Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wymiana bębnów hamulcowych, szczęk i łożysk.  (Przeczytany 27120 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
raby Mężczyzna
Klubowicz
Moderator

Offline Offline



Skąd: Krasnystaw
Samochód: Leon Cupra 4 2002 1.9 ARL+++ 240KM/460Nm

« Wtorek, 05.02.2008, 14:12:58 - NIEPRZECZYTANA »

Wymiana bębnów hamulcowych, szczek i łożysk.

Na przykładzie Ibizy 1.6 z roku 94, bębny 180X30 ? bez ABS

Co będzie potrzebne:
-   bębny (110zl), szczeki (49zl), łożyska (60zl)
-   lewarek, klucz do kół
-   oryginalny śrubokręt z kufra lub inny plaski + gwiazdkowy
-   2 klucze  10
-   kombinerki
-   szczotka druciana
-   młotek
-   smar w sprayu (ja miałem biały) + smar do łożysk
-   klucz nasadowy, rurka (chyba 12) do wbijania bieżni łożysk lub cos podobnego

Czas operacyjny: to ok. 4h ? ale nigdzie mi się nie śpieszyło.

Regulacja linek ręcznego:
1.   Zdejmujemy mieszek z wajchy zmiany biegów (jest na gumce).
2.   Zdejmujemy plastikową obudowę lewarka (jest na zatrzaskach).
3.   Odkręcamy 2 plastikowe nakrętki trzymające tunel środkowy obok lewarka.

4.   W tylnej części tunelu są 2 zaślepki, które podważamy śrubokrętem i wyciągamy.

5.   Odkręcamy 2 śruby i podnosimy do góry tunel, ja podparłem raczka od ori śrubokręta . W ten sposób mamy dostęp do nakrętek naciągających linki, luzujemy je do końca (nie zdejmujemy nakrętek).


Zacząłem od lewego koła, fotki z prac czasami będą się miesząc bo zapominałem kolejno pstrykać ale będę podawał ze fotka przedstawia 2 koło.

Rozbieranie bębna i szczęk:
1.   Zdejmujemy koło
2.   Zbijamy dekielek zabezpieczający za pomocą śrubokręta (stukamy i obracamy bęben)

i wyciągamy zawleczkę. Następnie odkręcamy śrubę trzymającą bęben (palcami lub kombinerkami ? klucz nie konieczny).
3.   Ściągamy bęben ruszając nim na boki (w razie problemów ? jeżeli szczeki trzymają - za pomocą śrubokręta przez otwór w bębnie podnosimy do góry samo regulator ? ETKA podaje ?klin ustawczy?) Uwaga bo łożysko zewnętrzne wypadnie podczas zdejmowania.
4.   Po zdjęciu ukaże się nam piękny widok rdzy, błota i korozji :P

5.   Za pomocą kombinerek: wciskamy sprężyny ?naciskowe? na 2 bolcach (?kołkach napinających?), z tylu trzymając ręka bolec, kombinerki przekręcamy o 90 stopni i zdejmujemy ?sprężyny talerzowe? później  ?naciskowe? bolce wychodzą z tylu.

6.   odczepiamy sprężynkę samo regulatora (widać ja na foto wyżej).
7.   Za pomocą kombinerek łapiemy za szczękę i pociągamy do dołu i w bok,
to akurat foto prawego koła ale robimy to tak samo.
Następnie z drugą szczęką robimy tak samo i zdejmujemy dolną sprężynę.
Kiedy dolna część mocowania szczęk jest zdjęta zdejmujemy górę z rozpieraka.
8.   Wyciągamy linkę hamulca ręcznego (przyda się śrubokręt).
9.   Wszystko mamy zdjęte to czyścimy druciakiem co się da. I wycieramy czop z pyłu i smaru.

10.   Tak wygląda cały mechanizm szczęk ze sprężynkami.

11.   Wyciągamy samo regulator (rozciągamy szczeki rękami),  odczepiamy górną sprężynę a następnie odchylamy szczęki na boki aby wyciągnąć ?drążek wyciskowy? (ta blacha miedzy szczękami).
12.   Odczepiamy sprężyny, odchylamy dźwignię ręcznego i zdejmujemy blachę, czyścimy wszystko druciakiem.


Składanie bębna i szczęk:
1.   Zakładamy cienką górną sprężynkę na blachę (?drażek?) i na szczękę z dźwignią ręcznego.

