Internetowy Klub Seata

Techniczne => Diesel => Wątek zaczęty przez: valdi Wtorek, 19.06.2007, 22:11:31



Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: valdi Wtorek, 19.06.2007, 22:11:31
witam wszystkich i opisuje "piękny zabieg zwiększenia mocy" Byłe sobie ibizka atd 100 kM (hamownia wykazała 118) po programie mam 140 kM i 320 nm moment obrotowy. Odczuwalna różnica jest całkiem spora więc polecam ten zabieg. Przy okazji diagnozy wyszły jeszcze dwa nieszczęścia: zbyt duża temp. na icoolerze (brak plastiku-kierownicy, wrzucającej powietrze) i zbyt duża temp. oleju (urwana i niepodłączona chłodnica oleju). Plastik zamówiłem w aso, a chłodnicę oleju kupiłem na allegro tylko od 130kM (większa, bardziej wydajna, pasuje po wymianie węży od chłodzenia-większa średnica trzpieni chłodniczki) Wszystko już gra i ciesze się z jazdy!!! Pozadrawiam


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: Tominator Środa, 20.06.2007, 00:11:19
118KM w serii? coś mi sie wierzyć nie chce żeby taki bonus 100 konna Ibiza miała? MAsz wykres z hamowni, jak tak to wrzuć.


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: Miro Środa, 20.06.2007, 08:36:42
Cytat: "Tominator"
118KM w serii? coś mi sie wierzyć nie chce żeby taki bonus 100 konna Ibiza miała
Jak najbardziej możliwe,te silniki maja po 115 spokojnie.

valdi gratki moda,wrzuć jeszcze wykresy !


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: vertor Środa, 20.06.2007, 09:46:23
Miro my tez czekamy jeszcze na wykres przed bo po juz widzielismy :)


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: Miro Środa, 20.06.2007, 09:51:44
Cytat: "vertor"
Miro my tez czekamy jeszcze na wykres przed bo po juz widzielismy
Popatrz uważniej,a zobaczysz wykres serii na niesprawnej przepływce!


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: nerwus Środa, 20.06.2007, 17:14:20
Cytat: "Tominator"
MAsz wykres z hamowni, jak tak to wrzuć.

Cytat: "Miro"
wrzuć jeszcze wykresy !

Cytat: "vertor"
wykres przed

Tylko te wykresy i wykresy  :test: czy to ważne ile miała przed a ile po  :zakrecony: to tylko cyferki na kawału świstka  :los:
Cytat: "valdi"
Odczuwalna różnica jest całkiem spora

Cytat: "valdi"
ciesze się z jazdy

Tak naprawde tylko to się liczy  :mrgreen: moja ma moc szacowaną na oko  :zakrecony: ale jestem bardzo zadowolony z wyników jakie osiąga po virusie :satan: więc co zmieni fakt posiadania jakiegoś papierka  :niewiem:
Są tego naoczni światkowie ( BORSK ) że liczy sie ogulne zestrojenie furki  :chytry:
Pozdrawiam :papa:


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: valdi Środa, 20.06.2007, 22:28:04
oczywiście że mam wykresik przed i po, tylko nie mam skanera i narazie nie mam jak go tutaj wrzucić :(


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: Tominator Czwartek, 21.06.2007, 00:04:26
A aprat cyfrowy masz?


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: Miro Piątek, 22.06.2007, 08:52:24
Cytat: "nerwus"
Tylko te wykresy i wykresy
A nie chciałbyś wiedzieć jak przebiegają krzywe momentu i mocy i przy jakich obrotach masz max moc i moment?
Dla mnie to ważna sprawa!


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: rob555 Piątek, 22.06.2007, 13:01:14
Cytat: "Miro"
Cytat: "nerwus"
Tylko te wykresy i wykresy
A nie chciałbyś wiedzieć jak przebiegają krzywe momentu i mocy i przy jakich obrotach masz max moc i moment?
Dla mnie to ważna sprawa!


Dla mnie tez byla wazna ...kiedys :)
Teraz to sie smieje z papierowego strojenia.

Mamy dwa identyczne auta np seaty leony.
Robisz softa : oba podobnie na ok 139KM i 310Nm...
i teraz tak :
w jednym dwumasowka wali juz od 1800obr  a drugi bez problemu niutki wybiera.
Musisz z pierwszego dawke z dołu zdjac bo zaraz dwumas sie sypnie.
I mimo podobnych parametrow wykresy beda sie roznic.
Powtarzam po raz milionowy : wazne jest jak auto sie zachowuje...a krzywe jak biegna heh...taki sobie detalek :)


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: abdul Piątek, 22.06.2007, 14:46:58
Rob nie czepiam się ale z ciekawości zapytam...

Wyobraź sobie 2 identyczne motorki, jakaś tam przelotówka i zapięta 5tka i np okazuje się, że przy różnych prędkściach mam takie wartości, np:

100 km/h - 320 Nm
110 km/h - 280 Nm
120 km/h - 320 Nm

Czyli mam jakis tam dołek przy pewnych obrotach i kiedy auto mniej spali, jadąc 110 czy 120 km/h  :?:


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Piątek, 22.06.2007, 14:52:45
Słuchaj, moment który podajesz przy 100-120kmh to moment przy maksymalnym
bucie, a więc wtedy kiedy auto przyśpiesza... Aby jechać ze stałą predkością 100-120
potrzeba jakąś część z tego momentu, aby równoważył opory powietrza i toczenia,
powiedzmy że 100Nm... Więc to nie od tego zależy...


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: rob555 Piątek, 22.06.2007, 21:05:38
Cytat: "Abdul"
Rob nie czepiam się ale z ciekawości zapytam...

Wyobraź sobie 2 identyczne motorki, jakaś tam przelotówka i zapięta 5tka i np okazuje się, że przy różnych prędkściach mam takie wartości, np:

100 km/h - 320 Nm
110 km/h - 280 Nm
120 km/h - 320 Nm

Czyli mam jakis tam dołek przy pewnych obrotach i kiedy auto mniej spali, jadąc 110 czy 120 km/h  :?:


Teoretycznie 120km jest lepiej bo przy mniejszym polozeniu przepustnicy masz wiecej momentu (analogicznie do wartosci max) ale przy takich predkosciach opor powietrza robi swoje wiec po prostu wlacz MFA i patrz jak lepiej :)
A takie wartosci to sa cos nie halo....


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: nerwus Piątek, 22.06.2007, 22:19:06
Cytat: "Miro"
A nie chciałbyś wiedzieć jak przebiegają krzywe momentu i mocy i przy jakich obrotach masz max moc i moment?
Dla mnie to ważna sprawa!

Miro dla mnie to sprawa mniejszej wagi , może dlatego że mam bardzo małe pojęcie o tych wszystkich wykresach (  :los: laik ) dla mnie za dowód prawidłowego zestrojenia wystarczy to że , np. staje z calibrą 150 PS i w najlepszym razie idziemy łeb w łeb a miałem kilka okazji to sprawdzić i w 50% przypadków to calibra dostawała w tyłek i to nie mało  :satan: Autko zaiwania do 200 km/h aż miło  :mrgreen:  a już nie raz padło 220km/h ciągnie równiutko w zakresie od około 2000 obr/min do prawie
5000 obr/min  :chytry:  
Więc co zmieni fakt posiadania wykresów ;-)
Cytat: "rob555"

Dla mnie tez byla wazna ...kiedys  
Teraz to sie smieje z papierowego strojenia.

Mamy dwa identyczne auta np seaty leony.
Robisz softa : oba podobnie na ok 139KM i 310Nm...
i teraz tak :
w jednym dwumasowka wali juz od 1800obr a drugi bez problemu niutki wybiera.
Musisz z pierwszego dawke z dołu zdjac bo zaraz dwumas sie sypnie.
I mimo podobnych parametrow wykresy beda sie roznic.
Powtarzam po raz milionowy : wazne jest jak auto sie zachowuje...a krzywe jak biegna heh...taki sobie detalek  

Ja nawet nie wiem co to ta dwumasówka :los: ale rob to pewnie dobrze wie o czym prawi  :ok:
Ps .Wybór Aliego w moim przypadku to Twoja zasługa za co ciągle wisze Ci wielkiego browara  :pub:
Pozdro dla wszystkich :rock:


