Internetowy Klub Seata

Techniczne => Ogólne => Wątek zaczęty przez: pmk Sobota, 12.11.2005, 22:45:43



Tytuł: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: pmk Sobota, 12.11.2005, 22:45:43
Dopadła mnie konieczność zmiany rozrządu (po święcie Matki Boskiej Pieniężnej, a więc już niedługo). Jak wszystkim zapewne wiadomo (a może to ja tkwię w błędzie) w ramach wymiany rozrządu na pewno trzeba zmienić pasek i rolkę napinającą a część osób uważa że również pompę wody (czy warto to robić?).
W poszukiwaniu tańszych części (a może ktoś mi poleci tanie, dobre i sprawdzone źródło) zadałem kilka pytań sprzedającym na Allegro i dostałem takie informacje:
    1. pasek Bosch 59zl napinacz Niemiecki Ruvill 125zl (+ oferta wymiany za 80 zł)
    2. rozrząd 164zł kpl. (skf i gates)
    3. rozrzad 165 zl (pasek gates, rolka ruville)
    4. 67 ZŁ ZESTAW ROZRZĄDU SKF  
(o dziwo w skład tego zestawu wchodzi pasek i napinacz)
5. pasek GATES - 5428XS - cena 85zł (lub BOSCH - trochę tańszy) , rolka napinająca VKM 11106 - cena ok 125zł i do tego pompa wodna jako rolka prowadząca - cena ok 150-165zł
6. 145zł - kompletny z napinaczem INA[/list]

Teraz pytanie do Was - szanowni grupowicze: jaki rozrząd wybrać i dlaczego? Ile powinna kosztować wymiana i gdzie warto to zrobić - może macie do polecenia jakiś wartsztat (Warszawa albo jeszcze lepiej linia Otwocka) albo któryś z grupowiczów sam dłubie zarobkowo?

A tak swoją drogą to może by stworzyć gdzieś na stronie klubowej katalog cen części oraz  cen napraw i przeglądów ? Ja jestem za i obiecuję, że (jeśli powstanie) będę zasilał go uzyskanymi informacjami.


Tytuł: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: Tracer Sobota, 12.11.2005, 22:53:50
witam
wymieniałem niedawno jak miałem 160 kkmów na pase Gates i jakąś rolke nazwy nie pamietam .Części kosztowały chyba w sumie 200 a robocizna 100.gdzięś tu juz o tym pisałem ,trza poszukac pompy nie wymieniałem bo po co
jak zacznie piszczec to wtedy ,wczesniej nie. 8)


Tytuł: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: Jobski Niedziela, 13.11.2005, 01:18:05
tylko pmk ma TDI tam jest trochę drożej niż w benzynce
ostatnio jak gadałem z mechanikiem to chyba podał mi cenę 450zł za wszysrko z wymianą


Tytuł: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: pmk Niedziela, 13.11.2005, 10:16:01
Cytat: "Jobski"
tylko pmk ma TDI


No widzisz - niestety nie. Tak jak wpisałem w profilu - moje autko to: Cordoba 1,6 ALM, 2000 Signo.
Oczywiście jak ktoś chciałby się zamienić na silniki to chętnie dobre TDI (ze skrzynią, elektroniką itp.) przyjmę w zamian za moją benzynkę przyjmę  :wink:

Paweł


Tytuł: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: paf Poniedziałek, 26.06.2006, 15:31:44
Cytat: "Tracer"
trza poszukac pompy nie wymieniałem bo po co
jak zacznie piszczec to wtedy ,wczesniej nie. 8)

A jak już zaczęła popiskiwać, to ile kilosków można jeszcze bryknąć?
Mechanik powiedział, że póki nie cieknie to można jeżdzić.
Trochę nie chce mi sie wierzyć w takie stwierdzenie i nie chciałbym w najlepsze dni wakacji pompy wody robić(albo nie daj Boże na wyjeździe?)
Co Wy na to?


Tytuł: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: peter174 Czwartek, 29.06.2006, 19:54:16
skoro temat dotyczy głownie rozrządu w silniku ALM moje pytanko brzmi ... czy ktoś moze podac jakie jest oznaczenie fabrycznego paska rozrzadu i rolki napinajacej w tym silniku  :?:


Tytuł: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: marek.o Sobota, 01.07.2006, 15:25:06
Witam,mam pytanie odnosnie rozrzadu w silniku AKK 1.4.Chodzi mi o koło pasoew od paska wielo rowkowego które trzeba odkrecić czy ono jest zamocowane na czterech srubach M8 czy na tej jednej centralnej i jaki to klucz jest od tej centralnej jesto jakis torx tak mi sie wydaje tylko nie wiem jaki to rozmiar.I jeszcze jedno pytanie czy na coś zwrócić uwage przy wymianie paska i rolki i czy jakiś problem może wystąpić przy wymianie rozrzadu w tym silniku.Pozdrawiam.


Tytuł: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: Seb2006 Sobota, 01.07.2006, 15:51:11
to kolo jest przykrecane tymi 4 srubami nie trzeba odkrecac sruby centralnej  walu korbowego. Zwrocic uwage trzeba na ustawienie silnika na znakach i na odpowiedni naciag paska


Tytuł: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: marek.o Sobota, 01.07.2006, 16:00:55
Krótko i na temat a nie dużo brakowało bym kupiłten klucz tylko go w sklepie nie bylo.Dzieki .


Tytuł: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: Wolf Niedziela, 02.07.2006, 22:55:39
Skoro jesteśmy w temacie rozrządu mam pytanko co ile należy wymieniać rozrząd w Cordobie SX z silnikiem 1.6 8V AFT (prezebieg/lata)???


Tytuł: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: Valgaar Poniedziałek, 03.07.2006, 20:45:47
90k (zalecane wczesniej) lub 5 lat (ale te 5 lat to nie jestem na 100% pewien ale tak mi jakoś wychodzi z obliczeń)


Tytuł: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: peter174 Wtorek, 04.07.2006, 09:11:39
większość Seatów ma zalecana wymianę co 90 kkm (ksiażka serwisowa ) ale z praktyki to wiekszośc ludzików chyba wymienia juz przy 60 kkm ... u siebie tez sie przybieram z wymiana na dniach ... 5 lat uzytkowania  juz mija mimo iz nie mam jeszcze pełnych 60 kkm ale po co ryzykowac z remontem gowicy dla kilkuset zł  :ok:


Tytuł: Jaki klucz na śrubę mocującą koło rozrządu do wału korbowego?
Wiadomość wysłana przez: Witex1 Sobota, 06.12.2008, 15:15:21
Witam.
Mam pytanie, jak w temacie do "Uzytkowników technicznych". Silnik to 1.4 AEX. Samochód to ibiza chyba z 96r. Ja mam cordobę 97r. z tym samym silnikem i wydaje mi się, że nasadka będzie 12-kątna ale rozmiaru nie mam czym złapać. Nigdy jeszcze nie miałem potrzeby tego rozkręcać a zobowiązałem się znajomym, że im taki klucz kupię.
 Jeśli odpowiedź nie sprawi kłopotu to proszę o info.
 Pozdrawiam.


Tytuł: Odp: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Sobota, 06.12.2008, 17:42:48
Sześciokątna, M10, standartowo klucz 17, więc i na 12-kątny łeb podejdzie.


Tytuł: Odp: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: skosztuj Poniedziałek, 29.06.2009, 13:15:40
Witam
Mam Cordobę 2001r 1.6 ALM przebieg 72tys wymieniam rozrząd
pasek i rolkę już mam, kwestia czy wymieniać pompę wody
koszt spory pompy 100-140zł i bardziej kłopotliwa wymiana.
Na razie nie piszczy nie cieknie.


Tytuł: Odp: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: efmk Poniedziałek, 29.06.2009, 13:25:35
Różna jest szkoła jazdy. Ja przy 90kkm wymieniałem wszystko, łącznie z pompą wody. Jeśli gdzieś "po drodze" zacznie Ci cieknąć, to może być problem - zabawa w mechanika raz jeszcze, albo kolejna wydana w serwisie kasa... Teoretycznie bez bólu pompa powinna wytrzymać Ci 90kkm, niektórzy twierdzą że więcej...  Rozrząd generalnie wymienia się co ok. 60kkm...
Tak więc na Twoim miejscu nie czekałbym tylko wymienił cały komplecik.


Tytuł: Odp: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: Tracer Poniedziałek, 29.06.2009, 13:29:51
Ja mam ALMa z 1999 roku i pompa bez wycieku wytrzymała mi do zeszłego tygodnia , w sumie 250 kkmów.
Mam jednak wrażenie ze te Seaty były wykonane solidniej , a po 1999 roku zaczeły sie modyfikacje.
Trudno jednak byc wrózka w tym przypadku .
ja zaryzykowałem i nie wymieniałem pompy przez 3 wymiany paska.
Teraz tez jej nie słychać ale cos ciekło.
Silnik pójdzie do wymiany razem z nią ;)


Tytuł: Odp: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Poniedziałek, 29.06.2009, 14:18:29
100zł na pompę wodną to dużo? Co jest kłopotliwego w wymianie pompy wodnej? Spuszczenie płynu z układu? Odkręcenie 2 śrub? Nie bardzo rozumiem :-\


Tytuł: Odp: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: Witex1 Poniedziałek, 29.06.2009, 19:34:36
Witam Panie i Panów
Nadeszła pora, że i mnie należałoby wymienić rozrząd. Silnik AEX. Poprzednim razem zleciłem wymianę w ASO, teraz chciałbym zrobić sam, w związku z tym mam kilka pytań dotyczących podejścia do zadania. 1. Nie mam kanału, czy należy zdjąć prawe przednie koło? 2. Czy należy zdjąć krótką osłonę plastykową paska klinowego, całkowitej osłony pod silnikiem u mnie nie było ? 3. Przy wymianie pompy "wody"należy ją  kleić jakimś wynalazkiem czy wystarczy sama uszczelka O-ring która się na nowej znajduje? Jeśli komuś z Państwa, kto sam zmieniał rozrząd odpowiedzi nie sprawią kłopotu to byłbym wdzięczny za informację.
Pozdrawiam !


