Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: EagleEye Sobota, 16.09.2006, 13:52:17 Cześć!
Ostatnio zaczyna mi doskwierać słaba moc ojego silnika. Niby 1.9, ale pojemność nie przekłada się na moc. Mam 75KM i jak wiozę trzy osoby, to już jest marny pociąg, a jak włączę klimę, to juz w ogóle boję się wyprzedzać na trasie. Czy jest jakaś opcja, by bez niebezpieczeństwa dla silnika podkręcić jego moc? Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: mar85ibiza95 Sobota, 16.09.2006, 14:26:08 Mozna zwiekszyc dawke paliwa, oraz doladowanie turbiny - ale wzrosnie tez spalanie
Mozna wymienic tez bot-spin'a ,na takiego jaki jest w 1,6 TD, ale przed jakimi kolwiek modyfikacjami nalezy pierw wsadzic intercoler!! i wskaznik doladowania od tego wszyscy zacynaja. Dziwna sprawa jest to ze 1,6TD ma wieksza moc niz 1,9 bo ma 80koni z mniejszej pojemnosci wlasnie za sprawa bot-spina. Duzo czytalem na ten temat na forum VW gdzie ludize pisza o tych modyfikacjach. Ponoc 1,9td byl celowo zdlawiony przez fabryke zeby lepsze wejscie na rynek mialo TDI, jedyny plus tego jest taki ze silnik nie jest w ogole wysilony co to jest 75koni z pojemnosci 1,9:) Wpisz na googlach "forum vw" i napewno znajdziesz pozniej na forum w opcji szukaj wpisz "TD albo 1,9td" jest masa postow. Osobiscie tez mam 1,9td ale nie zamierzam go "podkrecac" ze wzgledu ze mam go w ibizie ( ibiza lzjesza niz golf, passat, toledo czy audi b4 gdzie te silniki tez byly montowane na poczatku lat 90) wiec z ibiza wazaca 1005kg radzi sobie nie najgorzej a i spalanie bardzo niskie) pozdrawiam :P :) [ Dodano: 2006-09-16, 15:50 ] aha... zapomnialem.. !! co do bezpieczenstwa nie powinno sie nic stac tak od razu.. tzn ze przeprowadzisz te modyfikacje... przycisniesz gaz i nagle cos Ci strzeli, o to bym sie nie martwil, ale rzecza logiczna jest to ze jezeli z jakiejs jednostki mamy 75 koni a pozniej ta sama jednostka ma generowac 100-105 koni ( tyle niektorzy maja po tych modyfkacjach) na tych samych czesciach, to logiczne jest to ze spada nam wytrzymalosc takiego silnika te same czesci musza wykonywac wieksza prace, przez co sa bardziej obciazone no i zuzywaja sie szybciej... hm.. no ale mysle ze najwazniejsza rzecza jest odpowiednie obchodzenie z takim sinlnikiem (z kazdym silnikiem diesla) nie wkrecac na wysokie oboroty i delikatnie z gazem jak nie zagrzany, po odpaleniu nie ruszac od razu, po szybszej jezdzie nie gasic od razu zeby turbina miala czas sie schlodzic.. Mysle ze o takiego podkreconego 1,9td trzebaby bylo bardziej dbac tzn czesciej wymieniac olej i filtry mysle ze co 7 tys km, bylo by warto... Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Sobota, 16.09.2006, 16:34:34 Dokłądnie tak jak mar85ibiza95 pisze, z małym wyjątkiem nie bot-spin, tylko BOOST-PIN, a forum, o którym pisał, że jest dużo wiadomości na temat podkręcania tego silniczka to TUTAJ (http://forum.vwgolf.pl/viewforum.php?f=35&sid=7375f21ea07d0547b54c9c2b012a3cfd). Instrukcja zrób-to-sam po angielsku TUTAJ (http://www.vwdiesel.net/phpBB/viewtopic.php?t=579). NA polskim forum znajdziesz gdzieś przetłumaczoną i wymiary BOOST-PIN'a - jakbyś chciał wytoczyć. Podstawa to Boost-pin, wskaźnik ciśnienia turbo (przy podkręcaniu ciśnienia musisz wiedzieć ile daje, żeby nie przesadzić) i intercooler - 100KM można wyciągnąć bez problemu, jednak wiąże się to już z rzeźbą - np nie wiem czy w tolku znalazłbyś miejsce na IC, skoro jest już klima.. Pozdrawiam i powodzenia! Też mam plan pomęczyć swoją Ibi, ale jeszcze nie teraz..
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: mar85ibiza95 Sobota, 16.09.2006, 21:26:04 no BOOST-PIN dokladnie tak :P sorki za blad ( wiedzialem ze cos pokrecilem :P ) dzieki za poprawke :) pozdro
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Sobota, 16.09.2006, 23:41:08 :ok:
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: EagleEye Niedziela, 17.09.2006, 10:07:14 Dzięki, Panowie! ;-)
To dla mnie świetna wiadomość! Zastanawiam się tylko, czy te instrukcje są tak samo przydatne w Seatach i czy rzeczywiście "u nas" silniki również zostały zdławione. Cała operacja wygląda na prostą. A co jeśli zamontować intercooler bez zmian w LDA? Albo na odwrót - zmienić tylko LDA, nie dodając IC? Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Niedziela, 17.09.2006, 10:46:54 Sam boost-pin podobno też dużo daje - zresztą są świeże relacje użytkowników na forum vwgolf.pl Był tam nawet 1 na sprzedaż, poszedłza 110 złotych. Reszta chyba kombinuje z toczeniem. Wymiary też gdzieś są. Intercooler to faktycznie największy problem z tego wszystkiego, ale skoro jesteś z Wawy, to może się zaloguj i pogadaj z kimś kto to ma w golfinie swojej - może Cię przewiezie i sam zadecydujesz czy warto :) Sam IC da Ci tyle, ze nie będzie Ci auto muliło jak będzie gorąco (zimne powietrze lepsze niż ciepłe w dolocie, bo jest go więcejw jednostce objętości, co daje więcej tlenu, a co za tym idzie możliwość spalenia większej ilości paliwa). Tyle, że przy modyfikacjach LDA może Ci skoczyć temp. w dolocie i IC może być koniecznością..
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: EagleEye Niedziela, 17.09.2006, 11:03:55 Przejrzałem tamten temat i widziałem Twoje pytanie o wzrost spalania. Mówili, że niewiele.
Modele TDi mają podobno możlwiość hamowania silnikiem i spadku spalania. Czy wprowadzając powyższe zmiany w moim TD będę miał opcję hamowania silnikiem? Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Niedziela, 17.09.2006, 11:32:16 Hamowanie silnikiem, żeby zmniejszyć spalanie - u nas to nie działa, bo mamy mechaniczną pompę wtryskową. oni (TDi ;)) mają komputer-sterownik, gdzie przy zdjętej nodze z gazu i obrotach silnika powyżej 2000/min odcina dopływ paliwa. U nas tego nie ma i.. nie będzie :( Spalanie się podnosi niewiele, bo mieszanka jest lepiej dobrana - jak turbinka daje ciśnienie, to zwiększa sią dawka paliwa. Z tej zależności jak się trochę pokombinuje, to można wywnioskować, że spalanie może spaść - co zresztą część użytkowników zaobserwowała. Na początku pewnie rośnie spalanie większości z prostego powodu - autko się lepiej zbiera, to cisną - bo mogą ;)
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: mar85ibiza95 Niedziela, 17.09.2006, 11:50:49 hmm.. ciekawe ile ten boost-pin faktycznie daje.. najlepiej bylo by wskoczyc na hamownie zwyklym TD a pozniej TD z boost-pin'em. Zastanawiam sie troszke czy to nie jest na zasadzie efektu psychologicznego:) ze wsadzasz cos nowego wciskasz gaz do dechy i sobie podswiadomie wmawiasz ze zbiera sie lepiej... :) :D
ja mialbym wsumie mozliwosc wytoczenia takiego boost-pin'a na tokarce CNC :) Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Niedziela, 17.09.2006, 12:39:48 możesz wytoczyć z "mimośrodem"? Moim zdaniem może to coś dać, bo podstawy teoretyczne ma - zwiększa dawkę paliwa w zależności od ciśnienia doładowania.. Tylko kwestia dymienia się jeszcze pojawia. Poniżej animacja z zasadą działania:
(http://img207.imageshack.us/img207/2172/ldaur8.gif) Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: mar85ibiza95 Niedziela, 17.09.2006, 21:38:37 jakbym mial dokladne wymiary mozna by sprobowac, tylko czy ten boost- pin jest calkowicie symetryczny ? patrzac na dol widac ze nie, mam na mysli dolna prawa strone porownujac do dolnej lewej, na tej animacji widac ze z lewej jest o wiele mniejszy odstep. Ponoc na tym boost- pinie jest jakies wciecie i to chyba wlasnie wystepuje z prawej strony na dole. Macie jakas fotke tego?
Z drugiej strony tak sobie pomyslalem ze co to jest za problem isc na szrot dorwac taka pompe od 1,6td (najlepiej zepsuta) mysle ze nie kosztowalaby duzo. Powiem wam szczerze ze bylem do tego sceptycznie nastawiony, ale teraz zaczynam sie zastanawiac... tylko ze podsumowujac calosc tych modyfikacji to troszke to bedzie kosztowne... IC + rury ( te grube przewody przez ktoreby szlo powietrze:P ) wskaznik cisnienia turbiny boost-pin mocniejsze sprzeglo ( jesli z 75koni mialoby byc 105 to bez tego sie nie obejdzie) mocniejsze hamulce ( jesli chcemy to zrobic chodz troche profejonalnie to nalezaloby o tym pomyslec) w koncu z takiej ibizki mogloby sie zrobic cos na rowni z 100 PS w TDI, moim zdaniem seryjne hamulce beda mialy ciezko. Nowa ibi 1,9TDI (100koni i 240Nm) wedlug producenta ma do 100km/h 10,8s wazy 1144kg czyli na kazde 100kg masy auta przypada 8,74 konia :) a nasza ibizka wazy 1005kg i gdyby miala 105koni to na 100kg masy auta przypadaloby 9,95 PS'a :D tylko pewnie slabszy moment obortowy ale mysle ze te 10,8 do 100 powinna wtedy robic... co o tym myslisz heartless ?? mysle zbyt pozytywnie? :D :) Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Niedziela, 17.09.2006, 21:55:53 Myślę, że dałoby radę.. O tym boost-pinie to pisałem właśnie, że trzeba mimośrodkowo wytoczyć..
>>> TUTAJ <<< (http://img247.imageshack.us/my.php?image=pinqt6.jpg) masz wymiary bolca. Chłopaki na vwgolf.pl piszą, że znalezienie tego na szrocie graniczy z cudem. IC trochę kosztuje- jak dobrze pójdzie za 100PLN się kupi przy odrobinie szczęscia. Rurki jakieś 200PLN razem z kolankami, bo musisz brać olejo- i temperaturoodporne. Dochodzi rzeźba przy zakłądaniu IC - moim zdaniem w Ibi wejdzie tylko przed chłodnicę, chyba, że aku wywalimy gdzieś.. Wskaźnik ciśnienia koło 50 PLN. Bez wymiany sprzęgła i hamulców może się zamknie w 1/2 kpln. Sprzęgło przy 100KM na pewno do wymiany na mocniejsze, a hamulce? I tak zmieniam w listopadzie tarcze i klocki, ale chyba zostanę na razie przy standardzie - u mnie wentylowane tarczki są. W sumie jak masa się nie zmienia i Vmax też nie (skrzynia zostaje ta sama) to czy faktycznie to takie ważne? Podobają mi się Twoje obliczenia. Jeden gość golfiną miał po wymianie pinu 9,5-10 s do setki, brzmi miło.. Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: mar85ibiza95 Niedziela, 17.09.2006, 22:42:25 jutro powinnienem wiedziec czy uda mi sie to wytoczyc, a raczej czy bede mogl.
Co do hamulcow fakt ze Vmax sie nie zmieni ale moim zdaniem samo przyspieszenie o 4,5-5 s lepsze to duzo... zalozmy taka sytuacje chcesz ruszyc szybciej spod swiatel (seryjnym td) powiedzmy ze ciszniesz na maxa i w 5s robisz 50km/h ( to tylko zalozenie) nagle sytuacja Cie zmusza do naglego hamowania hamujesz na maxa i zalozmy ze zatrzymujesz sie na styk... zalozmy ze droba hamowania wyniosla 20m (nie wiem ile by wyniosla:P to tylko zalozenie) teraz taka sama sytuacja tylko ze w 1,9 td podkreconym do 105koni... tak samo przyspieszasz na maxa tylko ze w 5s robisz nie 50km/h tylko 65.. nagle ta sama sytuacja hamujesz w tym samym momencie... no i logiczne ze na tych samych hamulcach droba hamowania bedzie dluzsza bo osiagnelismy w tym samym czasie wieksza predkosc. Rozne sytuacje na drodze sie zdazaja, a takim podkreconym TD mysle ze niktby wolniej nie jezdzil :P :D :D :D [ Dodano: 2006-09-17, 23:49 ] aha... jeszcze co do tego boost-pina na tej fotce widac na nim wciecia nie wiesz jak glebokie, szerokie i dlugie maja byc ?? i wymiary tego rowka na dole? czy mialbym to zrobic na oko ?? Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Niedziela, 17.09.2006, 22:54:15 Masz rację z tym hamowaniem - dla mnie to na razie jedyna sytuacja, gdzie faktycznie by się przydały lepsze hamulce. Z drugiej strony zawsze mogą być lepsze ;) ABSu nie mam :( Na pewno swojego bym na razie nie robił na 100KM, bo po prostu bym się bał, że się zacznie sypać, a póki co to moje jedyne auto i może jeszcze mnie na wczasy zawiezie gdzieś daleko ;) Tak z ciekawości: też masz wnetylowane tarcze?
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: mar85ibiza95 Niedziela, 17.09.2006, 23:03:25 No wlasnie zaskoczyles mnie tymi wentylowanymi tarczami... mi sie wydaje ze mam zwykle, wentylowane rzucilyby mi sie pewnie w oczy.
Jutro podskocze na szrot i zapytam o ta pompe od 1,6td :satan: w wakacje jechalem z kolesiem ktory mial golfa3 1,9TD i tez cos przy nim dlubal no i faktycznie zbieral sie lepiej niz moja ibizka, tylko dziwily mnie te wolne obroty na poziomie 1250-1300 hehe :) Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Poniedziałek, 18.09.2006, 15:35:51 Tak dzisiaj looknąłem pod maskę i mały IC wszedłby za lewy reflektor, tylko aku trzebaby gdzieś trochę przemieścić..
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Poniedziałek, 18.09.2006, 15:42:34 Cytat: "heartless" Tak dzisiaj looknąłem pod maskę i mały IC wszedłby za lewy reflektor, tylko aku trzebaby gdzieś trochę przemieścić.. Bez sensu, IC powinno byc w "przewiewnym" miejscu... ;-) Pod spodem Ci nie wejdzie, przed miską olejową? Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Poniedziałek, 18.09.2006, 15:52:51 Z drugiej strony przy reflektorze mam wlot powietrza do filtra, więc może ni jest to najgorsze miejsce? A przed miską wejdzie na pewno, tylko tam jest trochę ciepło jak silnik gorący, nie wiem, czy by spełnił rolę.. Wiem, że najlepszy byłby FMIC, ale w autach z klimą (nie mój problem) może się nie zmieścić.. Nie chcę też, żeby był za nisko, bo będzie wtedy narażony na różne uszkodzenia. Gdzie jest oryginalnie w tdi? Może jakieś foto szkoleniowe? :)
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Poniedziałek, 18.09.2006, 15:58:51 Wlasnie w TDIkach (przynajmniej u mnie) jest na samym dole, przed miską,
na tyle nisko ze juz nim przy****lem... Chodzi o to, zebym byl w strudze powietrza oplywającego samochod, bo inaczej sie nagrzeje i przestanie pelnic swoją rolę... Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Poniedziałek, 18.09.2006, 16:01:32 no właśnie na takie porady czekamy :) Może masz jakieś foto, gdzie widać IC?
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Poniedziałek, 18.09.2006, 16:13:40 A co mi tam, znaj moje dobre serce: ;-)
(http://seeya.republika.pl/IC.jpg) Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Poniedziałek, 18.09.2006, 17:10:17 Oslony nie mialem, a IC faktycznie brudne, ale nie wiem czemu, majster
powiedzial ze OK... Aczkolwiek mam aspiracje na wieksze IC, tylko nie wiem gdzie wcisnąć i kto moglby sie czyms takim zająć w KRK... Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Poniedziałek, 18.09.2006, 18:51:11 Dzięki Ozzy! Tam jest faktycznie sporo miejsca, tylko wymiary IC trzebaby podpasować mniej więcej - i mniejsza rzeźba z rurkami ;) u mnie też nie ma osłony.
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: EagleEye Środa, 20.09.2006, 15:13:58 Witajcie!
Byłem dziś w ASO Seata, bo myslalem, ze mam krzywą felgę po rąbnięciu w krawężnik. Na szczęscie okazało się, że to "tylko" śruba, która wbiła się w oponę. :/ Powiedział, że tuning do mojego auta, to przynajmniej 2 000 zł :!: Wspominał coś o kombinacjach z pompą. Wymiana intercoolera (o ile mój silnik posiada jakikolwiek) to rząd jedynki z trzema zerami. Powiedział, że sama tylko wymiana IC może podnieść moc o 25KM. Jeśli to prawda, to chyba sam poszukam IC i dam niemarkowym fachowcom do przykręcenia. Czy muszę szukać konkretnego IC? Na Allegro po wpisaniu "toledo intercooler" wyświetlają się różne, np taki: http://allegro.pl/item126972503_intercooler_audi_a3_toledo_leon_golf_5_caddy.html Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Środa, 20.09.2006, 16:17:27 Sam IC podniesie o pare KM - nie poczujesz tego w inny sposob niz taki, ze auto nie
bedzie Ci sie mulic w lecie... Ale jego zalozenie pozwala na dostarczenie wiecej tlenu w jednostce objetosci (vide: rownania gazu doskonalego) i dzieki temu mozesz dolac wiecej ropy do cylindra poprzez mech. tuning - w Twoim wypadku jest do a) zmiana pompy wtryskowej lub b) zmiane samych wtryskow na takie o wiekszym Φ... Co do tego jakie, najlepiej dorwij jakiegos speca i zapytaj jakie wejdzie... To co pokazywales jest raczej za duze... Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Środa, 20.09.2006, 21:21:42 W takich zakresach, to nie trzeba zmieniać wtryskiwaczy, tylko albo BOOST-PIN (który zwiększa dawkę paliwa ze wzrostem ciśnienia doładowania) albo albo trochę podkręcić dawkę paliwa na pompie. Wtryskiwaczy to u nas pewnie nie uświadczysz jakichś wydajniejszych do tego silnika..
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: EagleEye Środa, 20.09.2006, 21:24:19 Otóż to, tym większe zrobiłem oczy, gdy człowiek z ASO mówił mi o wymianie pompy.
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Środa, 20.09.2006, 21:38:54 Cytat: "heartless" Wtryskiwaczy to u nas pewnie nie uświadczysz jakichś wydajniejszych do tego silnika Uswiadczysz, od innego autka, chodzi o wiekszą srednice...Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: EagleEye Środa, 20.09.2006, 21:42:27 Dzięki,Ozzy, i wybacz, że nie podziękowałem wcześniej.
Ale nie sądzisz, że koszt takiego tuningu byłby znaczny w stosunku do żłobienia w boost-pinie? Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Środa, 20.09.2006, 21:48:09 Nie mam pojęcia ile to by moglo kosztowac, zapewne sporo... To bylo tylko
tak dla informacji, jestem zdania ze najlepiej podkrecic dawkę wtryskową na pompie... + ladny IC jak sie zmiesci (a jak nie to jakikolwiek!) Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: EagleEye Środa, 20.09.2006, 21:51:46 O, to już mi daje do myślenia. Zagadam o tym ze znajomym mechanikiem, który zna AAZ jak własną kieszeń. I oczywiście poinformuje Was o efektach tej rozmowy.
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Piątek, 29.09.2006, 08:49:00 Co prawda w żabojadzie, ale zawsze coś:
http://www.tdi.pl/index.php?name=News&file=article&sid=126 Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Piątek, 29.09.2006, 11:06:13 Zamontowanie intercoolera powinno się wiązać ze zwiększeniem ciśnienia doładowania (coś chyba dlatego, że układ dolotowy ma większą pojemność..), a potem, żeby silnik nie jeździł na samym powietrzu ;) , można zwiększyć dawkę paliwa. Sam IC w "starych" TD daje tyle, że auto nie "muli" po dynamicznej jeździe w upale.. - wiadomości od ludzi którzy zakłądali. Tylko kto u nas ma kasę na hamownię, żeby co chwila robić porównania...
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: Miro Piątek, 29.09.2006, 11:18:42 Chłopaki,podziwiam Was że chcecie uszlachetniać stare TD :pub:
Jednak czy nie lepiej odrazu zbierać na TDi? Wiem,że to większy koszt niż tuning TD,ale też radość bez porównania większa :mrgreen: Za 13-15 tys można dorwać GT TDi 110KM w niezłym stanie. Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Piątek, 29.09.2006, 11:54:47 Cytat: "heartless" Zamontowanie intercoolera powinno się wiązać ze zwiększeniem ciśnienia doładowania (coś chyba dlatego, że układ dolotowy ma większą pojemność..) Wiadomość od ludzi którzy nie chodzili na fizykę? ;-) Chodzi o to, ze chlodniejsze powietrze ma wiekszą gęstosc, czyli ma wiecej tlenu w jednostce objętosci - a wiec ochłodzenie powietrza w IC powoduje ze ta sama (objętosciowo) ilosc powietrza ale o nizszej temp. moze spalic wiecej paliwa... Polecam: Równanie Clapeyrona (stan gazu idealnego) (http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnanie_Clapeyrona_(stan_gazu_idealnego)) Cytat: "Miro" Wiem,że to większy koszt niż tuning TD,ale też radość bez porównania większa Ale jaka radocha sobie samemu koniki dołozyć... :mrgreen:Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: chrzanek Piątek, 29.09.2006, 12:55:32 Przed zakupem Seata miałem Nissana Almere 2.0 diesel. Autko bardzo przyjemne ale troche zamulone, silniki nie do zajechania, ale za wolne, za mało dynamiczne. Zastanawiałęm sie nad tuningiem tego silnika, ale pewien mądry człowiek w servisie, mianowicie pana Chojnacki ( a zna sie na tuningu, zresztą jeszcze sie sciga samochodami tylko ze małej pojemności ) powiedział mi ze ten samochód urodził sie dieslem i niech tak zostanie, nie polecał zakłądać do niego turbiny. Za dużo przy tym jest zachodui jest to iwestycja zbyt droga .... lepiej kupić TDI od razu.
No i przestawiłem sie na TDI :) , a na wiosnę go zachipuje i da mu to z 25 km więcej. Pozdrawiam Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Piątek, 29.09.2006, 13:42:01 the_ozyrys, ja wiem, po co jest IC, bo napisałem to wyżej :D tylko u nas w AAZ warto zwiększyć ciśnienie doładowania na turbinie, bo z powodu długich rur i samej pojemności IC zwiększa się długosć dolotu (teraz od turbiny do bloku silnika mam rurkę długości jakieś 20cm, a po założeniu IC zwiększyłbym długość drogi dla powietrza =pojemność układu, co najmniej o metr). Nie mówię, że trzeba to zrobić, tylko że warto żeby efekt był bardziej odczuwalny. W Waszych TDI dawka paliwa jest regulowana elektronicznie, u nas trzeba pokręcić śrubką. Nie podważam Twoich wiadomości z fizyki, bo mam na ten temat takie same zdanie jak Ty - napisałem zresztą gdzieś na początku tematu :) Jeśli się nie zgadzasz z moją teorią długości dolotu, to proszę zweryfikuj moją opinię, bo nie jestem jej zatwardziałym zwolennikiem - można mnie przekonać, że nie mam racji (jeśli jej nie mam :D)
Miro, Jakbym chciał TDI'ka to bym kupił :P Kiedyś chciałem, ale teraz jestem zadowolony ze swojego. Dłubać w nim lubię, a on się za to odwdzięcza "niepsuciem". Kolejne auto to 15 kPLN nza wózek + 1000 na remont "pierwszy" (olej, filtry, paski, klocki itp..) + ubezpieczenie, rejestracja i nie wiadomo czym jeździsz przez jekis czas ;) chodzi o to, że moją Ibi już znam i wiem co może ją boleć i mogę ją sam naprawiać młotkiem i śrubokrętem, a do TDI'ka bałbym się podejść :test: Najgorsze jest to, że teraz muszę zbierać na mieszkanie i nie zanosi się na zmianę auta.. Póki co nie wiem, czy w ogóle ktos mi kredyt da :( Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Piątek, 29.09.2006, 13:55:18 Wiesz co, chyba turbina jest sterowana manometrem, wiec utrzymuje stałe maksymalne
cisnienie na wyjsciu swoim, a wiec wieksza dlugosc dolotu bedzie dzialac tak, ze troche zwiekszy sie turbolag i przy minimalnie wyzszych obrotach turbina osiagnie max. cisnienie... Nie jestem pewien jak to dziala w TD ktore jest nieelektroniczne, ale w TDI masz pomiar cisnienia na wyjsciu z turbiny, i jak przekroczy max., to jest otwierane obejscie (wastegate) turbiny i wtedy po prostu czesc powietrza leci wokol turbiny i turbina zwalnia... Tak jest w moim traktorku bo mam 90KM i turbinke GT15 bodajze, ktora nie ma zmiennej geometri, tak jak VNT15 w 110KM+, tam nie ma obejscia tylko żaluzje w samym wirniczku... A wracając do Twojego silnika, wydaje mi sie ze masz tak jak ja, manometryczne otwierane obejscie turbiny, i zmieniając (zwiekszając) nastaw manometru spowodujesz przeładowanie... Ale to tylko domysl, dobrze byloby, gdyby ktos to potwierdził... Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Piątek, 29.09.2006, 21:06:32 I właśnie tym zaworem, który nazwałeś manometrem się podnosi maksymalne doładowanie.. Po prostu podnosisz górną granicę ciśnienia na zaworze. Oczywiście wcześniej instalujesz manometr, żeby Ci pokazywał ciśnienie w dolocie, żeby turbina nie wydmuchała wszystkich uszczelek i jeszcze paru rzeczy. Do monitorowania tuningu można też założyć termometr w dolocie (obydwa wskaźniki wewnątrz kabiny muszą być) żeby widzieć, czy przy konkretnych ustawieniach większy IC by się nie przydał.. I to takie gdybanie, bo nie mam kasy ani miejsca ani czasu żeby moją Ibi podkręcać..
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Piątek, 29.09.2006, 21:57:29 Ale chodzilo mi o to, ze zauwaz - turbina dostosowuje CISNIENIE...
Wiec dluzszy dolot nie zmieni maksymalnej wartosci cisnienia na turbinie, bo jest ono ustawiane przez ten zawór... Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Piątek, 29.09.2006, 22:37:51 A mi chodziło o to, że żeby zlikwidować "turbo laga", który nam się może duuuży pojawić po zamontowaniu IC, warto podnieść ciśnienie doładowania :)
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Piątek, 29.09.2006, 22:51:38 A ja Ci wlasnie mowie ze jak to dziala tak jak myslę ze dziala,
to to nic nie da... ;-) Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Piątek, 29.09.2006, 22:57:32 No nie, jak Ty mi mówisz, że podniesienie ciśnienia na turbinie nic nie da, to ja nie wiem o czym Ty mówisz..
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Piątek, 29.09.2006, 23:03:18 Ale podniesienie maksymalnego cisnienia turbiny nie zmniejszy czasu jej rozpedzania
od zera do maks. cisnienia! Tak samo jak podniesie temp. ustawionej w piecyku do ogrzewania wody nie sprawi, ze bedziesz mial ciepłą wode szybciej w kranie... Poza tym, nie ogolisz sie niebieskim kaloryferem... :mrgreen: Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: heartless Piątek, 29.09.2006, 23:15:43 Nie wiem czy podniesienie ciśnienia nie zwiększa ogólnie ciśnienia.. (ale napisałem :pala: ) Chodzi o to, że każdy, kto podnosił ciśnienie pisał, że mu się auto wcześniej zbiera - turbinka wcześniej daje ciśnienie - standardowo około 1900-2000 obr/min, po podniesieniu ciśnienia od 1500-1700 obr/min. Podnosi się też ciśnienie przy niższej prędkości obotowej silnika, więc turbina musi się szybciej rozpędzać, albo przynajmniej wcześniej zaczynać rozpędzanie.. Ładna dyskusja nam się zrobiła - twórcza taka :pub:
Tytuł: Tuning starych TD 75KM Wiadomość wysłana przez: EagleEye Piątek, 29.09.2006, 23:22:38 Wielkie dzięki za ten link. Nie znałem tej strony, a to mekka pasjonatów Diesla. Szkoda, że nie mają forum
|