Tytuł: wyczekiwany wykres!!
Wiadomość wysłana przez: valdi Poniedziałek, 25.06.2007, 18:51:32
CZe. Dołączam wykres o który prosiliście:
http://images25.fotosik.pl/7/568d46f04bbdeaf7med.jpg
pozdro

[ Dodano: 2007-06-25, 19:57 ]
dołącze jeszcze instrukcje wymiany chłodniczki oleju z silnika 100 kM na 130 kM ( po chipie warto zadbać o olej :) ) pozdrawiam

[ Dodano: 2007-06-25, 19:57 ]
dołącze jeszcze instrukcje wymiany chłodniczki oleju z silnika 100 kM na 130 kM ( po chipie warto zadbać o olej :) ) pozdrawiam


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: Tominator Poniedziałek, 25.06.2007, 22:08:34
Bardzo ładny wykres, ile pompuje turbo?


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: abdul Wtorek, 26.06.2007, 12:33:54
Ozzy jak widzisz jednak ma to jakieś znaczenie - patrz odpowiedź Roba  :chytry:
A jeśli chodzi o te wartości to walnąłem tylko przypadkowe, chodziło mi o zasade.

Ja wiem, że mniej się zyska na wydajności silnika w pewnych obrotach niż straci na oporach ale właśnie chodziło mi o to, że znając wykres mozna zoptymalizować prędkosć do spalania bo np przy:

100 spali średnio 5.0
110 spali średnio 5.3
120 spali srednio 5.4

i wtedy się okaże, że lepiej jechać te 100 bo spalanie mniejsze lub 120 bo wiele nie wzrośnie niż przy 110. Wiadomo, że MFA więcej nam powie ale po wykres jest dość namacalny.

Ja akurat nie mam tego problemu bo mam płaski jak decha ale poteoretyzować zawsze można ;)


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: valdi Wtorek, 26.06.2007, 16:58:25
"Bardzo ładny wykres, ile pompuje turbo?" tego Ci niestety nie powiem bo nie wiem :) pozdro


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: the_ozyrys Wtorek, 26.06.2007, 19:33:30
Cytat: "Abdul"
Ozzy jak widzisz jednak ma to jakieś znaczenie - patrz odpowiedź Roba  :chytry:
A jeśli chodzi o te wartości to walnąłem tylko przypadkowe, chodziło mi o zasade.

Słuchaj, chodzi o coś innego, 320Nm moment zbyt duży, aby jechać 120km/h - chyba że
jedziesz STARem, ale chyba nie o tym mówimy... Innymi słowy, jeśli silnik przekazuje
320Nm momentu przy prędkości 120km/h, to znacząco przewyższa tym momentem opory
ruchu samochodu, a jeśli moment obrotowy silnika - opory > 0 to samochód przyśpiesza...
Będzie przyśpieszał do chwili, aż moment obrotowy silnika i opory się zrównoważą, a nastąpi
to prawdopobnie przy prędkości większej niż 200km/h!

Do czego zmierzam - to jakie auto ma spalanie zależy w teorii od dwóch rzeczy: po pierwsze,
istotna jest efektywność silnika, czyli to ile momentu jest w stanie wyprodukować z określonej
ilości paliwa. Po drugie, liczą się opory ruchu, czyli to jakie siły stają na przeszkodzie, aby
silnik mógł poruszać samochód do przodu - głównie są to opory na przeniesieniu napędu,
opór powietrza oraz opory toczenia...
Efektywność silnika nie jest liniowa, punkt (rpm) w którym stosunek moment obrotowy/ilość
spalanego paliwa jest największy, zależy od kontrukcji... Opory toczenia są zależne od
prędkości i masy, opory powietrza od współczynnika opływowości (Cx bodajże) i prędkości,
opory przeniesienia napędu od prędkości obrotowej, czyli de facto przy jednym biegu od
prędkości, a więc możesz sobie rozwiązać równanie zmiennych zależnych prędkości
i będziesz wiedział jaka prędkość jest optymalna dla spalania...  :hmm:

Miłej lektury... ;-)


Tytuł: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: abdul Wtorek, 26.06.2007, 22:02:26
Cytat: "the_ozyrys"
Cytat: "Abdul"
Ozzy jak widzisz jednak ma to jakieś znaczenie - patrz odpowiedź Roba  :chytry:
A jeśli chodzi o te wartości to walnąłem tylko przypadkowe, chodziło mi o zasade.

