sie wyczuc luz kola, podnosisz i sprawdzasz czy lekko sie obraca

A po cholerę opuszczać ???

Cytat: Leemarvin
Regulacja luzu łożysk raczej powinna się odbywać na zamontowanym kole, nie na samym bębnie.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Środa, 27.07.2011, 08:18:10
Cytat: punchoo
A po cholerę opuszczać ???
bo ponieważ
http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=3689.msg263552#msg263552


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: pawello Środa, 27.07.2011, 11:30:43
Ok, zrobiłem mniej więcej tak jak piszecie. Z tym, że nie mogłem zrobić tak, aby koło wcale się nie kręciło, bo musiałbym dużo w to siły włożyć. Odkręcałem nakrętkę tak, aby  koło kręciło się swobodnie (bez większych oporów, kręci się długo). Myślę, że mniej więcej tak było przykręcone przez mechanika, bo do całkowitego poluzowania nakrętki był podobny obrót.

Jeszcze jedna sprawa. Kiedy kręcę lewym kołem słychać tak jakby koło się poruszało po jakimś żwirku. Obraca się ono bez większych oporów, ale słychać takie dziwne coś. Nie jest to ani za głośne, podczas normalnej jazdy nie słychać.
Czy to oznaka kończącego się łożyska?


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Środa, 27.07.2011, 13:58:49
Moze syf w lozysku jest lub ociera szczeka


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mac456x9 Środa, 27.07.2011, 17:32:20
pawello, bo jak zdejmujesz bęben to powinieneś łozysko profilaktycznie wyczyścić dokładnie (np benzynką) a później przesmarować smarem wysokotemperaturowym. Wtedy masz duże prawdopodobieństwo, że syf sie nie dostanie do środka.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: punchoo Środa, 27.07.2011, 18:30:10
Cytat: punchoo
A po cholerę opuszczać ???
bo ponieważ
http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=3689.msg263552#msg263552

Czytałem ale to jest zbędne. Dura - robił to bez opuszczania i z zegarmistrzowską precyzją na słuch i dotyk. A koła zakładaliśmy w powietrzu - jest to sztuka ale wykonalna - więc pytałem po co opuszczać  :!:
Jak widać co mechanik - to szkoła.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Środa, 27.07.2011, 18:32:30
Kazdy robi jak lubi wazne aby skutecznie


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: zima2005 Sobota, 10.09.2011, 21:04:40
Panowie mam takie pytanie, z tego co sobie wydedukowałem to szczęki hamulcowe odpowiedzialne są za hamulec ręczny, czyli mało używany hamulec, czy tutaj też trzeba kłaść nacisk na jakość czy szczęki nie muszą być z górnej półki.
Pytam bo mam do wymiany nic nie ma w bębnach okładzina jest bardzo cienka a ręczny już mi nie trzyma.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: aboz Sobota, 10.09.2011, 21:31:36
zima2005, trochę mylisz pojęcia. Tylne hamulce również działają w czasie normalnego hamowania, więc spełniają tą samą rolę co przednie tyle, że w nieco mniejszym stopniu. Dlatego stosuje się bębny lub tarcze mniejsze niż na przodzie. Hamulec ręczny to ich dodatkowa funkcja.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mac456x9 Sobota, 10.09.2011, 22:12:30
Hamulce tylne dają około połowę siły hamowania przednich hamulców, więc nie wiem czy one są takie słabe...
Wg mnie bębny są często zaniedbywane - a szkoda.
zima2005, Kup dobrej firmy szczęki i powinieneś być zadowolony.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: aboz Sobota, 10.09.2011, 22:24:41
Cytat: mac456x9
Hamulce tylne dają około połowę siły hamowania przednich hamulców
A to już zależy jak mocno obciążony jest samochód z tyłu. To już korektor siły hamowania ustawia.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mac456x9 Sobota, 10.09.2011, 22:31:25
aboz, zgadza się. Masz rację. Domyślnie napisałem o samochodzie niezaładowanym.
Co jednak nie zmienia faktu, że nawet takie bębny z tyłu odgrywają dość ważną wg mnie rolę w hamowaniu.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: zima2005 Niedziela, 11.09.2011, 12:56:39
dzięki za odpowiedź nawet nie wiedziałem o tym mechanika to nie moja bajka, ale staram się czegoś dowiedzieć w tym zakresie nie tylko jeździć.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Niedziela, 11.09.2011, 23:58:59
Cytuj
Hamulce tylne dają około połowę siły hamowania przednich hamulców

Skąd masz takie dane?
Taka sytuacja może mieć miejsce w pełni załadowanym i obciążonym samochodzie, nie w pustym. Gdyby tak było, każde pełne hamowanie na zakręcie kończyło by się obrotem auta...
Dociążenie dynamiczne przodu auta i odciążenie tyłu ma ogromne znaczenie w procesie hamowania... stąd też korekcja ciśnienia na koła tylne.
Zatem, gdyby odpiąć hamulce tylne i hamować z pełną siłą samym przodem droga hamowania powinna się wydłużyć o połowę. A wcale tak nie jest, owszem wydłuża się, ale różnica jest niewielka.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mac456x9 Poniedziałek, 12.09.2011, 01:57:50
Leemarvin, nie jestem żadnym ekspertem. Jednak biorąc wydruk hamowania nazwijmy to "statycznego" na przeglądzie technicznym czytam. Przód ~1500N tył ~700N.
Oczywiście w codziennej eksploatacji rozkłada się to inaczej. Coś tam wiem z fizyki więc nie potrzeba mi tłumaczyć ;)
Wiem mniej więcej jak odciąża się tył samochodu przy hamowaniu itp.

Jedynie sprzeciwiam się zaniedbywaniu hamulców tylnych. Zwłaszcza, że bębny są bardzo często kompletnie olewane.
Pozdr ;)


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Poniedziałek, 12.09.2011, 11:30:17
1,5kN na front to trochę mało :)
Przydało by się koło 1,8-2,0kN...wtedy te 0,7kN na tył jest wartością proporcjonalną.
Zauważ również zachowanie samochodu na próbie stanowiskowej na rolkach, auto zazwyczaj jest odchylone do tyłu oraz następuje przysiadanie zawieszenia tylnego w momencie zwiększania siły hamującej na kołach, czyli korektor umożliwia poprzez ugięcie zawieszenia przepuszczenie większego ciśnienia na koła tylne. Takie zjawisko w warunkach drogowych nie istnieje.
A jeśli chodzi o hamulce tylne, to jak najbardziej powinny być utrzymane w stanie użyteczności, bo jednak po coś tam są...


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: S09 Piątek, 28.10.2011, 20:25:13
W jakim położeniu względem szczęk powinna być ta wypustka tłoczka w cylinderku? na dole? na górze?


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Piątek, 28.10.2011, 20:55:46
Na boku, za szczęką.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: vulture30 Sobota, 03.03.2012, 23:25:26
Czy ja mam kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem czy w tej instrukcji jest błąd odnośnie nabijania bieżni?  :-[
Chyba powinno być że obie nabijamy węższa częścią w dół. Inaczej byśmy tam łożysk nie wsadzili. :)

I druga sprawa:
Ja przy okazji wymieniałem cylinderki. Jednego odkręciłem ledwo ledwo. Prawie przewód ukręciłem, ale z drugim już uważałem i niestety zrezygnowałem, bo trzeba bardzo duzo siły żeby go odkręcić od przewodu. Żeby nie uziemić sobie autka mam zamiar kupić od razu ten przewód miedziany i go wymienić.
Da sie go kupić normalnie w sklepie? Bo cos mam problemy żeby taki znaleźć w internecie.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mac456x9 Niedziela, 04.03.2012, 01:02:26
vulture30, lepiej zaopatrz się w Wurth Rost-Off i klucz oczkowy otwarty.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Niedziela, 04.03.2012, 13:26:18
Odkęć cylinderek hamulcowy od tarczy hamulca i kręć cylinderkiem, a nie końcówką przewodu, 100% pewności że przewód hamulca przeżyje i nie ukręci się.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: vulture30 Niedziela, 04.03.2012, 20:50:37
Ok, dzięki. Rozejrzę sie za tym odrdzewiaczem.

Leemarvin, tak właśnie robiłem. Jedna strona puściła, ale z drugiej już na prawe dużo siły musiałem użyć i nie ruszyło. Niedługo bede mogł auto w razie czego uziemić na dwa dni to spróbuje i jak cos sie urwie to najwyżej dokupię taki przewód.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: punchoo Niedziela, 09.12.2012, 09:54:41
Przyznam się , że korzystaliśmy wczoraj z raby poradnika i... I jest tam mały błąd lub i nie.
Jest tam element który nie wiadomo do czego służy... Zaznaczyłem na czerwono.
A jeżeli stwierdzimy, że jest potrzebny to dlaczego nie jest podłączony sprężyną (zielona linia).
Ktoś odpowie na te pytania ?

(http://imageshack.us/a/img254/4553/hamg.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/254/hamg.jpg/)


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: k.100.pr Niedziela, 09.12.2012, 12:41:44
Jest to zapadka samoczynnej regulacji luzu. Kiedy z czasem zużywają się szczęki, poprzez ściągniecie przez sprężynę podstawia szczęki bliżej bębna. Po wymianie szczęk oraz bębnów ma ona za zadanie ustawienia szczęk w pozycji jak najbliższej bębna ale bez tarcia po nim. Sprężyna też powinna być i może wypadła, ale którędy?
(https://lh3.googleusercontent.com/-_xl_CmsJnXE/VHjeM17kAOI/AAAAAAAAC1Y/snq2ToFW55A/s220-Ic42/2014-04-18%25252007-59.jpg) (https://lh3.googleusercontent.com/-_xl_CmsJnXE/VHjeM17kAOI/AAAAAAAAC1Y/snq2ToFW55A/s720-Ic42/2014-04-18%25252007-59.jpg)


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: punchoo Niedziela, 09.12.2012, 12:59:18
U mnie była i jest a u raby'ego - brak :!:

Teraz mała ciekawostka. Wczoraj podczas wymiany tłoczka (TRW/Lucas) - zauważyliśmy, że po założeniu nowego tłoczka - tłoczek pracuje tylko na jedną stronę (stary tłoczek też pracował na jedną stronę i się zapiekł - koszt tłoczka to 26PLN więc szkoda go regenerować).
Pewnie gdybyśmy założyli bęben stało by się z nowym to co ze starym. Fabrycznie ta część jest wadliwie złożona. Warto więc przed założeniem bębna zobaczyć czy układ pracuje tak jak należy i czy wypycha na 2 strony. Po rozłożeniu i złożeniu wszystko działa jak należy.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Niedziela, 09.12.2012, 18:52:45
Cytat: punchoo
u raby'ego - brak :!:
cos ci sie  :-X  jest jak byk i ma byc
(http://img106.imageshack.us/img106/7550/04022008370ck5.th.jpg) (http://img106.imageshack.us/my.php?image=04022008370ck5.jpg)
6.   odczepiamy sprężynkę samo regulatora (widać ja na foto wyżej).


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: k.100.pr Niedziela, 09.12.2012, 19:20:08
Nie dziwić się przecież Punchoo wczoraj próbował :pub: :
cytat Punchoo:
piwo o smaku Bananowym. Mam takie jedno w Carrefourze ale cena 10PLN
Mógł przeoczyć coś w poradniku... :ok:


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: punchoo Niedziela, 09.12.2012, 20:06:12
k.100.pr, - dobra dobra.... Piwo było wieczorem - wymiana w okolicach południa....

Nie dolookałem zdjęcia bo to na zdjęciu lewa strona a ja robiłem prawą - a zapadka wtedy idzie z drugiej strony....
Czyli wszystko OK


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Niedziela, 09.12.2012, 20:22:18
jak sie nie czyta dokladnie to pozniej wychodza takie problemy :P


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: punchoo Niedziela, 09.12.2012, 20:42:46
Nic nie czytaliśmy - poszukiwaliśmy tylko zdjęcia z zapadką...


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Niedziela, 09.12.2012, 20:51:48
i o tym wlasnie mowie :-X


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: andrzejakb Czwartek, 27.12.2012, 15:22:50
Witam.
Npisałem w innym temacie już ale to był stary temat moze lepiej tutaj ponowie. Otóż wymianiealem szczęki hamulcowe w bębnach przy mojej cordobie i teraz pedał hamulca wpada mi do samego końca gdzie prawie wcale nie hamuje. Odpowietrzalem hamulce jednak nie moge odpowietrzyc jednego kola (lewy tyl) ponieważ zaworek sie nie chce odkręcic za żadne skarby :/ jak by był kiedys na cos klejony... czy to moze byc powodem tego wpadającego hamulca? co robic :/ przed wymianą szczęk bylo ok...
(http://klubseata.pl/forum/Themes/SlickPro_Graphite/images/warn.gif) Złamanie regulaminu:
\"5. Posty należy umieszczać w odpowiednich działach. Napisanie tego samego posta w różnych działach lub jego kilkukrotne powtórzenie, np. ze zmienionym tematem, grozi ostrzeżeniem.\"


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Czwartek, 27.12.2012, 16:36:18
to wymien cylinderek, ale dziwne ze doprowadziles do zapowietrzenia przy wymianie


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mac456x9 Czwartek, 27.12.2012, 20:21:21
andrzejakb, tylko jak go będziesz wymieniał to kup sobie klucz oczkowy otwarty bo jak objedziesz śrubę to musisz ciąć przewód hamulcowy dochodzący do cylinderka - będziesz miał jeszcze większy kłopot.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: andrzejakb Piątek, 28.12.2012, 10:07:02
udało sie wykręcic zaworek (odrazu wymieniłem na nowy) układ odpowietrzyłem i widac poprawde hamulec juz tak nie wpada, jest twardy w pewnym momencie jednak za wysoko też nie łapie... ręczny łapie ledo ledwo na ostatnim ząbku (tak jak przed wymianą)


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Piątek, 28.12.2012, 10:42:41
po dotarciu szczek lepiej wyregulowac reczny


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: andrzejakb Niedziela, 30.12.2012, 14:38:37
podciągnąłem linke ręcznego i teraz ładnie hamulec twardy i wysoki ręczny tez na 4 ząbek. Jednak hamulce jeszcze nie są ostre poczekam może sie dotrą szczęki i będzie lepiej.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Niedziela, 30.12.2012, 18:14:29
sprawdzaj czy hamulce sie nie grzeja


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Poniedziałek, 31.12.2012, 01:15:57
Jeśli oczekujesz znaczącej poprawy skuteczności hamowania po wymianie szczęk hamulca, to raczej takiej poprawy nie bedzie.
Hamulce z tyłu przy 1-2 pasażerach działają w niewielkim stopniu, regulowanym przez korektor siły hamowania i to jest prawidłowe rozwiązanie.
Ważny jest hamulec przedni, żeby był!


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: andrzejakb Czwartek, 03.01.2013, 14:15:21
Przednie tarcze wraz z klockami wymieniałem pół roku temu. Fakt jak na dzień dzisiejszy nie widać jeszcze znaczącej poprawy hamowania. skoro tarcze klocki szczeki wymienione to co jeszcze może być przyczyną niezbyt dobrych hamulców


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Czwartek, 03.01.2013, 17:08:14
Co to znaczy: niezbyt dobrych hamulców? Sprecyzuj to bardziej, bedzie łatwiej określić przyczynę.
Jest to Twoje odczucie subiektywne, czy masz potwierdzenie słabych hamulców ze stanowskia rolkowego?
Bo jeśli to pierwsze, to niestety te auta i te roczniki nigdy nie grzeszyły mocnym hamulcem.
Jeśli natomiast drugie, to powodów może być kilka, hamulce to nie tylko tarcze, klocki i szczęki.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: andrzejakb Piątek, 04.01.2013, 16:40:15
To pierwsze :) własne odczucie a raczej porównanie z innymi autami jak np seicento 99r ; mazda 626 92r ; peugeot 306 2001r... w tych autach lekko dusze hamulec a one hamują ostro, żeby moja cordoba ostro zahamowała to muszę sie dobrze zaprzeć i mocno nadusić pedał. Przy hamowaniu łagodnym niby hamuje w miare dobrze ale zeby zblokować koła to naprawdę muszę się zaprzeć i mocno przydusić pedał


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: aboz Piątek, 04.01.2013, 17:17:10
andrzejakb, na rolki i sprawdzić skuteczność. Jeśli wyjdzie, że coś jest nie tak to trzeba szukać przyczyny.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Piątek, 04.01.2013, 17:50:20
stawial bym na serwo, wszystko juz robilem z hamulcami w ibizie i dalej marnie hamowala a serwa juz nie zdazylem wymienic bo sprzedalem i to w nim szukal bym przyczyny


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: mac456x9 Piątek, 04.01.2013, 18:00:05
Ten typ tak ma. Po prostu cordoba ma słabe "wspomaganie" hamulców. Trzeba cisnąć pedał, żeby hamowała i tyle.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Piątek, 04.01.2013, 18:05:17
To nie jest wina serwa, że te auta tak mają. Serwo działa prawidłowo.
Powodem głębokiego "duszenia" pedału hamulca jest zbyt mała pompa hamulcowa o dużym skoku.



Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: raby Piątek, 04.01.2013, 18:32:31
pompa z czasem sie nie zmniejsza a hamulce owszem marnieja, nie pamietam abym musial sie zapierac w fotel jak siadalem do ibizy kilka ladnych lat temu a z biegiem lat tak sie stalo


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Piątek, 04.01.2013, 18:51:36
Pompa z czasem też zaczyna przepuszczać, nie jest tak szczelna jak na początku.
Ja w swoim zawsze musiałem mocno deptać po hamulcu.
Serwo albo jest sprawne, utrzymuje podciśnienie, albo nie. Raczej nie może być trochę sprawne, a trochę nie.
Albo jest wspomaganie nacisku pedału hamulca (serwo sprawne), albo bo nie ma(serwo dziurawe).


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: andrzejakb Sobota, 05.01.2013, 00:02:47
Czyli pompa?? Czy (z bólem serca) musze sie pogodzić ze moja cordoba juz tak ma


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Rambdal Poniedziałek, 22.09.2014, 12:28:17
Witam

Posiadam Seata Ibizę 98r z silnikiem 1,4. Chcę wymienić tylne hamulce (przód wymieniłem miesiąc temu) czy prócz zestawu sklepowego trza coś jeszcze mieć ? Widziałem gdzieś na YouTube, że smarują środek "czymś".


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: Stan Poniedziałek, 22.09.2014, 13:18:32
co rozumiesz jako zestaw sklepowy. :o  smarują owszem smarem miedziowym dźwignie (ten bolec na ktorym siedzi) hamulca ręcznego przy szczęce.


Tytuł: Odp: Hamulce bębnowe i łożyska
Wiadomość wysłana przez: k.100.pr Poniedziałek, 22.09.2014, 16:05:10
Witam

Posiadam Seata Ibizę 98r z silnikiem 1,4. Chcę wymienić tylne hamulce (przód wymieniłem miesiąc temu) czy prócz zestawu sklepowego trza coś jeszcze mieć ? Widziałem gdzieś na YouTube, że smarują środek "czymś".

Skoro już wszystko będzie rozebrane to do nowych szczęk warto założyć nową linkę od ręcznego hamulca (ta lubi się zatrzeć, lub zerwać). Jeżeli ten zestaw to tylko szczęki, warto wymienić łożyska w stary bębnach (jeżeli jeszcze nie są zjechane). Jeżeli cylinderki nie puszczają płynu i nie są zapieczone, to zostawić. Wszystko zależy od tego kiedy poszczególne elementy były wymieniane i w jakiej są kondycji. Ogólnie to jak zrobić to wszystko i spokój na kilka lat: linka, szczęki, nowe bębny, łożyska. Koszt jakiś tam jest, ale rozbierać ponownie bo chciało się przyoszczędzić to stracony czas. Generalnie, jeżeli jesteś pewien stanu łożysk, bębnów oraz cylinderków i linki, to pozostaje tylko wymiana szczęk.