Wymiana linek hamulca ręcznego.Na przykładzie Ibizy 1.6 z roku 94, bębny 180X30 ? bez ABSCo będzie potrzebne:- 2 linki (24zl szt.)
- lewarek, klucz do kół
- oryginalny śrubokręt z kufra lub inny plaski + gwiazdkowy
- 2 klucze 10
- kombinerki
Czas operacyjny: ~3h
Wyjmowanie linek ręcznego:1. Zdejmujemy mieszek z wajchy zmiany biegów (jest na gumce).
2. Zdejmujemy plastikową obudowę lewarka (jest na zatrzaskach).
3. Odkręcamy 2 plastikowe nakrętki trzymające tunel środkowy obok lewarka.
4. W tylnej części tunelu są 2 zaślepki, które podważamy śrubokrętem i wyciągamy.
5. Odkręcamy 2 śruby i podnosimy do góry tunel, ja podparłem raczka od ori śrubokręta .
W ten sposób mamy dostęp do nakrętek naciągających linki, odkręcamy je do końca.
6. Wchodzimy do kanału, odpinamy linki z mocowań i wyciągamy je (od strony dzwigni hamulca). Jeżeli nie idzie rękami to chwytamy linkę kombinerkami w miejscu wejścia do kabiny i obracamy.
ostatni uchwyt (blaszany) rozginamy śrubokrętem i zdejmujemy. Później da się go wyprostować kombinerkami.
7. Przekładamy aluminiowe rurki na nowe linki.
8. Wkładamy nowe linki, oczywiście z kanału
a później przyłapujemy je nakrętkami w środku.
9. Teraz zabieramy się za zdejmowanie bębnów.
Rozbieranie bębna i szczęk:1. Zdejmujemy koło
2. Zbijamy dekielek zabezpieczający za pomocą śrubokręta (stukamy i obracamy bęben)
i wyciągamy zawleczkę. Następnie odkręcamy śrubę trzymającą bęben (palcami lub kombinerkami ? klucz nie konieczny).
3. Ściągamy bęben ruszając nim na boki (w razie problemów ? jeżeli szczeki trzymają - za pomocą śrubokręta przez otwór w bębnie podnosimy do góry samo regulator ? ETKA podaje ?klin ustawczy?) Uwaga bo łożysko zewnętrzne wypadnie podczas zdejmowania.
4. Za pomocą kombinerek: wciskamy sprężyny ?naciskowe? na 2 bolcach (?kołkach napinających?), z tylu trzymając ręka bolec, kombinerki przekręcamy o 90 stopni i zdejmujemy ?sprężyny talerzowe? później ?naciskowe? bolce wychodzą z tylu.
5. odczepiamy sprężynkę samo regulatora (widać ja na foto wyżej).
6. Za pomocą kombinerek łapiemy za szczękę i pociągamy do dołu i w bok,
to akurat foto prawego koła ale robimy to tak samo.
Następnie z drugą szczęką robimy tak samo i zdejmujemy dolną sprężynę.
Kiedy dolna część mocowania szczęk jest zdjęta zdejmujemy górę z rozpieraka.
7. Wyciągamy linkę hamulca ręcznego z dzwigni szczęki (przyda się śrubokręt).
8. Teraz trzeba się trochę poszarpać aby wyciągnąć stare linki. Kombinerkami pójdzie szybko
9. Jak już się z tym uporamy to wkładamy nowe linki i składamy bębny.
10. Rozciągamy rękami szczęki a palcami ściskamy rozpierak (?cylinderek?) i nasuwamy szczęki na rozpierak.
11. Następnie zakładamy sprężynę dolną . Naciągamy kombinerkami szczękę do dołu i zakładamy na właściwe miejsce. Zakładamy sprężynkę samo regulatora.
12. Zakładamy mocowanie szczęk w taki sam sposób jak je ściągaliśmy. Punkt 4 rozbierania szczęk.
Oraz smarujemy smarem w sprayu ruchome części i smarem do łożysk czop.
Zakładanie bębna:1. Ruszając bębnem na boki wciskamy go na czop.
2. Wsuwamy łożysko zewnętrzne (małe) i dopychamy smaru.
zakładamy podkładkę z występem na czop i dociskamy nakrętką - palcami z wyczuciem. Całość można zabezpieczyć smarem.
3. Zakładamy koło, pamiętaj żeby przykręcić wszystkie 4 śruby
. Opuszczamy podnośnik.
4. Trzymając koło od góry szarpiemy nim do siebie i dokręcamy nakrętkę tak aby był wyczuwalny lekki luz.
5. Zakładamy podkładkę zabezpieczającą oraz wkładamy i zaginamy zawleczkę.
6. Do korka zabezpieczającego pakujemy trochę smaru i wbijamy go w bęben.
7. Wchodzimy do kanału i mocujemy linki w uchwyty.
8. Można się przejechać i depnąc kilka razy po hamulcu aby samo regulatory się dopasowały.
Na koniec regulujemy ręczny tak aby szczeki nie ocierały a ręczny zaczynał łapać już na 3 ząbku.
1. Podnosimy tył, zaciągamy ręczny na 3 ząbek i naciągamy linki aż koła będą obracały się z oporem.
2. Puszczamy ręczny i kręcimy kołami ? koła maja obracać się luźno. Przyda się 2-ga osoba do kręcenia kołami która będzie sprawdzać czy nie przesadzamy i naciąganiem linek.
3. Po kilku - kilkunastu km jazdy mozna sprawdzic czy bebny nie sa gorace.
Tym sposobem kilkadziesiat zl mamy w kieszeni
Tu można zadawać pytania:
http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=1545.0>>> Wymiana bębnów hamulcowych, szczek i łożysk<<<