Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: poandy Wtorek, 08.08.2006, 10:25:10 Pytanie z serii jak to działa i dlaczego tak?Cordi jak w profilu ma 2 czujniki ABS na przodzie a niektóre "prawdziwe" mają na każdym kole.Czym się różni ich działanie.Czy "mój" działa tylko w poślizgu,bo nie wiem czego się spodziewać jak zadziała,gdyż nie próbowałem go wprowadzać w poślizg(jestem niedzielno-rodzinnym kierowcą a to mój pierwszy wóz z takim dodatkiem)a chciłabym cosik się dowiedziec.Dzieki za wszelkie informacje,może jeszcze ktoś z tego skorzysta.
Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: Tracer Wtorek, 08.08.2006, 10:45:25 Już mnie tu kiedys Koledzy poprawiali ze ABS jest na wszystkich kołach , tylko
najbardziej go słychać na przednich. Wypróbowac mozna go jadąć np lewymi kołami po asfalcie a prawymi po piaskowym poboczu . Przy nagłym hamowaniu auta nie ma prawa zarzucić. Z przodu bedzie słychać stukot klocków a pedał hamulca bedzie pulsował. Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: DeDeK Wtorek, 08.08.2006, 11:03:02 ich dzialanie rozni sie tym ze
modele ktore maja czujniki na kazdym kole sprawdzaja poslizg kazdego kola przy hamowaniu i przy poslizgu tynych kol wlaczaja pompe w cordobach tylko przednich kazdy abs dziala na tej samej zasadzie jesli zblokujesz kola pompa CI je rozblokuje i tak na przemian pozwalajac utrzymac sterownosc samochodu ale musisz pamietac ze abs wydluza droge hamowania pozwalajac ominac przeszkode do zapobiegania poslizgowi bocznemu sluzy system ebd ale w cordobach to go chyba nie montowali a zapobieganie poslizgowi przy ruszaniu to TCS mocniejsze silniki to mialy stosowanie ABS daje odprezajacy masaz stopy :satan: [ Dodano: 2006-08-08, 12:04 ] Cytat: "Tracer" uż mnie tu kiedys Koledzy poprawiali ze ABS jest na wszystkich kołach i znowu slyszales ze gdzies dzwoni .... czujniki sa na przednich kolach ale abs dziala na caly uklad hamulcowy :satan: Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: KYS Wtorek, 08.08.2006, 11:12:19 Cytat: "DeDeK" czujniki sa na przednich kolach ale abs dziala na caly uklad hamulcowy A to chyba zależy od generacji systemu ABS? W pierwszej generacji działało na cały układ, w drugiej osobno na lewy przód, osobno na prawy przód i osobno na tył, a w trzeciej generacji każde koło 'odpuszczane' jest oddzielnie... Czy jakoś tak :roll: Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: DeDeK Wtorek, 08.08.2006, 11:45:22 Cytat: "KYS" A to chyba zależy od generacji systemu ABS? ale nie zmienia to faktu ze abs oddzialywuje na wsie kola nie wnikalismy w dzialanie przod tyl lewo prawo :D ale masz racje :satan: Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: poandy Wtorek, 08.08.2006, 12:07:58 Dziękuję Panowie.No to wszystko jasne .Ja więcej pytań nie mam. :papa:
Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: erixon Wtorek, 08.08.2006, 15:24:22 nie wiem tylko skad sie wzielo stwierdzenie, ze abs wydluza droge hamowania. moze i wydluza, ale chyba w starych golfach z powybijanymi amorami...
Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: KYS Wtorek, 08.08.2006, 16:10:38 Cytat: "DeDeK" ale nie zmienia to faktu ze abs oddzialywuje na wsie kola nie wnikalismy w dzialanie przod tyl lewo prawo :D ale masz racje :satan: Sorry - jakoś wymyśliło mi się, że chodzi o to, że wszystkie koła odpuszczane są w jednym momencie :-) He he i niechcący 'wypaliłem' z generacjami ABS'ów :mikolaj: [ Dodano: 2006-08-08, 17:13 ] Cytat: "erixon" nie wiem tylko skad sie wzielo stwierdzenie, ze abs wydluza droge hamowania. moze i wydluza, ale chyba w starych golfach z powybijanymi amorami... A pomyśl jak działa ABS... i nie chodzi tu tylko o starego golfa, ale również o nowiuśkiego merce... seata oczywiście :D ABS "odpuszcza" hamulce, więc droga hamowania siłą rzeczy musi wydłużyć się :papa: Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: 4th_horseman Wtorek, 08.08.2006, 16:32:14 Cytat: "KYS" ABS "odpuszcza" hamulce, więc droga hamowania siłą rzeczy musi wydłużyć się no ale w zalozeniu abs mial nie dopuscic do zablokowania kol co wydluza droge hamowania. to tak jak z hamowaniem pulsacyjnym - droga hamowania jest wtedy krotsza niz jak zablokujemy kola. taka jest moja koncepcja :ok: Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: KYS Wtorek, 08.08.2006, 21:04:08 Cytat: "4th_horseman" to tak jak z hamowaniem pulsacyjnym - droga hamowania jest wtedy krotsza niz jak zablokujemy kola Droga hamowania z zablokowanymi kołami jest krótsza niż przy hamowaniu pulsacyjnym :!: (proponuję sprawdzić :D ) Sprawa trochę komplikuje się, bo zablokowanie kół prowadzi do poślizgu i mocno niszczy opony, dlatego zalecane jest hamowanie pulsacyjne (a nie dlatego, że skraca drogę hamowania). Umiejętne używanie hamulca (hamowanie z siłą, tuż przed zerwaniem przyczepności przez koła) jest efektywniejsze od wszystkich ABS'ów :!: Nie wspominając już o tym, że na śliskich nawierzchniach ABS 'gubi się' ;-) Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: Valgaar Wtorek, 08.08.2006, 21:13:34 no i tez jeśli są zjechane amorki to ABS wiele nie da a wręcz będzie szkodził
Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: 4th_horseman Wtorek, 08.08.2006, 23:17:09 Cytat: "KYS" Umiejętne używanie hamulca (hamowanie z siłą, tuż przed zerwaniem przyczepności przez koła) jest efektywniejsze od wszystkich ABS'ów no tez o to wlasnie mi chodzilo :ok: Cytat: "KYS" zablokowanie kół prowadzi do poślizgu i mocno niszczy opony, dlatego zalecane jest hamowanie pulsacyjne (a nie dlatego, że skraca drogę hamowania) bedac w poslizgu, niszczenie opon jest chyba ostatnia rzecza o ktorej sie mysli, przynajmniej w moim przypadku. Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: Tracer Środa, 09.08.2006, 05:53:19 Cytuj ABS "odpuszcza" hamulce, więc droga hamowania siłą rzeczy musi wydłużyć się _________________ A co to za herezje !!!! :satan: ABS sledzi działanie hamulców ( a właściwie obracanie się kół) cały czas ale nie włącza się cały czas!!! Jesli przyczepność jest OK to hamowanie jest takie jak bez ABSu Natomiast w momencie utraty przyczepności , wtedy gdy bez ABSu jedzie sie jak na łyżwach np. po zapiaszczonym asfalcie ABS przywraca przyczepność i właśnie skraca drogę hamowania. ABS to układ antypoślizgowy a poslizg jak wiemy, wydłuża drogę hamowania. Prosze nie straszyć posiadaczy aut z ABS-em bo sie będą bali hamulec nacisnąć :hmm: Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: abdul Środa, 09.08.2006, 07:48:50 Tracer, Jak sie nie ma co sie lubi to sie lubi co się ma. Czyli się lubi brak ABSu ;)
Dobrze to napisałeś. Do momentu zerwania przyczepności auto z ABSem i bez tak samo hamuje. Ale jak juz zerwie przyczepność to auto bez ABSu jedzie dalej i tam gdzie zechce. A pisanie, że odpuszczenie hamulca wydłuża droge to jest czysta niewiedza. To tak jak pchnąć coś z miejsca co stało jakiś czas. Na początku jest ciążko ale jak już ruszy to idzie lżej. Dlatego ABS próbuje wrócić do stanu z przed zerwania przyczepności... Ale wierzcie w co tylko chcecie :idea: Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: KYS Środa, 09.08.2006, 07:55:54 Cytat: "Abdul" Ale jak juz zerwie przyczepność to auto bez ABSu jedzie dalej i tam gdzie zechce. Proponuję zrobić test: zapiaszczony asfalt i hamowanie typu "wciśnięcie hamulca do oporu" w samochodzie z ABS'em i bez (ewentualnie wyłączyć ABS)... Zmierzcie drogę hamowania i sami przekonacie się :ok: Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: kramson Środa, 09.08.2006, 07:57:01 ABS ma zadanie umożlwić sterowność samochodu, a jak wioadomo przy zblokowanych kołach jedzie się na wprost. Natomiast na kopnym śniegu, lodzie droga hamowania się wydłuża (można pooglądać w różnych testach). Samochód z ABS-em jest jednak bezpieczniejszy
Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: ro-dan Środa, 09.08.2006, 11:54:17 ...ABS generalnie wydłuza drogę hamowania i wszystkie inne stwierdzenia jakoby ją skracał są prawdziwe tylko w niewielkim zakresie...
ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Brakes System) to układ stosowany w pojazdach mechanicznych celem zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania, jako element układu hamulcowego. ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu, utrata kontroli nad kierowaniem samochodem. Bardzo niebezpiecznym mitem jest stwierdzenie poniższe: System ABS wydatnie skraca drogę hamowania. Magazyn samochodowy Finnish testował VW Golf V w 3 warunkach. Droga hamowania przy zmianie prędkości 80-0 km/h: sucha jezdnia - Zablokowane koła - 45 m ; ABS- 32 m śnieg - Zablokowane koła - 53 m ; ABS -64 m lód - Zablokowane koła - 255 m ; ABS - 404 m Technika hamowania W samochodach bez systemu ABS kierowca musiał starać się tak hamować, by utrzymać kontrolę nad samochodem. Zbyt słabe hamowanie wydłużało drogę hamowania, a zbyt mocne prowadziło do utraty sterowności. Zalecano, by przy konieczności silnego hamowania stosować hamowanie pulsacyjne. Hamowanie to polega na intensywnym wciśnięciu hamulaca, a w momencie, gdy koła przestają się obracać, odpuszczeniu hamulca, by natychmiast znów silnie nacisnąć hamulec. W momentach silnego naciśnięcia hamulaca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia niesymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczy samochodu, umożliwiając jego sterowanie. Zasada działania – opis ogólny Główną przyczyną utraty sterowności samochodem podczas hamowania jest zablokowanie jednego lub kilku kół samochodu: koło przestaje się obracać, a różnice sił hamowania na poszczególnych kołach wprawiają samochód w ruch prostopadły do kierunku ustawienia kół samochodu i samochód przestaje być sterowny. By zapobiec temu zjawisku, wprowadzono system zapobiegający blokowaniu (zatrzymywaniu) kół podczas hamowania. System kontoluje obroty kół podczas hamowania i jeżeli kierowca naciśnie tak silnie na hamulec, że jedno z kół przestaje się obracać, to system ABS zminiejsza na moment siłę hamowania tego koła; jeżeli koło zacznie się obracać, siła hamowania jest ponownie zwiększana. Cykle są bardzo szybkie i oddzielne dla każdego z kół. Największą siłę hamowania uzyskuje się w momencie, gdy koło hamuje ale jeszcze nie ślizga się; gdy już "ślizga" się, to siła hamowania maleje (patrz współczynniki tarcia statycznego i kinetycznego). Projektanci systemu starają się tak dobrać parametry pracy układu, by pogodzić dwa sprzeczne cele: sterowność samochodu i największą siłę hamowania. Kierowca mający samochód z systemem ABS wie, że może silnie nacisnąć na pedał hamulca, układ ABS ograniczy siłę hamowania by nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu. I w takich sytuacjach szczególnie u kierowców bojących się ostro hamować z powodu niebezpieczeństwa wpadnięcia w niekontrolowany poślizg, system ABS powoduje skrócenie drogi hamoawania. Ale jeżeli hamowanie odbywa się na zakręcie lub z jakichś powodów samochód porusza się bokiem, to system ABS może prawie całkowicie wyłączyć hamowanie. System ABS wydłuża drogę hamowania w sytuacjach, gdy na nawierzchni o dobrej przyczepności znajduje się warstwa luźna (np. liście, piasek, śnieg, błoto). W takiej sytuacji zablokowane koła przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania, a w układzie z systemem ABS koło jedzie po śliskiej warstwie. Historia 1971 Cadillac oferował jako wyposażenie specjalne sterowany komputerowo system ABS na tylnej osi. 1978 Bosch wprowadził na rynek system ABS, który zastosowano początkowo w samochodach Mercedes-Benz klasy S, następnie u BMW. W 2003 większość nowych modeli aut była wyposażona w ABS. Od połowy 2004 roku na obszarze UE są dopuszczane do ruchu nowe konstrukcje aut osobowych tylko z ABS. Żródło: WIKIPEDIA Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: kramson Środa, 09.08.2006, 12:01:10 [quote="ro-dan] Magazyn samochodowy Finnish testował VW Golf V w 3 warunkach.
Droga hamowania przy zmianie prędkości 80-0 km/h: sucha jezdnia - Zablokowane koła - 45 m ; ABS- 32 m śnieg - Zablokowane koła - 53 m ; ABS -64 m lód - Zablokowane koła - 255 m ; ABS - 404 m[/quote] i o to mi chodziło Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: Tracer Środa, 09.08.2006, 17:33:35 Cytat: "kramson" sucha jezdnia - Zablokowane koła - 45 m ; ABS- 32 m śnieg - Zablokowane koła - 53 m ; ABS -64 m lód - Zablokowane koła - 255 m ; ABS - 404 m Wiecie co !!!!! Wolę miec auto którym sie da sterować na odcinku 64 metrów niz pocisk lecący 54 metry. Powiedzmy ze na 53 metrze jest sciana .. to którym autem jest szansa że ją ominę .....hę????? O lodzie nie wspomne bo to lód i na nim z łńcuchami nawet moze byc trudno. Zły przykład ....zafałszowany. Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: KYS Środa, 09.08.2006, 19:56:09 Cytat: "Tracer" Wolę miec auto którym sie da sterować na odcinku 64 metrów niz pocisk lecący 54 metry. Powiedzmy ze na 53 metrze jest sciana .. Ale nikt nie chcę, żebyś nacisnął hamulec do podłogi i tak trzymał przez 54 metry :D Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: abdul Środa, 09.08.2006, 21:44:36 Cytat: "KYS" Cytat: "Tracer" Wolę miec auto którym sie da sterować na odcinku 64 metrów niz pocisk lecący 54 metry. Powiedzmy ze na 53 metrze jest sciana .. Ale nikt nie chcę, żebyś nacisnął hamulec do podłogi i tak trzymał przez 54 metry :D Ale nie trzymając padału do oporu tylko nim machając niejago będziesz symulował działanie ABSu :mrgreen: Tak poza tym na śniegu czy lodzie trzeba mieć troche wyobraźni i na niej polegać a jak na asfalcie pojawi się niespodziewanka to jak sami przytoczyliście w przykłądzie ABS nie dość, że pozwoli kierowac autem do skróci droge z 45 do 32 metrów a to jest juz przepaść. A właśnie na suchych asfaltach daje się najwięcej w palnik i właśnie wtedy najwięcej czeka na nas niespodzianek. Zresztą dziwnym trafem ABS jest już praktycznie w standardzie nawet w najniższych klasach. To mówi samo za siebie i nikt chyba nie ma co żyć w przekonaniu, że ABS to zło :zakrecony: Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: erixon Czwartek, 10.08.2006, 18:02:17 dobrze abdul powiedzial i browara mu za to :) :pub:
Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: abdul Czwartek, 10.08.2006, 21:31:27 Cytat: "erixon" dobrze abdul powiedzial i browara mu za to :) :pub: Balszoje spasiba :pub: Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: KYS Niedziela, 13.08.2006, 09:59:03 Cytat: "Abdul" Zresztą dziwnym trafem ABS jest już praktycznie w standardzie nawet w najniższych klasach. To mówi samo za siebie i nikt chyba nie ma co żyć w przekonaniu, że ABS to zło Ogólna tendencja jest taka, żeby coraz więcej "gadżetów" związanych z bezpieczeństwem umieszczać standardowo w samochodach (zaczęło się od pasów bezpieczeństwa a później poduszki, napinacze pasów, abs, tsc, esp itd. itp.). Moim zdaniem jest to związane z tym, że samochód stał się towarem dostępnym dla dużej liczby osób i producenci starają się zapobiegać skutką, gdy za kierownicę siadają kierowcy o niskich/małych umiejętnościach. Ja tylko próbuje zwrócić uwagę, że ABS może także zaskoczyć na nierównych i nieprzyczepnych drogach, o czym trzeba pamiętać... Posiadanie 8 poduszek powietrznych i kilku systemów z 3 literowymi skrótami, które wszystkie są antycoś powoduję niebezpieczne poczucie, że z każdej sytuacji wyjdzie się cało... Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: poandy Niedziela, 13.08.2006, 13:47:12 KYS ogólnie masz rację"life is brutal" i te dodatki niektórym przewracają w głowach ale tendencja producentów do ich stosowania bierze się głównie z tego iż klienci pytają się w salonach o coraz lepiej wyposażone samochody i jeśli ktoś wyjedzie mu z golasem to nawet jak nie ma dużo kasy to prawie się obraża.Sam rozglądałem się za leonem i mniej wyposażonego niż mój cordi nie spotkałem(lubię automaty)Ogólnie powiem że dyskusja nad ABS wniosła trochę nowej wiedzy dla mnie(i może dla kogoś)ale nie wieżę by osoba która grzeje 100 przez wioskę to czytała i przejmowała się uwagami .Pozdrawiam wszystkich fanów lub właścicieli seacików.
Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: kramson Poniedziałek, 14.08.2006, 07:47:37 Cytat: "KYS" nie ma co żyć w przekonaniu, że ABS to zło :zakrecony: ale tu nikt nie mówi że ABS to zło tylko, że w niektórych sytuacjach może być zdradziecki i dla osób, które o tym nie wiedzą może być złudnym poczuciem bezpieczeństwa w ekstremalnych sytuacjach. Sam zresztą kiedyś tak podchodziłem do tematu Tytuł: "Prawdziwy"ABS? Wiadomość wysłana przez: KYS Wtorek, 15.08.2006, 22:32:54 Cytat: "kramson" Cytat: "KYS" nie ma co żyć w przekonaniu, że ABS to zło :zakrecony: O przepraszam - to nie ja napisałem powyższe zdanie tylko Abdul :P |