Internetowy Klub Seata

Techniczne => Instrukcje, poradniki, informacje => Wątek zaczęty przez: neo-one Środa, 01.07.2009, 19:59:30



Tytuł: Wymiana rozrządu - Seat Ibiza 1.4 8V - Fotoporadnik
Wiadomość wysłana przez: neo-one Środa, 01.07.2009, 19:59:30
Proszę Moderatora o przeniesienie do Poradników

Instrukcja wymiany zestawu rozrządu (paska, rolki napinającej, pompy wody, uszczelniacza wałka rozrządu)

Pacjent: Seat Ibiza 1.4 8v '99 APQ

Niezbędne części kupione u użytkownika Leemarvin http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=6986.0 (http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=6986.0) <-- części wysokiej klasy w bardzo dobrych cenach więc polecam !! (Dzięki Leemarvin :pub: )
(http://img75.imageshack.us/img75/8615/pud3.th.jpg) (http://img75.imageshack.us/my.php?image=pud3.jpg)(http://img135.imageshack.us/img135/2449/pud2.th.jpg) (http://img135.imageshack.us/my.php?image=pud2.jpg)(http://img193.imageshack.us/img193/9196/pud1.th.jpg) (http://img193.imageshack.us/my.php?image=pud1.jpg)

Potrzebne narzędzia:

Klucze: 10, 13, 16, 17 najlepiej nasadowe, płaskie zwykłe i oczkowe.
Imbus 6
Śrubokręt płaski i krzyżak
może jakiś gumowy młotek
kombinerki

Na początek ostrzeżenie od producenta rolki napinającej Ruville
(http://img18.imageshack.us/img18/8963/warrning.th.jpg) (http://img18.imageshack.us/my.php?image=warrning.jpg)
nadal chcesz zobić to sam ?? Jeśli tak ...
Wymianę rozrządu zacznij od ... spuszczenia płynu z układu chłodzenia :eye:
Sprawa prosta, wystarczy odkręcić korek ze zbiorniczka wyrównawczego i ściągnąć wąż gumowy z dolnego kolanka chłodnicy.
UWAGA płyn chłodniczy jest trujący, nie wylewaj go do kanalizacji, pod drzewko itp.!! :pala:

Następnie zdejmij przednie prawe koło. Następnie pozbądź sie plastiku osłaniającego koło pasowe. W tym celu odkręć 3 plastikowe nakrętki nasadową 10.
(http://img146.imageshack.us/img146/6581/oslona.th.jpg) (http://img146.imageshack.us/my.php?image=oslona.jpg)
za osłoną zobaczymy
(http://img146.imageshack.us/img146/4667/pasowe.th.jpg) (http://img146.imageshack.us/my.php?image=pasowe.jpg)
Wskocz do samochodu i wrzuć pierwszy bieg. Złap imbus 6 i poluzuj cztery śruby trzymające koło pasowe (nie odkręcaj tylko poluzuj śruby i ponownie dokręć). Następnie wskocz pod maskę i zdejmoj fragment dolotu stojący na drodze do rozrządu. Czas na pasek klinowy. Zaznacz markerem na pasku kierunek w którym się kręci (założyć go trzeba tak samo). W celu zdjęcia paska klinowego nałóż oczkową 17 na śrubę rolki napinającej pasek klinowy i naciśnij go do dołu jak na zdjęciu. Rolka się odchyli do góry i będziemy w stanie wyjąć spod niej pasek.
(http://img146.imageshack.us/img146/6831/rolka.th.jpg) (http://img146.imageshack.us/my.php?image=rolka.jpg) Przy okazji odepnij 4 zatrzaski trzymające górną osłonę paska rozrządu i ją zdejmij. Jak juz widzisz rozrząd w całej okazałości wskocz do samochodu i wrzuć 5 biegi, zakłóż prawe koło i kręcimy nim do przodu aż znaczki na rozrządzie ustawią się jak na zdjęciu
(http://img36.imageshack.us/img36/4419/51939454.th.jpg) (http://img36.imageshack.us/my.php?image=51939454.jpg)(http://img269.imageshack.us/img269/6154/59606439.th.jpg) (http://img269.imageshack.us/my.php?image=59606439.jpg)(http://img38.imageshack.us/img38/1624/23305245.th.jpg) (http://img38.imageshack.us/my.php?image=23305245.jpg)
Znak na kole rozrządu (mała wybita w metalu kropka, słabo widoczna więc dodatkowo zaznaczyłem korektorem) ma być na przeciwko tego plastikowego bolca. Znak na kole pasowym ("ząbek" wycięty na rancie koła) ma się zbiegać z prawą stroną wycięcia w osłonie rozrządu.
Wszystko ustawione jak trzeba? OK Wrzuć jedynkę, zdejmij koło, odkręć koło pasowe (te cztery śruby imbusowe) zwracając uwagę żeby przy okazji go nie obracać !. Odkręć lewą śrubę trzymającą plastikową osłonę i odginij ją do siebie i do dołu (do prawej śruby ciężko się dostać a osłona jest bardzo elastyczna więc możemy ją wyginać). Zrób markerem znak na kole zębatym dolnym i górnym w taki sposób żeby był widoczny również na pasku.
(http://img194.imageshack.us/img194/8752/znakv.th.jpg) (http://img194.imageshack.us/my.php?image=znakv.jpg)
Masz teraz dostęp do rolki napinającej, więc jeśli oba koła zębate zgadzają się ze znakami odkręć rolkę kluczem 13 i wyrzuć do kosza. Zdejmij pasek rozrządu. Zablokuj górne koło zębate jak na zdjęciu i odkręć nasadową 16 (nie miałem 16 ale klucz do świec pasuje jak ulał :ok: )
(http://img34.imageshack.us/img34/6686/myk1.th.jpg) (http://img34.imageshack.us/my.php?image=myk1.jpg)(http://img21.imageshack.us/img21/5782/myk2.th.jpg) (http://img21.imageshack.us/my.php?image=myk2.jpg)
Koło schodzi bez problemu. Wykręć dwie śruby (klucz 10) trzymające plastikową osłonę i dwie (klucz 13) na których zamocowana jest pompa wody (UWAGA! spod pompy zacznie wyciekać reszta płynu chłodniczego więc warto podstawić jakieś naczynie). Zdejmij plastikową osłonę i wyciągnij pompę wody
(http://img17.imageshack.us/img17/1412/28122965.th.jpg) (http://img17.imageshack.us/my.php?image=28122965.jpg)(http://img35.imageshack.us/img35/5876/12171377.th.jpg) (http://img35.imageshack.us/my.php?image=12171377.jpg)
Dokładnie wyczyść powierzchnie przylegającą do pompy (zapieczony syf usuń bardzo drobnym papierem ściernym).
Skoro już tu się dostałeś możesz wymienić uszczelniacz na wałku rozrządu (Jak widać u mnie był lekko zapocony).
(http://img194.imageshack.us/img194/5244/13439942.th.jpg) (http://img194.imageshack.us/my.php?image=13439942.jpg)
Na nową pompę wody załóż nową uszczelkę przesmarowaną płynem chłodniczym i włóż pompę na miejsce starej
(http://img194.imageshack.us/img194/1292/pompa1.th.jpg) (http://img194.imageshack.us/my.php?image=pompa1.jpg)
Załóż plastikową osłonę, przykręć pompę wody, wkręć 2 śrubki dziesiątką, załóż i solidnie dokręć koło zębate. Załóż rolkę napinającą (nie dokręcaj).
(http://img194.imageshack.us/img194/5856/rol1.th.jpg) (http://img194.imageshack.us/my.php?image=rol1.jpg)
Zwróć uwagę ze blaszka 1 musi obejmować śrubę 2 !
Czas na pasek. Przyłóż nowy pasek rozrządu do starego i przenieś zrobione wcześniej markerem znaki (bardzo dokładnie co do ząbka). Zaczynając od dolnego koła zębatego załóż pasek klinowy w taki sposób aby znaki na kołach zębatych i na pasku idealnie się zgrywały
(http://img194.imageshack.us/img194/7775/69494382.th.jpg) (http://img194.imageshack.us/my.php?image=69494382.jpg)
Jeśli w trakcie wcześniejszych prac nie poruszyliśmy żadną zębatką nie powinno być z tym problemu.
W celu napięcia paska wkładamy imbus 6 jak na obrazku, ciągniemy do siebie i w momencie kiedy wskaźnik rolki (3 na obrazku) ustawi się po środku wycięcia wskazywanego przez czerwoną strzałkę dokręcamy rolkę napinacza centralną śrubą (klucz 13). Oglądamy wszystko uważnie i jeśli wszystko jest na swoim miejscu znaczki się zgadzają nie zostały żadne śrubki itp. przykręcamy dolną osłonę rozrządu i zakładamy koło pasowe.
UWAGA !! Koło pasowe pasuje tylko w jednej pozycji. Zwróć uwagę na dziurkę w kole i wypustkę w miejscu mocowania (zaznaczone na zdjęciu)
(http://img22.imageshack.us/img22/6674/18642457.th.jpg) (http://img22.imageshack.us/my.php?image=18642457.jpg)
Po raz kolejny wrzucamy piątkę, zakładamy prawe koło i kilka razy nim obracamy ponownie sprawdzając czy nic w silniku nie haczy, czy znaki kontrolne się zgadzają czy oby na pewno dobrze napięty jest pasek rozrządu i czy wszystko przekręcone i dokręcone.
Wszystko na 100% OK ??
Jeśli tak sprawdź jeszcze raz i złóż resztę do kupy, nie zapomnij napełnić układ chłodzenia  :ninja:
Podłącz akumulator, wskocz do samochodu zmów paciorek i odpal maszynę !!
Wszystko OK ?? Jasne ze tak  ;D Pozwól ibizce nacieszyć się nowym rozrządem i rozgrzej ją do momentu włączenia wentylatora na chłodnicy. W trakcie pracy pozostałości powietrza będą wyganiane z układu chłodzenia więc kontroluj poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym i w razie potrzeby uzupełniaj.

Moje gratulacje. Właśnie zaoszczędziłeś kilka banknotów i zasłużyłeś na duuże  :pub:  :pub:  :pub:

SMACZNEGO   :ok:   :pub:  :ok:

UWAGI KOŃCOWE
- Przede wszystkim gratuluje tym którzy wytrwali do końca tego tekstu :ok:
- Nie jestem mechanikiem - może coś zrobiłem/nazwałem niezbyt fachowo dlatego wszelkie uwagi, sugestie i opinie mile widziane.
- Na ewentualne pytania chętnie w miarę możliwości odpowiem (jak nie odpowiadam wyślij PM)
- Jestem w całości autorem tego tekstu dlatego nie zezwalam na kopiowanie całości lub fragmentów bez mojej zgody (zapytaj na PM)

Pozdrawiam neo-one