Słuchaj, chodzi o coś innego, 320Nm moment zbyt duży, aby jechać 120km/h - chyba że
jedziesz STARem, ale chyba nie o tym mówimy... Innymi słowy, jeśli silnik przekazuje
320Nm momentu przy prędkości 120km/h, to znacząco przewyższa tym momentem opory
ruchu samochodu, a jeśli moment obrotowy silnika - opory > 0 to samochód przyśpiesza...
Będzie przyśpieszał do chwili, aż moment obrotowy silnika i opory się zrównoważą, a nastąpi


Ozzy po pierwsze fajnie i mądrze piszesz ale nie za bardzo na temat jaki zadałem.
Juz pisałem, że liczby są przykładowe.
PS: Co do wykładu to miałem fizyke w podstawówce ;)

Cytat: "the_ozyrys"

Do czego zmierzam - to jakie auto ma spalanie zależy w teorii od dwóch rzeczy: po pierwsze,
istotna jest efektywność silnika, czyli to ile momentu jest w stanie wyprodukować z określonej
ilości paliwa.

 Po drugie, liczą się opory ruchu, czyli to jakie siły stają na przeszkodzie, aby
silnik mógł poruszać samochód do przodu - głównie są to opory na przeniesieniu napędu,
opór powietrza oraz opory toczenia...
Efektywność silnika nie jest liniowa, punkt (rpm) w którym stosunek moment obrotowy/ilość
spalanego paliwa jest największy, zależy od kontrukcji... Opory toczenia są zależne od
prędkości i masy, opory powietrza od współczynnika opływowości (Cx bodajże) i prędkości,
opory przeniesienia napędu od prędkości obrotowej, czyli de facto przy jednym biegu od
prędkości, a więc możesz sobie rozwiązać równanie zmiennych zależnych prędkości
i będziesz wiedział jaka prędkość jest optymalna dla spalania...  :hmm:

Miłej lektury... ;-)



No i widzisz. Negujesz mnie a sam w swojej wypowiedzi potwierdzasz moją teorie. Przecież jak masz dół na wykresie to wielce prawdopodobne jest to, że sprawnosć silnika w tym przedziale jest gorsza niż w przedziale sąsiednim a z tego wynika, że warto znać wykres. Jedna sprawa to zestrojenie benzyna/powietrze ale dochodzi 1000 elementów o róznych częstotliwosciach rezonasowych gdzie pare się nakłada i wartałoby ominąc te obroty i niekoniecznie ze względu na spalanie...

A tak na marginesie. Cx to jest współczynnik oporów czołowych a Cy bocznych oraz górnych/dolnych ale ten drugi stosuje się glównie w pociągach :) i może w naczepach...
A jak już o Cx mowa to dla ciekawości podam, że cordi z lat 96-99 ma Cx=0.32 a Carrera z podobnych lat, może ciut młodsza ma 0.29 także Seaty są prawie jak Porsche ;)

Ok, wracając do tematu to już się nie będe przy niczym upierał. Poprostu wyciągne pewne wnioski, którymi się nie podziele  :mrgreen:


Tytuł: Odp: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: ziemniak26 Poniedziałek, 31.01.2011, 19:28:45
Odświeżę temat...muszę wymienić w ATD chłodnice oleju na tą ze 130KM. Ma ktoś dobrą radę jak to wykonać, a najlepiej fotorelację?

Taka chłodnica podejdzie? http://moto.allegro.pl/chlodnica-oleju-vw-sharan-02-1-9-asz-130km-brutto-i1424127383.html (http://moto.allegro.pl/chlodnica-oleju-vw-sharan-02-1-9-asz-130km-brutto-i1424127383.html)


Tytuł: Odp: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: mik33 Sobota, 05.03.2011, 22:04:32
ten badziew mozesz pominac wstaw  dodatkowa  chlodnie oleju  ta  bedzie  sie grzac  , mialem  tak w  sharanie  temp   do 127 st C dochodzila  po wstawieniu  chlodnicy  max   105  st C po  dobrym  budzie   :ok:


Tytuł: Odp: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: rob555 Piątek, 11.03.2011, 13:55:58
Na jakiej podstawie twierdzisz ze to badziew skoro wyraznie obniza temp oleju w stosunku do seryjnego wymiennika ciepla ?
Dopiero przy grubych modach zewnetrzna chlodnica sie przydaje...


Tytuł: Odp: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: raby Piątek, 11.03.2011, 14:49:16
A jest cos co mozna wstawic zamiast seryjnej do ARL? Nie mam na mysli zewnetrznej.


Tytuł: Odp: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: ziemniak26 Piątek, 11.03.2011, 17:42:08
A takie dodatkowe pytanie....gdzie wkręcić czujnik temp. oleju? Będzie trzeba wiercić jakieś dodatkowe dziury, czy producent przewidział takie dobrodziejstwo?

A jeśli chodzi o chłodnię oleju ARL, to jest to raczej znany mod. Nie latam nałogowo po autostradach - zdarza mi się raz na ruski rok bo i tak ciągle są w remoncie - więc olej nie będzie miał się gdzie nagrzać.


Tytuł: Odp: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: KYS Piątek, 11.03.2011, 23:39:56
Cytat: ziemniak26
A takie dodatkowe pytanie....gdzie wkręcić czujnik temp. oleju? Będzie trzeba wiercić jakieś dodatkowe dziury, czy producent przewidział takie dobrodziejstwo?
To niezbyt dobre miejsce na takie pytanie...

Cytuj
A jeśli chodzi o chłodnię oleju ARL, to jest to raczej znany mod. Nie latam nałogowo po autostradach - zdarza mi się raz na ruski rok bo i tak ciągle są w remoncie - więc olej nie będzie miał się gdzie nagrzać.
Przeczytaj jeszcze raz to co napisał raby, ja widzę pytanie, a nie odpowiedź.


Tytuł: Odp: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: ziemniak26 Sobota, 12.03.2011, 15:23:44
Cytat: KYS
Przeczytaj jeszcze raz to co napisał raby, ja widzę pytanie, a nie odpowiedź.

Tylko to nie była odpowiedź dla raby'ego, a raczej ogólne dołączenie się do dyskusji między mik33, a rob555. Jako, że jest to znana modyfikacja do mocy nie przekraczających te 200KM.

A pytanie raby'ego o inne możliwe rozwiązania jest już bardziej na miejscu? Nie przesadzajmy w tej moderacji, nie pytam się o rozmiar stanika waszych dziewczyn  :P Jak ktoś wie gdzie wkręcić czujnik temp. oleju to zawsze może dorzucić do swojego posta. Nie zaśmieci to forum. Ale to oczywiście tylko zdanie mało istotnego szaraczka  :-X 


Tytuł: Odp: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: raby Sobota, 12.03.2011, 18:08:48
moje pytanie jest glownie do roba bo malo chyba forum przeglada

Cytat: ziemniak26
Jak ktoś wie gdzie wkręcić czujnik temp. oleju to zawsze może dorzucić do swojego posta. Nie zaśmieci to forum. Ale to oczywiście tylko zdanie mało istotnego szaraczka  :-X  
http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=8819.0


Tytuł: Odp: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: ziemniak26 Sobota, 12.03.2011, 19:24:59
Dzięki raby za konkret.

Jeśli chodzi o jakieś inne chłodnice oleju, to raczej nie słyszałem, więc tutaj czekamy na rob555'a. Jak już coś to wstawia się właśnie zewnętrzną. Tylko zewnętrzna jest kilka razy droższa, nie mówiąc już o tym, że trzeba ją gdzieś umieścić.


Tytuł: Odp: ibi po programie u Aligatora i diagnoza
Wiadomość wysłana przez: mik33 Sobota, 12.03.2011, 20:37:15
Dzięki raby za konkret.

Jeśli chodzi o jakieś inne chłodnice oleju, to raczej nie słyszałem, więc tutaj czekamy na rob555'a. Jak już coś to wstawia się właśnie zewnętrzną. Tylko zewnętrzna jest kilka razy droższa, nie mówiąc już o tym, że trzeba ją gdzieś umieścić.

poszlo  PW