Tytuł: Odp: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Poniedziałek, 29.06.2009, 19:44:33
Jak się postarasz, odkręcisz koło pasowe z góry, osłony musisz zdjąć, koła nie ma potrzeby ściągać, warto wykręcić świece, żeby lekko się wał kręcił przy ustawianiu na znaki i po zmianie kontrolny obrót. Znaki na wale i na wałku są widoczne, pompę osadzasz tylko na oringu dołączonym do pompy, zalezy też jaką kupisz, bo niektóre firmy oringów nie dają.
Ja jak wysyłam części, wszystko jest w pudełku, oringi, śruby, nakrętki itd.


Tytuł: Odp: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: Witex1 Wtorek, 14.07.2009, 17:26:40
Witam.
Leemarvin na Tobie można polegać. Jeszcze raz dziękuję za info. Co do pompy wody to chyba w ubiegłym roku radziłeś mi abym brał firmy Hepu, i taką właśnie wziąłem. Uszczelka O-ring gumowa jest w zestawie, śrub żadnych nie ma ale to są zwykłe śruby więc ich brak problemu nie stwarza. Pozdrawiam.

Napisano: Poniedziałek, 29.06.2009, 21:18:46


Witam Panów.
Dziś zrobiłem podejście do wymiany rozrządu wraz z pompą w moim silniku AEX i niestety utknąłem. Za cara Mikołaja nie mogę odkręcić tych imbusów 6 na kole pasowym wału. Podszedłem uczciwiej do tematu i oczywiście pierwsza już urwana. Na moje szczęście równo na łbie odpadła. Myślę, że po nawierceniu da się ją jakoś wykręcić. W tym miejscu mam pytanie do znawców lub posiadaczy etki, jaka to jest śruba? Poza tym zostały jeszcze trzy, co do których mam nijakie lęki przed ich szarpaniem. I tu znowu mam pytanie a właściwie gorącą prośbę. Poradźcie coś Waszmościowie jak to g...o odkręcić co by ponownie nie urwać.
Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi bądź jakoweś mechaniczne patenty.


Tytuł: Odp: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: kacperix Wtorek, 14.07.2009, 17:45:47
Ja bym jednak ponownie zabrał się za śruby bo tej nawiercanej ciezko bedzie ruszyc jako pierwszą więc ruszałbym czym innym, może warto dziś popsikać jakimś specyfikiem, ewentualnie zalać colą z lidla i próbować jutro
a może  tu coś znajdziesz albo jakiś pomysł CI zaświta:
http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=6930.0
http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=10156.0


Tytuł: Odp: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: Leemarvin Wtorek, 14.07.2009, 22:20:47
A może warto najpierw stuknąć kilka razy z umiarem młotkiem w torxa włożonego w każdą ze śrub?
W dobrą stronę kręcisz? :eye:
Śruby to M8x12 tylko utwardzane, wytrzymałości chyba 10.9 jesli dobrze pamiętam, więc w tym miejscu gratuluję siły w rękach :eye:
Numer tej śruby to: N 0147067, więc przypadkiem nie wkręć zwykłej ze "stalowego".


Tytuł: Odp: Rozrząd (głównie silnik ALM)
Wiadomość wysłana przez: Witex1 Niedziela, 19.07.2009, 19:46:56
Witam.
Na wstępie chciałem przeprosić za namolność w temacie wymiany rozrządu, ale ja robię to tylko z "doskoku" parę minut dziennie i to jak mam czas. Jeździć mam czym i nic mie nie goni a innych spraw multum. Śruby pozostałe na kole pasowym udało się odkręcić. Z tą urwaną był problem ale w końcu udało się. Mały meselek + 250g młoteczek i powolutku poszła. Dla informacji, nowy komplet śrubek w ASO 4,80 zł. Kolejny problem jaki dostrzegam na tym etapie to, jakim sposobem zablokować koło wału rozrządu? U mnie śruba ma łeb 24mm, sądząc z poprzedniego problemu to pewno przykręcana była w serwisie udarem, czyli na max. Sposobem opisanym w "poradniku" nie mam szans. Nasadka założona na śrubę trzymającą wewnętrzną osłonę rozrządu poprostu wypada. Ten typ blokady może jest i dobry dla kogoś kto sam ręcznie dokręcał.
Pozdrawiam i dziękuję za wszelkie podpowiedzi.