+  Internetowy Klub Seata
|-+  Techniczne» Zawieszenie, układ hamulcowy i kierowniczy» "Prawdziwy"ABS?
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: "Prawdziwy"ABS?  (Przeczytany 19059 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
kramson
Użytkownik
Offline Offline



Skąd: Kraków (KRA)

« Odpowiedz #15 - Środa, 09.08.2006, 07:57:01 - NIEPRZECZYTANA »

ABS ma zadanie umożlwić sterowność samochodu, a jak wioadomo przy zblokowanych kołach jedzie się na wprost. Natomiast na kopnym śniegu, lodzie droga hamowania się wydłuża (można pooglądać w różnych testach). Samochód z ABS-em jest jednak bezpieczniejszy
Zapisane
ro-dan Mężczyzna
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: GÓRNY ŚLĄSK
Samochód: CORDOBA 6L COOL+ 1,4 16V BKY 2005

« Odpowiedz #16 - Środa, 09.08.2006, 11:54:17 - NIEPRZECZYTANA »

...ABS generalnie wydłuza drogę hamowania i wszystkie inne stwierdzenia jakoby ją skracał są prawdziwe tylko w niewielkim zakresie...

ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Brakes System) to układ stosowany w pojazdach mechanicznych celem zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania, jako element układu hamulcowego.

ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu, utrata kontroli nad kierowaniem samochodem.

Bardzo niebezpiecznym mitem jest stwierdzenie poniższe:

    System ABS wydatnie skraca drogę hamowania.

Magazyn samochodowy Finnish testował VW Golf V w 3 warunkach.
Droga hamowania przy zmianie prędkości 80-0 km/h:    
                              
sucha jezdnia  - Zablokowane koła - 45 m ;               ABS- 32 m
śnieg            -   Zablokowane koła  - 53 m ;                ABS -64 m
lód              -   Zablokowane koła - 255 m    ;                 ABS - 404 m

Technika hamowania

W samochodach bez systemu ABS kierowca musiał starać się tak hamować, by utrzymać kontrolę nad samochodem. Zbyt słabe hamowanie wydłużało drogę hamowania, a zbyt mocne prowadziło do utraty sterowności. Zalecano, by przy konieczności silnego hamowania stosować hamowanie pulsacyjne. Hamowanie to polega na intensywnym wciśnięciu hamulaca, a w momencie, gdy koła przestają się obracać, odpuszczeniu hamulca, by natychmiast znów silnie nacisnąć hamulec. W momentach silnego naciśnięcia hamulaca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia niesymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczy samochodu, umożliwiając jego sterowanie.
 

Zasada działania – opis ogólny

Główną przyczyną utraty sterowności samochodem podczas hamowania jest zablokowanie jednego lub kilku kół samochodu: koło przestaje się obracać, a różnice sił hamowania na poszczególnych kołach wprawiają samochód w ruch prostopadły do kierunku ustawienia kół samochodu i samochód przestaje być sterowny. By zapobiec temu zjawisku, wprowadzono system zapobiegający blokowaniu (zatrzymywaniu) kół podczas hamowania.

System kontoluje obroty kół podczas hamowania i jeżeli kierowca naciśnie tak silnie na hamulec, że jedno z kół przestaje się obracać, to system ABS zminiejsza na moment siłę hamowania tego koła; jeżeli koło zacznie się obracać, siła hamowania jest ponownie zwiększana. Cykle są bardzo szybkie i oddzielne dla każdego z kół.

Największą siłę hamowania uzyskuje się w momencie, gdy koło hamuje ale jeszcze nie ślizga się; gdy już "ślizga" się, to siła hamowania maleje (patrz współczynniki tarcia statycznego i kinetycznego). Projektanci systemu starają się tak dobrać parametry pracy układu, by pogodzić dwa sprzeczne cele: sterowność samochodu i największą siłę hamowania.

Kierowca mający samochód z systemem ABS wie, że może silnie nacisnąć na pedał hamulca, układ ABS ograniczy siłę hamowania by nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu. I w takich sytuacjach szczególnie u kierowców bojących się ostro hamować z powodu niebezpieczeństwa wpadnięcia w niekontrolowany poślizg, system ABS powoduje skrócenie drogi hamoawania. Ale jeżeli hamowanie odbywa się na zakręcie lub z jakichś powodów samochód porusza się bokiem, to system ABS może prawie całkowicie wyłączyć hamowanie.

System ABS wydłuża drogę hamowania w sytuacjach, gdy na nawierzchni o dobrej przyczepności znajduje się warstwa luźna (np. liście, piasek, śnieg, błoto). W takiej sytuacji zablokowane koła przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania, a w układzie z systemem ABS koło jedzie po śliskiej warstwie.

