Tytuł: Skróty używane w przemyśle motoryzacyjnym Wiadomość wysłana przez: KYS Czwartek, 07.01.2010, 09:36:25 Poniższe umieścił Spiders w innym wątku, przeklejam z zachowaniem praw autorskich ;)
Wyjaśnienia skrótów używanych w przemyśle motoryzacyjnym: 2OHC - typ układu rozrządu w silniku widlastym - dwa wałki rozrządu (po jednym w każdej głowicy) 4ETS - system kontroli napędu na cztery koła 4-MOTION - stosowany przez firmę Volkswagen napęd na cztery koła 4WD - napęd na cztery koła 4WS - system daje możliwość sterowania wszystkimi kołami pojazdu 16V, 24V - liczba zaworów w silniku AAR - system automatycznego przewietrzania wnętrza (BMW) ABC - aktywna regulacja zawieszenia ABS - system zapobiegający blokowaniu kół i zapewniający stabilne prowadzenie auta przy hamowaniu ACC - radarowy system utrzymujący stałą prędkość jazdy oraz dystans między pojazdami ACS - system ostrzegający przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka ADB - automatyczna blokada mechanizmu różnicowego ADS - system dostosowujący sztywność amortyzatorów do warunków jazdy AFV - pojazd zasilany paliwem alternatywnym AGR - system recyrkulacji spalin w silniku AHR - system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniących tym samym kręgi szyjne AIRBAG - poduszka powietrzna AMVAR - System wykorzystywany w zawieszeniu samochodu. System ten zmienia charakterystykę amortyzacji nierówności nawierzchni APS - system nawigacyjny Mercedes-Benz oparty o standard GPS. ARTS - system zbiera informacje przy pomocy czujników o położeniu pasażerów i sam decyduje, które poduszki powietrzne i w jakim stopniu mają być napełnione w czasie kolizji. ASC - system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy ASF - przestrzenna rama firmy Audi ASG - system automatycznego wyłączania i restartu silnika w momencie zatrzymania pojazdu ASMS - system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy ASR - system zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu/przyspieszaniu. W momencie zerwania przyczepności czujnik przesyła informację do komputera, który zmniejsza otwarcie przepustnicy AWD - napęd na wszystkie koła BAS - elektroniczny system sterujący siłą hamowania. W przypadku gwałtownego hamowania, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie, a tym samym hamulce są bardziej skuteczne. W przypadku gwałtownego hamowania system ten zwiększa efektywność hamowania do 25% BTC - układ kontroli drogi hamowania CBC - system stabilizacji pojazdu w czasie hamowania w zakrętach CC - (Cruise Control) system stabilizacji prędkości jazdy iCCS - system utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu CDI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i akumulatorowym systemem wtryskowym (common rail) CDTI - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa Climatic - klimatyzacja półautomatyczna z funkcją chłodzenia schowków Common-rail - bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach Diesla CRS - akumulatorowy system bezpośredniego wtrysku paliwa CRDi - diesel w Kia CR-V - komfortowy pojazd uniwersalny CTDi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Honda), w Accordzie pojawił się i-CTDi CVT - bezstopniowa skrzynia przekładniowa CVTC - system bezstopniowej zmiany faz rozrządu DAC - wspomaganie jazdy na stromych zjazdach DAS - system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody DAV - Inteligentny system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego DBC - układ dynamicznej kontroli hamowania dCi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Nissan, Renault) DI-D - silnik o zapłonie samoczynnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa DIS - system informujący kierowcę m.in. o warunkach jazdy DISTRONIC - radarowy system utrzymujący stałą odległość między poprzedzającym pojazdem DSA - (Dynamic Stability Assistance) układ poprawiający stabilność pojazdu DSA - (Dual Stage Airbag) dwustopniowe poduszki powietrzne, napełniające się w 70%-ach w przypadku słabszego uderzenia - w 100%-ach, gdy siła uderzenia jest duża DSC - układ kontroli stabilności pojazdu DSC III - system dynamicznej kontroli stateczności i stabilizacji jazdy (zawiera ASC+T - automatyczny układ stabilności i trakcji) DSTC - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu DTC - układ dynamicznej kontroli trakcji DTI - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa DOHC - typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy EBD - elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania EBV - elektroniczny system "dociskający" za nas pedał hamulca w razie potrzeby polepszając skuteczność hamowania ECC - system automatycznej klimatyzacji EDL - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EHB - hamulec elektrohydrauliczny EMB - hamulec elektromechaniczny EOBD - (European On- Board Diagnostic) układ ten stanowi centrum gromadzenia wszelkich funkcji diagnostycznych EPS - elektryczny system wspomagania kierownicy ESC - elektroniczny system sterujący automatyczną skrzynia biegów ESP - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy ETC - elektroniczny układ kontroli napędu FAP - filtr cząstek stałych stosowany w układzie wydechowym silnika HDi FCD - radiowy system informacyjny dla kierowców FPS - układ ochrony przeciwpożarowej, odcinający dopływ paliwa FSI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa GDI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracujący na ubogą mieszankę warstwową (skrót zastrzeżony dla marki Mitsubishi) GPS - system nawigacji satelitarnej HDC - system ułatwiający zjeżdżanie ze wzniesień HDI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim, wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa w systemie akumulatorowym (common rail) Hill-Holder - system zapobiegający cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę HPi - silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim, pracujący na ubogą mieszankę warstwową (skrót zastrzeżony dla marki Citroen i Peugeot) IC - boczna poduszka powietrzna w formie kurtyny ICC - inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy ICS - zespolony system kontroli układów samochodowych IDE - bezpośredni wtrysk paliwa IMMOBILIZER - urządzenie elektroniczne blokujące zapłon INTERCOOLER - chłodnica powietrza doładowującego ISOFIX - system uniwersalnych zaczepów przeznaczonych do zainstalowania fotelika dziecięcego JTD - turbodoładowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa JTS - bezpośredni wtrysk paliwa KATALIZATOR - system ograniczający emisję szkodliwych substancji w spalinach LPG - gaz stosowany jako paliwo do silników samochodowych MCC - mały samochód kompaktowy przeznaczony do ruchu miejskiego MPI - wielopunktowy wtrysk paliwa MPV - minivan NIVOMAT - system dostosowuje sztywność zawieszenia do obciążenia pojazdu OHV - typ rozrządu z układem popychaczy (wałek rozrządu w bloku silnika) OBD - system diagnozujący działanie układów wpływających na emisję spalin OHC - układ rozrządu z wałkiem w głowicy OHV - układ rozrządu z wałkiem w kadłubie PAX SYSTEM - nowatorska technologia, łącząca oponę z obręczą, umożliwiająca bezpieczną jazdę w przypadku utraty ciśnienia w ogumieniu PCU - system kontroli mocy silnika PDC - czujnik dystansu parkowania pojazdu PTS - system ułatwiający parkowanie (wyposażony w czujniki odległości) QUATTRO - napęd na 4 koła QOHC - typ układu rozrządu w silniku widlastym; dwa wałki rozrządu umieszczone są w każdej głowicy RDS - system informacji radiowej RDW - system informujący o zmianie ciśnienia w oponach REF - automatyczny rozdział siły hamowania między poszczególnymi kołami. Współpracuje z systemem ABS ROPS - system zabezpieczający pasażerów w przypadku dachowania samochodu RTI - system informacji drogowej SAHR - system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniąc tym samym kręgi szyjne SCi - bezpośredni wtrysk paliwa SDI - diesel wolnossący SEA - system ułatwiający wsiadanie do samochodu SELESPEED - sekwencyjna skrzynia biegów SERVOTRONIC - elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego SIDGUARD - system bocznych poduszek powietrznych SIPS - system zabezpieczania w uderzeniach bocznych SPI - jednopunktowy wtrysk paliwa SRS - system bezpieczeństwa pasażerów STC - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu STR - dzięki wykorzystaniu możliwości przepustnicy sterowanej elektronicznie układ pozwala na uzyskanie dla identycznych nacisków na pedał przyspieszenia - dwóch różnych reakcji silnika, zależnych od wybranego programu sterowania przepustnicą SUV - sportowy pojazd terenowy SUW - terenowy samochód kombi SWT - system pomiaru ciśnienia w oponie SVC - silnik o zmiennym stopniu sprężania TCS - system kontroli trakcji TDCi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Ford) TDI - wysokoprężny, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Grupa VW) TiD - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Saab) TEMPOMAT - system utrzymujący stałą prędkość pojazdu TMC - kanał informacji drogowych TPMS - układ monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu TRACS - (Tyre Pressure Monitoring System) system monitorujący ciśnienie w oponach TRACS - (Traction Control System) system kontroli napędu TUNING - modernizacja nadwozia zmieniająca wygląd pojazdu i podnosząca efektywność jednostki napędowej TWIN SPARK - system podwójnego zapłonu V6, V8 - silnik w układzie V cylindry ustawione pod kątem najczęściej 60° do siebie. Liczba określa liczbę cylindrów VarioCam - system regulacji faz otwarcia zaworów ssących (Porsche) VCU - sprzęgło wiskozowe VDC - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Alfa Romeo, Subaru) VSA - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Honda) VSC - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Toyota, Lexus) VNTOR - turbina o zmiennej geometrii i redukcji szkodliwych spalin VTEC - system kontroli zmiennych faz rozrządu (Honda) VTG - turbosprężarka ze zmienną geometrią turbin VVC - system kontroli zmiennych faz rozrządu VVTi - inteligentny układ zmiennych faz rozrządu (Toyota) WHIPS - system zabezpieczający kręgosłup przed urazami podczas wypadku ZeV - pojazd, nieemitujący toksycznych substancji |