2.   Kiedy mamy zamocowaną blachę do szczęki z dźwignią zakładamy drugą sprężynę na blachę

3.    Następnie 2-gi koniec sprężyny wkładamy w 2-gą szczękę i naciągamy rękami aby blacha oparła się o nita.

4.   Odciągamy szczęki i wkładamy samo regulator. Foto wyzej.
5.   Spryskujemy wszystkie ruchome części smarem w sprayu.
Lewe kolo:

Prawe:

6.   Zakładamy linkę hamulca ręcznego. Linka musi byc poluzowana, tak jak pisalem na poczatku.
7.   Rozciągamy rękami szczęki a palcami ściskamy rozpierak (?cylinderek?) i nasuwamy szczęki na rozpierak.

8.   Następnie zakładamy sprężynę dolną . Naciągamy kombinerkami szczękę do dołu i zakładamy na właściwe miejsce. Zakładamy sprężynkę samo regulatora.

9.   Zakładamy mocowanie szczęk w taki sam sposób jak je ściągaliśmy. Punkt 5 rozbierania szczęk.
Oraz smarujemy smarem w sprayu ruchome części i smarem do łożysk czop.

 
   Wbijamy łożyska:
1.   Wbijamy (jak mamy sprzęt można wprasować) zewnętrzny pierścień małego łożyska w bęben szerszym bokiem do dołu. Stukamy w 2 miejscach ? naprzeciwko siebie aż pierścień wejdzie do końca - ja miałem to tego klucz rurkowy.

2.   Wbijamy zewnętrzny pierścień wewnętrznego (dużego) łożyska, szerszym bokiem do dołu.

3.   Mając wbite pierścienie łożysk smarujemy cały środek otworu smarem łącznie z pierścieniami.

4.  Smarujemy też łożyska i wkładamy łożysko wewnętrzne (większe). Po włożeniu wewnętrznego łożyska wkładamy uszczelniacz i jeszcze dopakujemy smaru ? nie oszczędzamy na smarowaniu :)


Zakładanie bębna:
1.   Ruszając bębnem na boki wciskamy go na czop.
2.   Wsuwamy łożysko zewnętrzne (małe) i dopychamy smaru.

 Wycieramy podkładkę i nakrętkę do sucha (ze starego smaru), zakładamy podkładkę z występem na czop i dociskamy nakrętką - palcami z wyczuciem. Całość można zabezpieczyć smarem.
3.   Zakładamy koło, pamiętaj żeby przykręcić wszystkie 4 śruby :P. Opuszczamy podnośnik.
4.   Trzymając koło od góry szarpiemy nim do siebie i dokręcamy nakrętkę (palcami) tak aby był wyczuwalny lekki luz, ja ten krok pominąłem. Luz dokładnie ustawię za kilka dni po kilkudziesięciu kilometrach jak łożyska się ułożą.
5.   Zakładamy podkładkę zabezpieczającą oraz wkładamy i zaginamy zawleczkę.
6.   Do korka zabezpieczającego pakujemy trochę smaru i wbijamy go w bęben.
7.   Rozglądamy się po podłodze i liczymy pozostałe części które nam zostały :D Oczywiście robiąc zgodnie z instrukcja zostaną tylko te stare wymienione.

Pełna skuteczność hamulce uzyskają dopiero po kilkudziesięciu km jak części się dotrą ale od razu wyczułem poprawę i przy wciskaniu pedał hamulca jest twardy jakieś 2cm wcześniej.

Na koniec regulujemy ręczny tak aby szczeki nie ocierały a zaczynał łapać już na 3 ząbku (opisze to następnym razem).
 
Podziękowania dla technogood który był obecny przy wymianie i  widział ile jest przy tym zabawy (pracy) i notował szkic tej porady (instrukcji).

Za zaoszczędzoną kasę na wymianie: ~80zl kupujemy sobie kratę %% i mamy satysfakcje z własnoręcznie wykonanej pracy i usprawnienia naszego Seata.

Dyskusja na temat wymiany: http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=3689.0

>>> Wymiana linek hamulca ręcznego <<<

>>> Wymiana klocków hamulcowych <<<

« Ostatnia zmiana: Czwartek, 21.07.2011, 12:27:22 wysłane przez raby » Zapisane


>>> Sprzedam <<< >>> Ibiza <<< >>> Foka <<< >>> Leon <<<
?Proste są dla szybkich samochodów a zakręty dla szybkich kierowców"
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
+  Internetowy Klub Seata
|-+  Techniczne» Instrukcje, poradniki, informacje» Wymiana bębnów hamulcowych, szczęk i łożysk.
Skocz do: