Internetowy Klub Seata

Techniczne => Ogólne => Wątek zaczęty przez: Shizo Wtorek, 19.09.2006, 11:22:57



Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: Shizo Wtorek, 19.09.2006, 11:22:57
Mierzyliscie kiedyś po ilu metrach tak naprawdę zatrzymuje się Wasz seat ze 100km/h?
W mojej Cordi SX na suchym asfalcie jest 34m (~1metr) - to chyba nieźle jak na 96.r


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: tentato Wtorek, 19.09.2006, 13:20:01
Te 100 km/h było z budzików ? VAG'a ? GPS'a ? ;)

Jesli z budziików - to circa 10% wiecej pokazuja - niż jest w realu :)

Bulba - taki był sens (miał być :) )


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: SMERU Wtorek, 19.09.2006, 13:33:06
a jak mierzyles ze akurat 34 metry? jadac 100km/h na wysokosci jakies np slupa wciskales hamulec i po zatrzymaniu mierzyles odleglosc od slupa do samochodu (tylu/przodu) czy po sladach na asfalcie?
ja tam nie wiem jak sie takie pomiary profesjonalnie przeprowadza.


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: Bulba Wtorek, 19.09.2006, 18:24:12
tentato: To dlaczego mnie zawsze wmawiali
             ze "budziki" pokazuja 10% wiecej ? :)))


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: Shizo Środa, 20.09.2006, 07:01:18
Mierzyłem od miejsca gdzie stał kolega z miarą do miejsca w którym wyhamowałem. Chyba jednak zrobiłem mały błąd i zmierzyłem do tylnej osi czyli trzeba dodać długość Cordi To wychodzi jakieś 37-38m. Dziś postaram się jeszcze raz dokładniej zmierzyć.


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: SMERU Środa, 20.09.2006, 07:11:42
no taka moja mala uwaga. 1km/h to 0.28m/s czyli 100km/h to 28m/s.
jadac 100km/h w ciagu 0.1s pokonujesz odleglosc 2,8m, a jaki ty masz czas reakcji? jak widzisz nacisniecie hamulca 0.2s pozniej to 5.6m dalej.
tez chetnie zmierzylbym droge hamowania swojego samochodu. moze ktos powie jak wyglada profesjonalny pomiar.


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: Miro Środa, 20.09.2006, 07:24:14
Cytat: "SMERU"
moze ktos powie jak wyglada profesjonalny pomiar.
Myśle,że G-techem można zmierzyć też drogę hamowania.

Skoro mierzy przyspieszenie to pewnie i opóźnienie też  :niewiem:

Tak naprawde na heblach 256mm można wyhamować ze 100-0km/h na długości ok 40m.

Bądźmy realistami,już pisałem że 34m to wynik niemożliwy do uzyskania na seryjnych hamulcach.Taki wynik uzyskuje Porsche z ceramicznymi heblami.

Wyczytałem na necie,że Leon 1.6 ma droge hamowania 37,6m.

Dużo też zależy od opon,różnica może siegać nawet kilku metrów w zależności od rozmiaru i producenta.


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: MOTOCHIC Środa, 20.09.2006, 09:38:33
Cytat: "SMERU"
no taka moja mala uwaga. 1km/h to 0.28m/s


1km/h to 0.27778  :mrgreen:


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: erixon Środa, 20.09.2006, 09:52:56
z moich informacji wynika, ze gtech mierzy przyspieszenie do 100, hamowanie ze 100 i czas na 400 metrow. a co do odleglosci to trzeba sie zgodzic z mirem, bo 34 jest nie do osiagniecia na seryjnych hamulcach. poza tym shizo rzeczywiscie powinienes doliczyc dlugosc auta, bo przeciez zaczales hamowac gdy twoj kolega byl na wysokosci przodu twojego auto a nie tylu, prawda?  :zakrecony:


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: Shizo Środa, 20.09.2006, 10:03:04
Macie racje że to wszystko jest cholernie subiektywne! Dziś zmierzyłem ponownie inna metodą: jechałem 100-110km/h kumpel patrzył na tylne swiatła STOPU i uruchomił stoper jak tylko zobaczył że nadusiłem hamulec a zatrzymał jak zgasły (umówiłem sie ze jak się zatrzymam zaraz puszcze pedał żeby zgasł STOP) Po przeliczeniu czasu wyszło 42metry. Troche się zawiodłem ale dochodzi szybkość reakcji mojego znajomego + moja na puszczenie hamulca na końcu.


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: SMERU Środa, 20.09.2006, 10:40:44
teraz to nie rozumiem jak mierzyles drogr hamowania stoperem? :niewiem:


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: corass Środa, 20.09.2006, 14:58:14
a ja mam takie pytanie: podczas hamowania to pedal w podloge i wtedy moze samochodem troche zarzucac czy tak hamowac zeby miec kontrole nad pojazdem? Inaczej jak hamowac przy takim pomiarze??


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: SMERU Czwartek, 21.09.2006, 10:38:10
no to ja powiem ze mi jak hamuje ze 100km/h na prostej drodze to nie zarzuca. hamowac tak zeby jak najszybciej zahamowac. masz abs?


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: corass Czwartek, 21.09.2006, 11:05:34
nie:) cordi z 96 1.6 musze tylko znalezc jakas prosta i gladka droge:)


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: erixon Czwartek, 21.09.2006, 23:17:31
nienienienie, powiedz mi jak przeliczyles sekundy na metry  :szpieg:


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: abdul Piątek, 22.09.2006, 07:13:07
Cytat: "erixon"
nienienienie, powiedz mi jak przeliczyles sekundy na metry  :szpieg:


Hamowanie to też przyspieszenie tylko ujemne a ono jest w m/s i zakładając, że droga jest idealnie gładka to charakterystyka hamowania się nie zmienia także dałoby rade :)


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: spons Piątek, 22.09.2006, 07:30:56
Ja tam jestem lingwista i o matematyce i fizyce juz dawno zapomnialem, ale zeby to obliczyc (o ile wogole sie da) trzebaby bylo calej masy danych. Przy przyspieszaniu mierzy sie tylko czas, nie wazny jest dystans w ktorym auto ma "zdazyc", a tu wydaje mnie sie ze wazne jest wszystko, wkoncu auto hamuje inaczej jak jedzie 60 a inaczej jak jedzie 100. W kazdym razie to tylko moja teoria, tak na chlopski rozum :mrgreen:  ;-)

Teoretyzujac, jakie dane potrzebne bylyby do obliczenia przyspieszenia? Moc, przelozenia skrzyni, masa i co jeszcze? Poprawki na czas zmiany biegow? :mrgreen:


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: abdul Piątek, 22.09.2006, 11:50:03
No z samego przyspieszenie można policzyć drogę po czasie także dałoby rade droge hamowania obliczyć tylko trzeba znać charakterystykę tego przyspieszenia i jest na nia odpowiedni wzór wykres więc nie jest ona losowa, nie idzie raz po krzywej a raz po lini :)

A co do przyspieszenia to ważne są straty na całym układzie napędowych albo inaczej rzecz ujmując moc na kołach. Do tego współczynnik Cx i prędkość i kierunek wiatru, jego gęstoś czyli ciśnienie i temperatura - na moc auta też ma to duże znaczenie ale obliczając teoretyczne przyspieszenie można zawsze założyć jakieś wartości. Opór toczenia też by sie przydał i pewnie jeszcze pare innych danych także chyba klarownego wzoru Ci nie wyprowadze ;)


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: SMERU Piątek, 22.09.2006, 12:23:35
byloby latwo obliczyc gdyby wykres byl linia np y=ax, ale na pewno nie jest.


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: Shizo Piątek, 22.09.2006, 21:49:28
liczył mi kumpel po telekomunikacji oni tam całki i te sprawy nie wiem jak ale moge zapytać


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: SMERU Sobota, 23.09.2006, 07:32:29
no wiec tak:
1) gdyby to byl ruch jednostajnie opozniony to wzor na przebyta droge (droge hamnowania) wygladalby tak:
droga=predkosc poczatkowa*czas hamowania-((opozninie*czas hamowania do kwadratu)/2)
2) gdy mamy ruch niejednostajnie opozniony to wzor na przebyta droge jest bardziej skomplikowany:
droga=predkość poczatkowa*calkowity czas hamowania-((opozninie chwilowe 1*czas hamowania z opoznieniem 1 do kwadratu)/2)-((opozninie chwilowe 2*czas hamowania z opoznieniem 2 do kwadratu)/2)-....-((opozninie chwilowe n*czas hamowania z opoznieniem n do kwadratu)/2)
Pytanie skad wziac poszczegolne opoznienia :chytry:


Tytuł: droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: spons Sobota, 23.09.2006, 17:08:01
chyba latwiej kupic g-techa albo jechac na hamownie drogowa :mrgreen: