Internetowy Klub Seata

Techniczne => Instrukcje, poradniki, informacje => Wątek zaczęty przez: aboz Sobota, 02.01.2010, 14:22:42



Tytuł: Smarowanie zamka przed zimą Ibiza/Cordoba do 99 (instrukcja by quasik)
Wiadomość wysłana przez: aboz Sobota, 02.01.2010, 14:22:42
Tym razem smarowałem zamek drzwi pasażera, drzwi kierowcy pewnie są lustrzanie podobne :).
Na dzień dobry odkręć dwie śruby umieszczone w rączce do zamykania drzwi (obok klamki wewnętrznej). Znajdują się one za zaślepkami, które trzeba delikatnie podważyć cienkim, płaskim śrubokrętem.
(http://img412.imageshack.us/img412/1392/74299785.th.jpg) (http://img412.imageshack.us/i/74299785.jpg/)
Teraz zdejmij korbę otwierania szyby. Pierścień musisz delikatnie ścisnąć i przesunąć w stronę przeciwną do ramienia korby.
(http://img412.imageshack.us/img412/1141/72102447.th.jpg) (http://img412.imageshack.us/i/72102447.jpg/)
Przed zdjęciem tapicerki, musisz odkręcić osłonkę głośnika. Najpier jedną, nieźle schowaną śrubkę.
(http://img340.imageshack.us/img340/9056/99404625.th.jpg) (http://img340.imageshack.us/i/99404625.jpg/)
A następnie dwie śruby trzymające dolną lewą część tapicerki.
(http://img340.imageshack.us/img340/6695/35372625.th.jpg) (http://img340.imageshack.us/i/35372625.jpg/)
Po zdjęciu tapicerki, odklej górny prawy fragment folii ochronnej, aby dobrać się do zamka.
(http://img338.imageshack.us/img338/2092/76445530.th.jpg) (http://img338.imageshack.us/i/76445530.jpg/)
Później zdejmij z cięgiełka klamkę wewnętrzną (trzyma się tylko na wygiętym cięgle prowadzącym do zamka), oraz "uwolnij" cięgło klamki wewnętrznej i uchwyt przewodów elektrycznych połączonych z rurką powietrzną (do centralnego) w ten sposób, aby mieć więcej luzu, jak już wyjmiesz zamek.
(http://img338.imageshack.us/img338/9006/25348584.th.jpg) (http://img338.imageshack.us/i/25348584.jpg/)
I już będzie łatwo. Odkręć 3 śruby mocujące zamek. Te śrubki to imbusy 4, albo 5mm - przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że masz ten klucz. Drugi klucz, którego będziesz potrzebował (chyba torx) możesz przymierzyć zdejmując dolną osłonkę gumową od "szczytu" drzwi - czyli tą najbliżej 3 śrub mocujących zamek.
(http://img215.imageshack.us/img215/4039/81937336.th.jpg) (http://img215.imageshack.us/i/81937336.jpg/)
Kolejna śruba do odkręcenia kryje się pod górną osłonką gumową - jest to śruba mocująca klamkę zewnętrzną.
(http://img141.imageshack.us/img141/4490/50342873.th.jpg) (http://img141.imageshack.us/i/50342873.jpg/)
Aby wyjąć klamkę zewnętrzną, przesuń ją w stronę lusterka i wyciągnij najpierw stronę od kluczyka. Jak ją odchylisz o około 90 stopni - wyjdzie druga część i klamkę masz w rękach.
(http://img140.imageshack.us/img140/6796/33048167.th.jpg) (http://img140.imageshack.us/i/33048167.jpg/)
Przy odrobinie szczęścia, talentu, gimnastyki i cierpliwości zamek można już wyciągnąć :-)
(http://img215.imageshack.us/img215/7420/44457629.th.jpg) (http://img215.imageshack.us/i/44457629.jpg/)
Teraz wyjmij gumkę zabezpieczającą (jak to brzmi...). Mi nie udało się dojść, do czego ona służy. Może to jakiś odbojnik :-)
(http://img265.imageshack.us/img265/8704/31296543.th.jpg) (http://img265.imageshack.us/i/31296543.jpg/)
I odkręć jedną śrubę (to ten torx).
(http://img340.imageshack.us/img340/8347/72659664.th.jpg) (http://img340.imageshack.us/i/72659664.jpg/)
Teraz musisz rozdwoić obudowę zamka. Zabierz się za to od górnej strony. Jest tam kilka "zatrzasków", 3 z 4 pokazałem na zdjęciu. Czwarty jest po drugiej stronie i niewidoczny na zdjęciu. Ta biała część obudowy zamka po uwolnieniu zatrzasków i przegięciu cięgieł, będzie się odchylała od czarnej części. Na końcu można też ją "uwolnić" z dolnych "zawiasów".
(http://img340.imageshack.us/img340/111/56568028.th.jpg) (http://img340.imageshack.us/i/56568028.jpg/)
A teraz powiedz ładnie: "dzień dobry, zamarzający kolego" i daj mu popalić :-)
Na tym obrazku pokazałem, jaka jest różnica pomiędzy zamkiem zaryglowanym a niezaryglowanym (zaryglowany - czarne plastikowe cięgło przesunięte w dół, metalowa dźwignia z literką R pchana w prawo minie szary "młotek" zamka widocznego w głębi).
(http://img141.imageshack.us/img141/262/80600748.th.jpg) (http://img141.imageshack.us/i/80600748.jpg/)
Trochę dokładniej na tym obrazku - lewy pion to zamek odryglowany - dźwignia R przesunięta w prawo zahacza o szary młotek. Prawy pion - zamek zaryglowany - dźwignia R przesunięta w prawo mija szary młotek.
(http://img141.imageshack.us/img141/1849/40649459.th.jpg) (http://img141.imageshack.us/i/40649459.jpg/)
A tu jeszcze raz, tylko w powiększeniu. Zamek odryglowany.
(http://img265.imageshack.us/img265/4155/87380785.th.jpg) (http://img265.imageshack.us/i/87380785.jpg/)
I sztucznie "zaryglowany"
(http://img140.imageshack.us/img140/6940/11398818.th.jpg) (http://img140.imageshack.us/i/11398818.jpg/)
Zabezpieczyłem to w ten sposób, że najpierw popsikałem WD-40 (co by wyczyścił troszeczkę), potem pokapałem oliwą, a na końcu zasmarowałem komplet tawotem, jakimś nawet niby do maszyn precyzyjnych. Moim zdaniem punkty newralgiczne, to sworzeń obrotu dźwigni R, krawędź obudowy plastikowej, po której dźwignia R się ślizga, oraz połączenie na podłużnym otworze dźwigni R i cięgła plastikowej.
(http://img140.imageshack.us/img140/6954/26596933.th.jpg) (http://img140.imageshack.us/i/26596933.jpg/)
Przy składaniu obudowy, pamiętaj żeby trafić metalowym "pałąkiem" w plastikowe "ucho" centralnego.
(http://img140.imageshack.us/img140/9931/69454529.th.jpg) (http://img140.imageshack.us/i/69454529.jpg/)
Na końcu seria zdjęć obróconego zamka dla tych, którzy psikają WD-40 bez rozbierania - czyli przez dolną zaślepkę w drzwiach. Pod tą zaślepką kryje się śruba, której nie rozkręcałem (jedyna?:)). I po jej drugiej stronie i trochę poniżej znajduje się nasza dźwignia R. Więc może jest szansa nie rozbierając zapewnić sobie cywilizowane wsiadanie do seata? Ja się nie zdecydowałem.
(http://img338.imageshack.us/img338/8946/40722346.th.jpg) (http://img338.imageshack.us/i/40722346.jpg/) (http://img412.imageshack.us/img412/9370/66071511.th.jpg) (http://img412.imageshack.us/i/66071511.jpg/) (http://img412.imageshack.us/img412/5497/35036711.th.jpg) (http://img412.imageshack.us/i/35036711.jpg/) (http://img265.imageshack.us/img265/9536/79541109.th.jpg) (http://img265.imageshack.us/i/79541109.jpg/) (http://img141.imageshack.us/img141/574/13648237.th.jpg) (http://img141.imageshack.us/i/13648237.jpg/)

Autorem instrukcji jest kolega quasik. Po niewielkich modyfikacjach może być śmiało zastosowana w modelach 99-02