Historia

1971 Cadillac oferował jako wyposażenie specjalne sterowany komputerowo system ABS na tylnej osi.

1978 Bosch wprowadził na rynek system ABS, który zastosowano początkowo w samochodach Mercedes-Benz klasy S, następnie u BMW.

W 2003 większość nowych modeli aut była wyposażona w ABS.

Od połowy 2004 roku na obszarze UE są dopuszczane do ruchu nowe konstrukcje aut osobowych tylko z ABS.


Żródło: WIKIPEDIA
Zapisane

CORDOBA 6L COOL+ 1,4 16V BKY 2005
 :arrow: cool+ :ok:
kramson
Użytkownik
Offline Offline



Skąd: Kraków (KRA)

« Odpowiedz #17 - Środa, 09.08.2006, 12:01:10 - NIEPRZECZYTANA »

[quote="ro-dan] Magazyn samochodowy Finnish testował VW Golf V w 3 warunkach.
Droga hamowania przy zmianie prędkości 80-0 km/h:    
                              
sucha jezdnia  - Zablokowane koła - 45 m ;               ABS- 32 m
śnieg            -   Zablokowane koła  - 53 m ;                ABS -64 m
lód              -   Zablokowane koła - 255 m    ;                 ABS - 404 m[/quote]

i o to mi chodziło
Zapisane
Tracer Mężczyzna
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: W-wa
Samochód: Leon II1.6 TDI CAYC , Ibiza III 1,2 AZQ Caddy1,9 SDI

« Odpowiedz #18 - Środa, 09.08.2006, 17:33:35 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "kramson"
sucha jezdnia - Zablokowane koła - 45 m ; ABS- 32 m
śnieg - Zablokowane koła - 53 m ; ABS -64 m
lód - Zablokowane koła - 255 m ; ABS - 404 m


Wiecie co !!!!!
Wolę miec auto którym sie da sterować na odcinku 64 metrów
niz pocisk lecący 54 metry.
Powiedzmy ze na 53 metrze jest sciana ..
to którym autem jest szansa że ją ominę .....hę?????
O lodzie nie wspomne bo to lód i na nim z łńcuchami nawet moze byc trudno.
Zły przykład ....zafałszowany.
Zapisane

Seat Leon II 1,6TDI, Power by CAYC  147KM by VTEC,
prowadzi WAZE, I-GO,AM PL i Janosik, hamuje ATE Ceramic
WSZYSTKOMAJĄCE RADIOhttp://klubseata.pl/forum/index.php?topic=17336.0
MONTAŻ KLIMY http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=5144.0
STEROMNIK KLIMY MOJEGO POMYSŁU http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=5188.0
WYMIANA ALTERNATORA http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=8724.msg130948#new
KYS Mężczyzna
~ KYS ~ ?
Moderator

Offline Offline



Skąd: Warszawa / Julianów
Samochód: był -> Seat Ibiza TDI (6L)

« Odpowiedz #19 - Środa, 09.08.2006, 19:56:09 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "Tracer"
Wolę miec auto którym sie da sterować na odcinku 64 metrów
niz pocisk lecący 54 metry.
Powiedzmy ze na 53 metrze jest sciana ..

Ale nikt nie chcę, żebyś nacisnął hamulec do podłogi i tak trzymał przez 54 metry :D
Zapisane

:tazior:   ASZ + FJW = TDI  :los:
abdul
Klubowicz
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Kraków

« Odpowiedz #20 - Środa, 09.08.2006, 21:44:36 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "KYS"
Cytat: "Tracer"
Wolę miec auto którym sie da sterować na odcinku 64 metrów
niz pocisk lecący 54 metry.
Powiedzmy ze na 53 metrze jest sciana ..

Ale nikt nie chcę, żebyś nacisnął hamulec do podłogi i tak trzymał przez 54 metry :D


Ale nie trzymając padału do oporu tylko nim machając niejago będziesz symulował działanie ABSu  :mrgreen:

Tak poza tym na śniegu czy lodzie trzeba mieć troche wyobraźni i na niej polegać a jak na asfalcie pojawi się niespodziewanka to jak sami przytoczyliście w przykłądzie ABS nie dość, że pozwoli kierowac autem do skróci droge z 45 do 32 metrów a to jest juz przepaść. A właśnie na suchych asfaltach daje się najwięcej w palnik i właśnie wtedy najwięcej czeka na nas niespodzianek.

