Tytuł: Wymiana linek hamulca ręcznego Wiadomość wysłana przez: raby Środa, 06.02.2008, 17:23:09 Wymiana linek hamulca ręcznego.
Na przykładzie Ibizy 1.6 z roku 94, bębny 180X30 ? bez ABS Co będzie potrzebne: - 2 linki (24zl szt.) - lewarek, klucz do kół - oryginalny śrubokręt z kufra lub inny plaski + gwiazdkowy - 2 klucze 10 - kombinerki Czas operacyjny: ~3h Wyjmowanie linek ręcznego: 1. Zdejmujemy mieszek z wajchy zmiany biegów (jest na gumce). 2. Zdejmujemy plastikową obudowę lewarka (jest na zatrzaskach). 3. Odkręcamy 2 plastikowe nakrętki trzymające tunel środkowy obok lewarka. (http://img166.imageshack.us/img166/5941/04022008379hz5.th.jpg) (http://img166.imageshack.us/my.php?image=04022008379hz5.jpg) 4. W tylnej części tunelu są 2 zaślepki, które podważamy śrubokrętem i wyciągamy. (http://img406.imageshack.us/img406/2628/06022008420le0.th.jpg) (http://img406.imageshack.us/my.php?image=06022008420le0.jpg) 5. Odkręcamy 2 śruby i podnosimy do góry tunel, ja podparłem raczka od ori śrubokręta . W ten sposób mamy dostęp do nakrętek naciągających linki, odkręcamy je do końca. (http://img106.imageshack.us/img106/875/04022008380cf0.th.jpg) (http://img106.imageshack.us/my.php?image=04022008380cf0.jpg) 6. Wchodzimy do kanału, odpinamy linki z mocowań i wyciągamy je (od strony dzwigni hamulca). Jeżeli nie idzie rękami to chwytamy linkę kombinerkami w miejscu wejścia do kabiny i obracamy. (http://img406.imageshack.us/img406/8625/06022008414rz6.th.jpg) (http://img406.imageshack.us/my.php?image=06022008414rz6.jpg) (http://img406.imageshack.us/img406/9107/06022008415qf0.th.jpg) (http://img406.imageshack.us/my.php?image=06022008415qf0.jpg) (http://img406.imageshack.us/img406/8047/06022008416os8.th.jpg) (http://img406.imageshack.us/my.php?image=06022008416os8.jpg) ostatni uchwyt (blaszany) rozginamy śrubokrętem i zdejmujemy. Później da się go wyprostować kombinerkami. 7. Przekładamy aluminiowe rurki na nowe linki. 8. Wkładamy nowe linki, oczywiście z kanału (http://img114.imageshack.us/img114/6821/06022008418cd5.th.jpg) (http://img114.imageshack.us/my.php?image=06022008418cd5.jpg) a później przyłapujemy je nakrętkami w środku. 9. Teraz zabieramy się za zdejmowanie bębnów. Rozbieranie bębna i szczęk: 1. Zdejmujemy koło 2. Zbijamy dekielek zabezpieczający za pomocą śrubokręta (stukamy i obracamy bęben) (http://img106.imageshack.us/img106/6387/04022008368ri8.th.jpg) (http://img106.imageshack.us/my.php?image=04022008368ri8.jpg) i wyciągamy zawleczkę. Następnie odkręcamy śrubę trzymającą bęben (palcami lub kombinerkami ? klucz nie konieczny). 3. Ściągamy bęben ruszając nim na boki (w razie problemów ? jeżeli szczeki trzymają - za pomocą śrubokręta przez otwór w bębnie podnosimy do góry samo regulator ? ETKA podaje ?klin ustawczy?) Uwaga bo łożysko zewnętrzne wypadnie podczas zdejmowania. 4. Za pomocą kombinerek: wciskamy sprężyny ?naciskowe? na 2 bolcach (?kołkach napinających?), z tylu trzymając ręka bolec, kombinerki przekręcamy o 90 stopni i zdejmujemy ?sprężyny talerzowe? później ?naciskowe? bolce wychodzą z tylu. (http://img106.imageshack.us/img106/7550/04022008370ck5.th.jpg) (http://img106.imageshack.us/my.php?image=04022008370ck5.jpg) 5. odczepiamy sprężynkę samo regulatora (widać ja na foto wyżej). 6. Za pomocą kombinerek łapiemy za szczękę i pociągamy do dołu i w bok, (http://img147.imageshack.us/img147/4482/04022008382ms4.th.jpg) (http://img147.imageshack.us/my.php?image=04022008382ms4.jpg) to akurat foto prawego koła ale robimy to tak samo. Następnie z drugą szczęką robimy tak samo i zdejmujemy dolną sprężynę. Kiedy dolna część mocowania szczęk jest zdjęta zdejmujemy górę z rozpieraka. 7. Wyciągamy linkę hamulca ręcznego z dzwigni szczęki (przyda się śrubokręt). 8. Teraz trzeba się trochę poszarpać aby wyciągnąć stare linki. Kombinerkami pójdzie szybko :) 9. Jak już się z tym uporamy to wkładamy nowe linki i składamy bębny. 10. Rozciągamy rękami szczęki a palcami ściskamy rozpierak (?cylinderek?) i nasuwamy szczęki na rozpierak. (http://img147.imageshack.us/img147/5572/04022008391hg4.th.jpg) (http://img147.imageshack.us/my.php?image=04022008391hg4.jpg) 11. Następnie zakładamy sprężynę dolną . Naciągamy kombinerkami szczękę do dołu i zakładamy na właściwe miejsce. Zakładamy sprężynkę samo regulatora. (http://img161.imageshack.us/img161/7855/04022008392vv1.th.jpg) (http://img161.imageshack.us/my.php?image=04022008392vv1.jpg) 12. Zakładamy mocowanie szczęk w taki sam sposób jak je ściągaliśmy. Punkt 4 rozbierania szczęk. Oraz smarujemy smarem w sprayu ruchome części i smarem do łożysk czop. (http://img267.imageshack.us/img267/1755/04022008381le4.th.jpg) (http://img267.imageshack.us/my.php?image=04022008381le4.jpg) Zakładanie bębna: 1. Ruszając bębnem na boki wciskamy go na czop. 2. Wsuwamy łożysko zewnętrzne (małe) i dopychamy smaru. (http://img267.imageshack.us/img267/4494/04022008405pt1.th.jpg) (http://img267.imageshack.us/my.php?image=04022008405pt1.jpg) zakładamy podkładkę z występem na czop i dociskamy nakrętką - palcami z wyczuciem. Całość można zabezpieczyć smarem. 3. Zakładamy koło, pamiętaj żeby przykręcić wszystkie 4 śruby :P. Opuszczamy podnośnik. 4. Trzymając koło od góry szarpiemy nim do siebie i dokręcamy nakrętkę tak aby był wyczuwalny lekki luz. 5. Zakładamy podkładkę zabezpieczającą oraz wkładamy i zaginamy zawleczkę. 6. Do korka zabezpieczającego pakujemy trochę smaru i wbijamy go w bęben. 7. Wchodzimy do kanału i mocujemy linki w uchwyty. (http://img340.imageshack.us/img340/8821/06022008419mo4.th.jpg) (http://img340.imageshack.us/my.php?image=06022008419mo4.jpg) 8. Można się przejechać i depnąc kilka razy po hamulcu aby samo regulatory się dopasowały. Na koniec regulujemy ręczny tak aby szczeki nie ocierały a ręczny zaczynał łapać już na 3 ząbku. 1. Podnosimy tył, zaciągamy ręczny na 3 ząbek i naciągamy linki aż koła będą obracały się z oporem. 2. Puszczamy ręczny i kręcimy kołami ? koła maja obracać się luźno. Przyda się 2-ga osoba do kręcenia kołami która będzie sprawdzać czy nie przesadzamy i naciąganiem linek. 3. Po kilku - kilkunastu km jazdy mozna sprawdzic czy bebny nie sa gorace. Tym sposobem kilkadziesiat zl mamy w kieszeni :eye: Tu można zadawać pytania: http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=1545.0 >>> Wymiana bębnów hamulcowych, szczek i łożysk<<< (http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=6966.0) |