Internetowy Klub Seata

Techniczne => Instrukcje, poradniki, informacje => Wątek zaczęty przez: Winchester Sobota, 11.04.2009, 22:54:03



Tytuł: Odgrzybianie klimy metodą piankową i wymiana filtra kabinowego.
Wiadomość wysłana przez: Winchester Sobota, 11.04.2009, 22:54:03
W związku z nadejściem wiosny i pierwszych cieplejszych dni (oraz z zakupem auta z klimą ;) ) postanowiłem odgrzybić klimę. Szukałem instrukcji i porad, no i na ich podstawie postanowiłem utworzyć własną instrukcję odgrzybiania klimy metodą piankową. Ponieważ robiłem to po raz pierwszy, możliwe, że zrobiłem to źle, także wszelkie sugestie i poprawki mile widziane.
Oto co będzie nam potrzebne:
- filtr kabinowy (24 złote)
- środek odgrzybiający (18 złotych)
- śrubokręt krzyżakowy
- śrubokręt płaski
- kombinerki
- około godziny wolnego czasu

(http://img25.imageshack.us/img25/7598/sn151882.jpg) (http://img25.imageshack.us/my.php?image=sn151882.jpg)

Naszą pracę zaczynamy od dostania się do filtra kabinowego (miejsce zaznaczone na czerwono). Ściągamy uszczelkę zaznaczoną żółtymi strzałkami. Zdejmujemy zaślepki (tutaj może przydać się płaski śrubokręt) od wycieraczek i odkręcamy wycieraczki. Następnie odkręcamy wkręty mocujące maskownicy podszybia zaznaczone na zielono. Ściągamy maskownicę.

(http://img23.imageshack.us/img23/4450/sn151881.jpg) (http://img23.imageshack.us/my.php?image=sn151881.jpg)

Następną kwestią jest zdjęcie osłony filtra, którą proponowałbym wyjmować od prawej strony, gdyż jest najłatwiej, a później dopiero lewą stronę.

(http://img218.imageshack.us/img218/8992/sn151884.jpg) (http://img218.imageshack.us/my.php?image=sn151884.jpg)

Naszym oczom, z lewej strony ukazuje się, zabrudzony zapewne, filtr kabinowy. Wypinamy ramkę z zacisków (zaznaczone czerwonym kolorem) i wyjmujemy ramkę razem z filtrem.

(http://img19.imageshack.us/img19/1254/sn151886.jpg) (http://img19.imageshack.us/my.php?image=sn151886.jpg)

Teraz możemy pootwierać wszystkie drzwi i klapę bagażnika, w celu lepszego wietrzenia.

(http://img8.imageshack.us/img8/9313/sn151908.jpg) (http://img8.imageshack.us/my.php?image=sn151908.jpg)

W miejsce, z którego wyjęliśmy właśnie filtr, zaczynamy psikać naszą pianką, pamiętając, żeby ciągle nią wstrząsać, inaczej pianka nie będzie tak bardzo ?piankowa? jak być powinna :).

(http://img26.imageshack.us/img26/1599/sn151892.jpg) (http://img26.imageshack.us/my.php?image=sn151892.jpg)

Jak już tego troszkę naciapiemy, ja proponuję prawie na maxa, zakrywamy pokrywę (ja użyłem akurat pudełka po filtrze), zamykamy wszystkie kratki wewnątrz samochodu, ustawiamy nawiew na minimum i uruchamiamy dmuchawę na naszybszej pozycji (czyli 4), żeby pianka się rozprowadziła po układzie.

(http://img301.imageshack.us/img301/460/sn151903.jpg) (http://img301.imageshack.us/my.php?image=sn151903.jpg)

Jak wszystko się wciągnie, wyłączamy nawiew. Teraz będziemy działać bezpośrednio na kanały od środka pojazdu. Wkładamy wężyk od odgrzybiacza po kolei do każdej z kratek (tak głęboko jak tylko możemy) i psikamy środkiem powoli wyciągając go z kratki. To samo robimy z pozostałymi kratkami. (Ja swój środek ciągle musiałem wstrząsać)

(http://img4.imageshack.us/img4/5862/sn151894.jpg) (http://img4.imageshack.us/my.php?image=sn151894.jpg)

(http://img187.imageshack.us/img187/4688/sn151897.jpg) (http://img187.imageshack.us/my.php?image=sn151897.jpg)

Po czym, ponownie zamykamy wszystkie kratki i uruchamiamy dmuchawę na 4 biegu, przy ustawieniu temperatury na minimum, zamkniętym obiegu i dmuchawie na kratki (czyli tak, jakby miało wiać bezpośrednio na kierowcę i pasażera). Niektórzy tutaj włączają klimę również na maxymalnych obrotach i przy obiegu zamkniętym. Po kilku chwilach wyłączamy całość i musimy odczekać 15 ? 20 minut.

(http://img17.imageshack.us/img17/9864/sn151905.jpg) (http://img17.imageshack.us/my.php?image=sn151905.jpg)

Teraz pozostaje nam ustawić temperaturę nawiewu na maxa, nawiew skierowany na kratki (kratki są otwarte w tej chwili). Ma to na celu wydmuchanie i odparowanie piany, której napchaliśmy przed kilkunastoma minutami. Po 15 ? 20 minutach możemy wyłączyć nawiew i jeśli widzimy, że w kratkach nawiewu jest sucho, to powoli kończymy działanie :).
Zakładamy filtr kabinowy wraz z ramką na swoje miejsce.

(http://img14.imageshack.us/img14/3332/sn151910.jpg) (http://img14.imageshack.us/my.php?image=sn151910.jpg)

Skręcamy wszystko do kupy i powinno być ok.

Kolega abdul pisał jeszcze, że przez następne 3 podróże możnaby opuścić szyby, ze względu na chemię, która znajduje się w użytym środku.
Trudno mi powiedzieć jaki będzie efekt, bo działałem dzisiaj i nie miałem już okazji przejechać się z klimą, ale mam nadzieję, że to podziałało i że nie będzie więcej smrodu skarpet z klimy :).
Mam nadzieję, że instrukcja będzie przydatna. Pozdrawiam.