Zresztą dziwnym trafem ABS jest już praktycznie w standardzie nawet w najniższych klasach. To mówi samo za siebie i nikt chyba nie ma co żyć w przekonaniu, że ABS to zło  :zakrecony:
Zapisane

Na co dzień Mazda6 2.0 LF, w weekendy RDR Full Team, kiedyś Cordoba SX 1.6 AFT
erixon
Gość



« Odpowiedz #21 - Czwartek, 10.08.2006, 18:02:17 - NIEPRZECZYTANA »

dobrze abdul powiedzial i browara mu za to :)  :pub:
Zapisane
abdul
Klubowicz
Użytkownik

Offline Offline



Skąd: Kraków

« Odpowiedz #22 - Czwartek, 10.08.2006, 21:31:27 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "erixon"
dobrze abdul powiedzial i browara mu za to :)  :pub:


Balszoje spasiba  :pub:
Zapisane

Na co dzień Mazda6 2.0 LF, w weekendy RDR Full Team, kiedyś Cordoba SX 1.6 AFT
KYS Mężczyzna
~ KYS ~ ?
Moderator

Offline Offline



Skąd: Warszawa / Julianów
Samochód: był -> Seat Ibiza TDI (6L)

« Odpowiedz #23 - Niedziela, 13.08.2006, 09:59:03 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "Abdul"
Zresztą dziwnym trafem ABS jest już praktycznie w standardzie nawet w najniższych klasach. To mówi samo za siebie i nikt chyba nie ma co żyć w przekonaniu, że ABS to zło  

Ogólna tendencja jest taka, żeby coraz więcej "gadżetów" związanych z bezpieczeństwem umieszczać standardowo w samochodach (zaczęło się od pasów bezpieczeństwa a później poduszki, napinacze pasów, abs, tsc, esp itd. itp.).

Moim zdaniem jest to związane z tym, że samochód stał się towarem dostępnym dla dużej liczby osób i producenci starają się zapobiegać skutką, gdy za kierownicę siadają kierowcy o niskich/małych umiejętnościach.

Ja tylko próbuje zwrócić uwagę, że ABS może także zaskoczyć na nierównych i nieprzyczepnych drogach, o czym trzeba pamiętać... Posiadanie 8 poduszek powietrznych i kilku systemów z 3 literowymi skrótami, które wszystkie są antycoś powoduję niebezpieczne poczucie, że z każdej sytuacji wyjdzie się cało...
Zapisane

:tazior:   ASZ + FJW = TDI  :los:
poandy
Gość



« Odpowiedz #24 - Niedziela, 13.08.2006, 13:47:12 - NIEPRZECZYTANA »

KYS ogólnie masz rację"life is brutal" i te dodatki niektórym przewracają w głowach ale tendencja producentów do ich stosowania bierze się głównie z tego iż klienci pytają się w salonach o coraz lepiej wyposażone samochody i jeśli ktoś wyjedzie mu z golasem to nawet jak nie ma dużo kasy to prawie się obraża.Sam rozglądałem się za leonem i mniej wyposażonego niż mój cordi nie spotkałem(lubię automaty)Ogólnie powiem że dyskusja nad ABS wniosła trochę nowej wiedzy dla mnie(i może dla kogoś)ale nie wieżę by osoba która grzeje 100 przez wioskę to czytała i przejmowała się uwagami .Pozdrawiam wszystkich fanów lub właścicieli seacików.
Zapisane
kramson
Użytkownik
Offline Offline



Skąd: Kraków (KRA)

« Odpowiedz #25 - Poniedziałek, 14.08.2006, 07:47:37 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "KYS"
nie ma co żyć w przekonaniu, że ABS to zło  :zakrecony:

ale tu nikt nie mówi że ABS to zło tylko, że w niektórych sytuacjach może być zdradziecki i dla osób, które o tym nie wiedzą może być złudnym poczuciem bezpieczeństwa w ekstremalnych sytuacjach. Sam zresztą kiedyś tak podchodziłem do tematu
Zapisane
KYS Mężczyzna
~ KYS ~ ?
Moderator

Offline Offline



Skąd: Warszawa / Julianów
Samochód: był -> Seat Ibiza TDI (6L)

« Odpowiedz #26 - Wtorek, 15.08.2006, 22:32:54 - NIEPRZECZYTANA »

Cytat: "kramson"
Cytat: "KYS"
nie ma co żyć w przekonaniu, że ABS to zło  :zakrecony:

O przepraszam - to nie ja napisałem powyższe zdanie tylko Abdul :P
Zapisane

:tazior:   ASZ + FJW = TDI  :los:
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
+  Internetowy Klub Seata
|-+  Techniczne» Zawieszenie, układ hamulcowy i kierowniczy» "Prawdziwy"ABS?
Skocz do: