Internetowy Klub Seata

Techniczne => Instrukcje, poradniki, informacje => Wątek zaczęty przez: raby Środa, 06.02.2008, 17:23:09



Tytuł: Wymiana linek hamulca ręcznego
Wiadomość wysłana przez: raby Środa, 06.02.2008, 17:23:09
Wymiana linek hamulca ręcznego.

Na przykładzie Ibizy 1.6 z roku 94, bębny 180X30 ? bez ABS

Co będzie potrzebne:
-   2 linki (24zl szt.)
-   lewarek, klucz do kół
-   oryginalny śrubokręt z kufra lub inny plaski + gwiazdkowy
-   2 klucze  10
-   kombinerki

Czas operacyjny: ~3h

Wyjmowanie linek ręcznego:
1.   Zdejmujemy mieszek z wajchy zmiany biegów (jest na gumce).
2.   Zdejmujemy plastikową obudowę lewarka (jest na zatrzaskach).
3.   Odkręcamy 2 plastikowe nakrętki trzymające tunel środkowy obok lewarka.
(http://img166.imageshack.us/img166/5941/04022008379hz5.th.jpg) (http://img166.imageshack.us/my.php?image=04022008379hz5.jpg)
4.   W tylnej części tunelu są 2 zaślepki, które podważamy śrubokrętem i wyciągamy.
(http://img406.imageshack.us/img406/2628/06022008420le0.th.jpg) (http://img406.imageshack.us/my.php?image=06022008420le0.jpg)
5.   Odkręcamy 2 śruby i podnosimy do góry tunel, ja podparłem raczka od ori śrubokręta .
W ten sposób mamy dostęp do nakrętek naciągających linki, odkręcamy je do końca.
(http://img106.imageshack.us/img106/875/04022008380cf0.th.jpg) (http://img106.imageshack.us/my.php?image=04022008380cf0.jpg)
6.  Wchodzimy do kanału, odpinamy linki z mocowań i wyciągamy je (od strony dzwigni hamulca). Jeżeli nie idzie rękami to chwytamy linkę kombinerkami w miejscu wejścia do kabiny i obracamy.
(http://img406.imageshack.us/img406/8625/06022008414rz6.th.jpg) (http://img406.imageshack.us/my.php?image=06022008414rz6.jpg) (http://img406.imageshack.us/img406/9107/06022008415qf0.th.jpg) (http://img406.imageshack.us/my.php?image=06022008415qf0.jpg) (http://img406.imageshack.us/img406/8047/06022008416os8.th.jpg) (http://img406.imageshack.us/my.php?image=06022008416os8.jpg)
ostatni uchwyt (blaszany) rozginamy śrubokrętem i zdejmujemy. Później da się go wyprostować kombinerkami.
7.  Przekładamy aluminiowe rurki na nowe linki.
8.  Wkładamy nowe linki, oczywiście z kanału
(http://img114.imageshack.us/img114/6821/06022008418cd5.th.jpg) (http://img114.imageshack.us/my.php?image=06022008418cd5.jpg)
a później przyłapujemy je nakrętkami w środku.
9.  Teraz zabieramy się za zdejmowanie bębnów.

Rozbieranie bębna i szczęk:
1.   Zdejmujemy koło
2.   Zbijamy dekielek zabezpieczający za pomocą śrubokręta (stukamy i obracamy bęben)
(http://img106.imageshack.us/img106/6387/04022008368ri8.th.jpg) (http://img106.imageshack.us/my.php?image=04022008368ri8.jpg)
i wyciągamy zawleczkę. Następnie odkręcamy śrubę trzymającą bęben (palcami lub kombinerkami ? klucz nie konieczny).
3.   Ściągamy bęben ruszając nim na boki (w razie problemów ? jeżeli szczeki trzymają - za pomocą śrubokręta przez otwór w bębnie podnosimy do góry samo regulator ? ETKA podaje ?klin ustawczy?) Uwaga bo łożysko zewnętrzne wypadnie podczas zdejmowania.
4.   Za pomocą kombinerek: wciskamy sprężyny ?naciskowe? na 2 bolcach (?kołkach napinających?), z tylu trzymając ręka bolec, kombinerki przekręcamy o 90 stopni i zdejmujemy ?sprężyny talerzowe? później  ?naciskowe? bolce wychodzą z tylu.
(http://img106.imageshack.us/img106/7550/04022008370ck5.th.jpg) (http://img106.imageshack.us/my.php?image=04022008370ck5.jpg)
5.   odczepiamy sprężynkę samo regulatora (widać ja na foto wyżej).
6.   Za pomocą kombinerek łapiemy za szczękę i pociągamy do dołu i w bok,
(http://img147.imageshack.us/img147/4482/04022008382ms4.th.jpg) (http://img147.imageshack.us/my.php?image=04022008382ms4.jpg) to akurat foto prawego koła ale robimy to tak samo.
Następnie z drugą szczęką robimy tak samo i zdejmujemy dolną sprężynę.
Kiedy dolna część mocowania szczęk jest zdjęta zdejmujemy górę z rozpieraka.
7.   Wyciągamy linkę hamulca ręcznego z dzwigni szczęki (przyda się śrubokręt).
8.  Teraz trzeba się trochę poszarpać aby wyciągnąć stare linki. Kombinerkami pójdzie szybko :)
9.  Jak już się z tym uporamy to wkładamy nowe linki i składamy bębny.

10.   Rozciągamy rękami szczęki a palcami ściskamy rozpierak (?cylinderek?) i nasuwamy szczęki na rozpierak.
(http://img147.imageshack.us/img147/5572/04022008391hg4.th.jpg) (http://img147.imageshack.us/my.php?image=04022008391hg4.jpg)
11.   Następnie zakładamy sprężynę dolną . Naciągamy kombinerkami szczękę do dołu i zakładamy na właściwe miejsce. Zakładamy sprężynkę samo regulatora.
(http://img161.imageshack.us/img161/7855/04022008392vv1.th.jpg) (http://img161.imageshack.us/my.php?image=04022008392vv1.jpg)
12.   Zakładamy mocowanie szczęk w taki sam sposób jak je ściągaliśmy. Punkt 4 rozbierania szczęk.
Oraz smarujemy smarem w sprayu ruchome części i smarem do łożysk czop.
(http://img267.imageshack.us/img267/1755/04022008381le4.th.jpg) (http://img267.imageshack.us/my.php?image=04022008381le4.jpg)

Zakładanie bębna:
1.   Ruszając bębnem na boki wciskamy go na czop.
2.   Wsuwamy łożysko zewnętrzne (małe) i dopychamy smaru.
(http://img267.imageshack.us/img267/4494/04022008405pt1.th.jpg) (http://img267.imageshack.us/my.php?image=04022008405pt1.jpg)
 zakładamy podkładkę z występem na czop i dociskamy nakrętką - palcami z wyczuciem. Całość można zabezpieczyć smarem.
3.   Zakładamy koło, pamiętaj żeby przykręcić wszystkie 4 śruby :P. Opuszczamy podnośnik.
4.   Trzymając koło od góry szarpiemy nim do siebie i dokręcamy nakrętkę tak aby był wyczuwalny lekki luz.
5.   Zakładamy podkładkę zabezpieczającą oraz wkładamy i zaginamy zawleczkę.
6.   Do korka zabezpieczającego pakujemy trochę smaru i wbijamy go w bęben.
7.  Wchodzimy do kanału i mocujemy linki w uchwyty.
(http://img340.imageshack.us/img340/8821/06022008419mo4.th.jpg) (http://img340.imageshack.us/my.php?image=06022008419mo4.jpg)
8.   Można się przejechać i depnąc kilka razy po hamulcu aby samo regulatory się dopasowały.

Na koniec regulujemy ręczny tak aby szczeki nie ocierały a ręczny zaczynał łapać już na 3 ząbku.
1.   Podnosimy tył, zaciągamy ręczny na 3 ząbek i naciągamy linki aż koła będą obracały się z oporem.
2.   Puszczamy ręczny i kręcimy kołami ? koła maja obracać się luźno. Przyda się 2-ga osoba do kręcenia kołami która będzie sprawdzać czy nie przesadzamy i naciąganiem linek.
3.   Po kilku - kilkunastu km jazdy mozna sprawdzic czy bebny nie sa gorace.

Tym sposobem kilkadziesiat zl mamy w kieszeni :eye:


Tu można zadawać pytania: http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=1545.0

>>> Wymiana bębnów hamulcowych, szczek i łożysk<<< (http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=6966.0)